Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilautomat vs jordfeilbryter ? Forskjell?

Startet av Sladd, mandag 29. oktober 2018, klokken 19:27

« forrige - neste »

Nordlands

Sitat fra: KjellG på søndag 11. november 2018, klokken 18:23
Garo er en kompakt løsning. Det er kanskje ikke usannsynlig at vanlige jfa endrer seg fra type A til type B på sikt jfr gamle dager da vanlig type A også var separat. Likestrømsfeil kan opptre i alt utstyr med likerettere, ikke bare elbillading.
Det blir også like kompakt med bruk av jordfeilbryter type B fra ABB, som bare er 2 moduler.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18


Lars90

Har brukt ABB 40A jordfeilbryter type B med art.nr 1683066 koblet med en 32A ABB automat, tar tilsammen 4 moduler.

sveander

#18
slett
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

sveander

Sitat fra: elektrolux på søndag 11. november 2018, klokken 18:25
Sitat fra: EirikSor på søndag 11. november 2018, klokken 13:02
Jeg har nylig lagt opp ny kurs til elbil. Elektriker installerte en 10A sikring og en 63A/30mA jordfeilbryter type B foran denne. Kun materiell (sikring+jordfeilbryter) kom på den nette sum av 8.600,- (kabler og annet materiell i tillegg).

Synd du ikke hørte med oss først. Vi selger tilsvarende varer ferdig innkapslet for kr 1500.-

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-2-koblingsboks-med-10a-sikring-og-b-vern?tm=annet-utstyr

Det står ; "Vær oppmerksom på eventuelle at forrandliggende vern på kursen også må oppgraderes til Jordfeilvern type B dersom kursen også går til andre punkt i garasjen. "

Kan du forklare hvorfor . Den koplingsboksen blir jo helt isolert på kursen
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

elektrolux

Er regler som tilsier dette. Boksen har derfor begrenset funksjon, men kan være aktuelt i en frittliggende garasje med egen kurs uten eget vern.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Dede

Har bedt elektriker om tilbud og fått et der de legger inn en zappi + jordfeilbryter type B og 32A sikring.  I tillegg foreslår de å endre sikringsskap der de bytter eksisterende kurser til jordfeilautomater og legger inn overspenningsvern.  Bør jeg si ja til begge deler (blir en del penger)? (Har vippesikringer I dag så er ikke såå gammelt).
Vil ikke ny jordfeilbryter gjelde for resten?  Har jo jordfeilbryter I dag - men det er ikke nok??? Synes dette er fryktelig komplisert...

jkirkebo

Sitat fra: Dede på mandag 12. november 2018, klokken 16:19
Har bedt elektriker om tilbud og fått et der de legger inn en zappi + jordfeilbryter type B og 32A sikring.  I tillegg foreslår de å endre sikringsskap der de bytter eksisterende kurser til jordfeilautomater og legger inn overspenningsvern.  Bør jeg si ja til begge deler (blir en del penger)? (Har vippesikringer I dag så er ikke såå gammelt).
Vil ikke ny jordfeilbryter gjelde for resten?  Har jo jordfeilbryter I dag - men det er ikke nok??? Synes dette er fryktelig komplisert...

Ja, du bør rehabilitere skapet så du får jordfeilautomater på hver kurs. Dette har mye å si både for sikkerhet og verdien på huset. Dessuten er det krav om overspenningsvern i skapet når man monterer ladekurser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nordlands

Sitat fra: KjellG på søndag 11. november 2018, klokken 23:17
Har du noe typenummer?
Finner ikke noe her, men blingser kanskj? https://library.e.abb.com/public/524a6d9bd3d5aa62c125708c00347358/Jordfeilautomater.pdf
Jeg har 2CSF202592R1400 montert. Det er altså en jordfeilbryter på 2 moduler, som sammen med en elementautomat blir like kompakt som Garo sin jordfeilautomat type B. Min elektriker bruker bare ABB, og det ble billigere enn et annet tilbud jeg fikk med utgangspunkt i CHNT.

Sitat fra: Lars90 på søndag 11. november 2018, klokken 23:54
Har brukt ABB 40A jordfeilbryter type B med art.nr 1683066 koblet med en 32A ABB automat, tar tilsammen 4 moduler.
Dette er Ahlsell sitt art.nr, ikke ABB.  ;)
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Nordlands

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. november 2018, klokken 17:16
Sitat fra: Dede på mandag 12. november 2018, klokken 16:19
Har bedt elektriker om tilbud og fått et der de legger inn en zappi + jordfeilbryter type B og 32A sikring.  I tillegg foreslår de å endre sikringsskap der de bytter eksisterende kurser til jordfeilautomater og legger inn overspenningsvern.  Bør jeg si ja til begge deler (blir en del penger)? (Har vippesikringer I dag så er ikke såå gammelt).
Vil ikke ny jordfeilbryter gjelde for resten?  Har jo jordfeilbryter I dag - men det er ikke nok??? Synes dette er fryktelig komplisert...
Ja, du bør rehabilitere skapet så du får jordfeilautomater på hver kurs. Dette har mye å si både for sikkerhet og verdien på huset. Dessuten er det krav om overspenningsvern i skapet når man monterer ladekurser.
Min erfaring er dessverre at få bryr seg særlig om hva som er i sikringsskapet så lenge det virker. Selv valgte jeg å bytte til jordfeilautomater da jeg bare hadde jordfeilvarsler(!) fra før utenom bad. Fikk også et godt tilbud på 650,- per kurs ferdig montert med ABB materiell når jeg tok det samtidig med installasjon av lader.

Dede, jordfeilbryter til elbillader skal være separat. Merk også at om du bare har én jordfeilbryter fra før som dekker alle kursene så vil du miste strøm overalt ved jordfeil, mens med jordfeilautomater går bare den kursen hvor det er jordfeil. Et vanlig eksempel er da at om du får jordfeil på varmtvannsberederen mens du er på ferie vil du slippe at fryseren tiner.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA