Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lunde test av Leaf

Startet av daggad, mandag 17. oktober 2011, klokken 14:20

« forrige - neste »

Aspiranten

Sitat fra: nyttblad på fredag 21. oktober 2011, klokken 09:46
Nesten samtlige jeg snakker med av ikke elbil sjåfører kan ikke fatte at noen gidder å bruke nesten 300k på en bil når man kan få så mye fint for samme prisen av bensinbiler. Og at man med elbilen i tillegg må bytte hele batteripakka etter få år

Jeg kan garantere deg at de ikke har regnet på 5 og 10 års kostnadene av å eie fossilbil vs elbil ;D
Nissan Leaf

Radiobil1

#31
SitatJeg kan garantere deg at de ikke har regnet på 5 og 10 års kostnadene av å eie fossilbil vs elbil ;D

Kan noen sette opp det regnestykket, år for år og med mot f eks en Golf-klasse bil ? Kunne vært meget interessant!

Lynet

Sikkert flere på forumet som har vært ute for disse kostnadene før det er gått fem år:
- clutch ca 15 000,-
- registerrem ca 10 000,-
- eksosanlegg med katalysator og partikkelfilter kanskje 50 000,-
osv....

Og reparasjoner på biler like etter garantien har gått ut:
- toppakning ca 20 000,-
- ny gearboks ca 100 000
- osv.....

Fossilbiler er absolutt ikke billig i drift, og mye mer komplisert enn en elbil. Bare eksosanlegget er en ren kjemifabrikk!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

#33
http://www.gronnbil.no/kalkulator/

For Leaf uten elbilgoder som bompasseringer, ferge og parkering får jeg opp at Leafen er 75,- dyrere per mnd å eie. Dette kommer av at det er 62,000,- mer verditap på Leaf enn Golf etter 5 år. Samtidig så sparer man 60,000,- på vedlikehold, drivstoff og årsavgift på den samme tiden. Mao. er det bare til å regne på hvor mye bompenger du kan spare :-)

Vi har fastpris på strøm på 0,88 øre / kwh, og analytikerene er nå sikre på at vi kommer til å tape penger på den avtalen, så du kan nok trygt bruke 0,88/kwh som pekepinn.


Ett par ting å huske på:

Elbiler har stort verditap. Jeg har fått ett inntrykk av at dette er fordi batteripakken må erstattes på ett eller annet tidspunkt, og da tidligere enn selve motoren på bensinbilen må erstattet, på en måte. Dermed er batteripakkebytte inkludert i verditapet i kalkulatoren. Arrester meg hvis jeg har forstått det feil :-) Jeg vil også peke på at bilen blir vesentlig mer verdt med ett flunks nytt batteri? Tellerverket blir jo nullstilt og man får 5 nye år med garanti (norsk forbrukerkjøpslov ihvertfall) på det nye batteriet.

Oljeprisen vil, med mindre vi får en ny finanskrise som struper etterspørselen, gå oppover de neste 5-10 årene. Så fort oljeproduksjonen ikke lenger klarer å holde følge med etterspørselen vil prise fly i været, vi så jo hva som skjedde med strømmen de siste vintrene. Se dokumentaren "Crude" (2006) fra ABC. Den ligger lett tilgjengelig på google. Lofoten inneholder nok olje til å holde verdens forbruk igang i hele 10 dager. Noe å tenke over når Statoil sier at vi har olje i 40 år. Det har vi, men den blir ikke billig.  :D

Strømprisen vil holde seg lav frem til 2020. Mengden elbiler vil stige og forbruket av strøm vil øke, men EU har pålagt oss å øke kraftproduksjonen med 20% fornybart innen 2020, og Ola "Kødden" Moe (jeg er naturverner) har lovet oss 44 nye Altakraftverk innen 2020.

Alt ligger til rette for økt elbilisme. Bensinbiler er dyre i både innkjøp og bruk og dieselbiler er kreftfremkallende.

Vi bestilte Leaf istedetfor å kjøpe en Golf til 150,000,-. Inkl. renter, verkstedsutgifter, årsavgift, drivstoff og slitedeler som må byttes ut, så kommer Leafen ut av det med samme prislapp. Da får vi 5 stjerner kollisjonsikkerhet, 5 års garanti og en miljøvennlig bil med på kjøpet. Sist men ikke minst, så vil momsen stige på elbilene en gang. Gjett hvilken bruktbil som blir mer verdt når nybilene koster 25% mer da?  ;D

Vi hadde aldri kjøpt en ny fossilbil, og tiden for å kjøpe elbil er de kommende årene, før det blir mainstream.

@ Lunde

Har du sett på Volvo C30 Electric eller? Den frister meg og min frue  :)
Nissan Leaf

daggad

Å kalkulere inn reparasjonskostnader på en fossilbil er like håpløst som å kalkulere batteribytte på en elbil. En aner ikke hva som skjer.
Den eneste kostnaden en kan stort sett forutsi er de første 5 årene der begge er under full garanti.
For min del er elbilen antagelig dyrere da jeg foreløpig ikke har bomveier, billig parkering, bruker lite ferge. Kalkulatoren til Grønnbil er også alt for optimistisk på levetiden til Leafen mener jeg. Selv bruker jeg 10 år som middelverdi. Og de tar jo ikke med et evt. batteribytte forståelig nok da dette er umulig å forutsi kostnad på.

Å sammenligne med en fossilbil til 150 000, blir heller ikke rett synes jeg. Mange kjøper slike gjerne på grunn av kapitalkostnader som er lavere, men dette er gjerne biler som nylig har mistet garanti/reklamasjonsrett og står foran muligheten til store utgifter på vedlikehold.

Så jeg mener at om hovedmotivet er for å spare penger (om man da ikke bruker mye på bom/parkering i året) så er ikke elbil noe særlig trygg investering.
Selv handler jeg mest på grunn av miljø, teknikk og ren nyskjerrighet/eventyrlyst..  ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på fredag 21. oktober 2011, klokken 10:41
http://www.gronnbil.no/kalkulator/

For Leaf uten elbilgoder som bompasseringer, ferge og parkering får jeg opp at Leafen er 75,- dyrere per mnd å eie. Dette kommer av at det er 62,000,- mer verditap på Leaf enn Golf etter 5 år.

Har du tatt med i beregningen at du må putte på over hundre tusen (!!!)  i ekstrautstyr på Golfen for å få tilsvarende utstyr som er standard på Leaf ?

Regnet ut fra en 1.6TDI highline til 266k (omtrent likt som Leaf):

DSG kasse: 20.000,-
Teknikkpakke med Xenonlys: 21.800,- (Leaf har LED)
Parkeringsassistent med kamera: 8000,-
Keyless access: 3600,-
Telefonforberedelse permium Bluetooth: 4500,-
Kjørecomputer premium fargedisplay: 2000,-
Tonede vinduer bak: 2500,-
Media-in iPod: 1800,-
Navigasjon m/stor fargeskjerm: 19000,-
Parfkeringsvarmer med fjernkontroll: 13350,-
Alarm: 3650,-
Led-baklykter: 3400,-

Samlet utstyr: 103.600,-

Det er først når man ser en slik liste man skjønner hvor godt utstyrt Leafen faktisk er...

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

#36
Sitat fra: Aspiranten på fredag 21. oktober 2011, klokken 10:41
Elbiler har stort verditap.

Ser at de største pessimistene opererer med et stort verditap på elbiler. Det virker som om man priser bilen til nær null etter 5 år, fordi det er da garantitiden går ut. Man priser ikke Golf til nær null etter 5 år, selvom garantitiden på golfen også går ut da. (Altså mener jeg, i motsetning til daggad at Grønn bil er alt for pessimistiske).

De som har kjørt elbil i noen år vet at elbilen har holdt seg godt i verdi. Nå skyldes mye av dette at prisen har vært styrt av manglende tilbud og stor etterspørsel, og at man har vært villig til å betale for å slippe å sitte i kø, men jeg vil likevel anta at elbiler vil holde seg meget godt i pris, selv etter 5 år. Jeg tør å vedde en kasse solo på annenhåndsverdien for Leaf vil være bedre enn for Golf.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Aspiranten

Sitat fra: daggad på fredag 21. oktober 2011, klokken 11:08
Å sammenligne med en fossilbil til 150 000, blir heller ikke rett synes jeg. Mange kjøper slike gjerne på grunn av kapitalkostnader som er lavere, men dette er gjerne biler som nylig har mistet garanti/reklamasjonsrett og står foran muligheten til store utgifter på vedlikehold.

Så jeg mener at om hovedmotivet er for å spare penger (om man da ikke bruker mye på bom/parkering i året) så er ikke elbil noe særlig trygg investering.
Selv handler jeg mest på grunn av miljø, teknikk og ren nyskjerrighet/eventyrlyst..  ;)

Vi VET at bremsene må byttes, registerreima skal skiftes, støtdempere må byttes, foringene skal byttes, clutchen må tas en titt på. Alt dette skjer innen 5-10 år etter at bilen ble kjøpt ny. Dette er bare slitedelene.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=598897

Vi måtte selv ut med 20,000,- til nytt svinghjul på audien i våres. Den er 5,5 år gammel. Snart kommer nye bremser, nye ledd i hjulstillingene, drivstoffiltere etc.

Det er en grunn til at det koster 3000,- i mnd bare å ha bilen stående i de fleste lånekalkulatorene når du søker huslån... Selv om gjennomsnittsalderen på bil i Norge er 10 år ;-)

Den utgiftsposten faller nesten bort når vi eier Leaf. Istedetfor kommer vi til å ha lån, og renter. Og rentefradrag  ;D
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på fredag 21. oktober 2011, klokken 11:34
Vi VET at bremsene må byttes, registerreima skal skiftes, støtdempere må byttes, foringene skal byttes, clutchen må tas en titt på. Alt dette skjer innen 5-10 år etter at bilen ble kjøpt ny. Dette er bare slitedelene.

Vi måtte selv ut med 20,000,- til nytt svinghjul på audien i våres. Den er 5,5 år gammel. Snart kommer nye bremser, nye ledd i hjulstillingene, drivstoffiltere etc.
Den utgiftsposten faller nesten bort når vi eier Leaf. Istedetfor kommer vi til å ha lån, og renter. Og rentefradrag  ;D

Nåja, vi må nok regne med å bytte foringer, hjulopphengsdeler, støtdempere og noen filtre (kabinluftfilter ihvertfall) i Leafen også. Men at man sparer nok i reparasjoner over en 8-10 års periode til å betale for et nytt batteri er jeg overbevist om. Bare bytte av registerreim på Touranen over 10 år (2 ganger) koster 12.000,-.

At dørene er av aluminium hjelper jo også på holdbareheten, rust på dører er ganske vanlig etter en 10 års tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Aspiranten

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. oktober 2011, klokken 11:41
Nåja, vi må nok regne med å bytte foringer, hjulopphengsdeler, støtdempere og noen filtre (kabinluftfilter ihvertfall) i Leafen også. Men at man sparer nok i reparasjoner over en 8-10 års periode til å betale for et nytt batteri er jeg overbevist om. Bare bytte av registerreim på Touranen over 10 år (2 ganger) koster 12.000,-.

Ja, men det blir ikke vårt problem, bilen er solgt før slitedelene må byttes. For min del presiserer jeg at regnestykket mitt gjelder på å kjøpe en flunks ny Leaf med 5 års garanti vs. gammel Golf på 5 år som ikke lenger er dekket av forbrukerkjøpsloven, og som nå begynner å skrike etter nye slitedeler.

Ny Leaf vs. ny Golf vil selvsagt stille i samme klasse hvis differanse kun blir avgjort av kvalitetsforskjeller mellom produsentene og hver enkelt bil, hva foringer og dempere angår.
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: eivisa på fredag 21. oktober 2011, klokken 11:41
Her er mine beregninger: ::)

Når du sparer så mye på å eie en Leaf kontra en Golf, så vil det gjøre utslag i annenhåndsverdien. Neste mann vil jo også spare drivstoffkostnader... Det betyr at jeg nekter å tro at vi vil se 220,000,- i verditap på Leaf etter 5 år. Dersom batteriet varer til bilen er 10 år, vil det si at Leafen vil betale seg selv ned for bruktbilkjøperen bare i innsparinger de siste 5 årene i dens levetid.

Markedet vil prise seg deretter, og Leafen din vil nok ikke bli så billig på bruktmarkedet som regnestykket ditt viser til. Ergo sparer du mer enn hva sluttsummen sier.
Nissan Leaf

daggad

Sitat fra: eivisa på fredag 21. oktober 2011, klokken 11:41
Her er mine beregninger: ::)

Det er det jeg ser også. Om en har bom/parkeringskostnader så lønner det seg. Om ikke er de dyrere. Men det er pr i dag !
Det er usikkerhet om fremtiden som gjør dette så vanskelig å forutse. Vi skal jo få bomring i Ålesund også og da kan bildet bli et annet. Bensin/diesel kan bli mye dyrere, etc.
Jeg maner bare til edruelighet på kostnadssiden. Jeg håper vi som kjøper Leaf gjør et økonimisk sett godt kjøp, men variablene er mange.

Selv har jeg en 2007 Verso jeg har eid i 3 år. Vanlig service, men 0,- i reparasjoner ellers. En 2001 BMW 316 jeg eier har heller ikke kostet mye pr år.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Joakim Sveli

En veldig bra test og godt skrevet. Veldig bra at moren din klarte hurtigladinga utenfor Nordens Venezia.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Lunde

Et av ca ti jeg har har på loftet. Denne med en 55ccm bensinmotor, øvrige med Fuel og et par elektro. Denne er maks av hva som går i en TH!NK 226 i vingespenn og 206 lang. Klarer ikke se for meg disse stappet inn i en LEAF   :-\
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA