Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?

Startet av Taben, lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:32

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Takk for svar, ser jeg har litt flere valg her.
Men 2km spasertur omkring midnatt, etter jobb og 7-8 timers kjøring sitter nok langt inne, da står jeg heller litt på en hurtiglader :-)

daktari

Jeg tenker første etappen din går fint men 4 timer uten pause kan bli lenge. Kan hende du vil slenge inn på 15 minutter dopause på Berkåk f.eks for 15 kWh ekstra strøm.

Kjørte e-tron sørover i motvind og periodevis regn fra Oslo, +10 km over fartsgrensen, lite trafikk. Brukte ca 40% av batteriet til Ringdalsskogen, oppgitt forbruk 2,6 kWh/mil. Så tror du klarer det fint med start på 60%. Jeg ville kanskje stått 5-10 minutter lenger på Ringdalsskogen som gir ganske mye strøm raskt.

Obs regn og motvind - legg til 5-10 minutter ladetid hvert sted.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på mandag 12. august 2019, klokken 21:33
Jeg tenker første etappen din går fint men 4 timer uten pause kan bli lenge. Kan hende du vil slenge inn på 15 minutter dopause på Berkåk f.eks for 15 kWh ekstra strøm.
For en ukes tid siden var vi en svipptur nedom Gøteborg med veteranMB'n + vogn, med dagsetapper på 707 og 927km så bør takle 26-27 mil i et strekk på I-Pace'n  :-)
Det er nå uansett så mye ladere sørover at såfremt bilen funker bør dette gå greit. Har ikke ladet mer enn 5-10 minutter på CCS som en test her i vinter, så det blir nå spennende å se hva Ionity kan levere på denne.

daktari

Tviler ikke på at du har en blære av stål, men med elbil vil hyppige  korte stopp være smart da du sparer inn tiden på senere lading. Med dieselbil er det rent tidstap.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på tirsdag 13. august 2019, klokken 10:10
..men med elbil vil hyppige  korte stopp være smart da du sparer inn tiden på senere lading.
Får se hvor sultne vi er, kanskje det blir en pølsestopp...  :-)

elgee

Testet BKKs nye 150KW ladere i Eidfjord (der er 2stk, i tillegg til 4stk 50KW) i går. Fikk snitt på 78KW (fra 24-56% SOC). Ok, men hadde Håpet å få nærmere 100KW. Skal teste etter SW oppgraderinger neste uke.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

elbilmanne

Sikker på at det er mulig å få mer enn 80 kW på den laderen? "150kW" ladere er gjerne uten vannkjølt kabel og kan bare gi 200A maks, noe som gir rundt 80kW på biler med ca 400V batterispenning. For å få 150 kW må man ha 800v pakke, som på Porsche Taycan.

4Matic Fanatic

Kan legge ut erfaringene fra Trondheim-Oslo-Grimstad-Oslo-Trondheim for en god uke siden, har skrevet litt om det på FB også men uansett - av Ionity-ladere ble det en gang på Dal, to ganger på Ringdalsskogen og tok Gudbrandsdalen hjem så det ble også en lading på Dombås.

Tok endel bilder og har notert ned resultatene - fikk 98-100kW hver gang men kun et par minutter før det datt ned til 80kW/200A.

Dal:
11%:   97kW
13%:   98kW
15%:  100kW
16%:   79kW
20%:   79kW
29%:   81kW
39%:   82kW
51%:   78kW
58%:   72kW
62%:   69kW    (33min)

Ringdalsskogen:
10%:   97kW
11%:  100kW
15%:   80kW
48%:   80kW
60%:   68kW
76%:   55kW
80%:   49kW    (48min)
85%:   43kW

Ringdalsskogen:
22%:   92kW
23%:   93kW
24%:   94kW
25%:   95kW
26%:   80kW
49%:   78kW
51%:   75kW
56%:   69kW
61%:   65kW
68%:   60kW
72%:   57kW
77%:   50kW
82%:   44kW   (33min)
85%:   41kW
88%:   38kW
92%:   32kW
94%:   29kW
98%:   26kW
99%:   25kW

Dombås:
18%:   98kW
19%:   99kW
20%:  100kW
21%:  100kW
22%:   80kW
32%:   80kW
59%:   70kW
73%:   60kW
79%:   52kW
80%:   50kW   (44min)

Plott i Excel gir dette resultatet:

elbilmanne

Det der må jo være en eller annen failover som plutselig instruerer laderen om å ikke levere mer enn 200A. Hvis jeg kan ønske meg én forbedring på bilen, så er det at ladingen holder 100kW+ frem til minst 80% SOC.

Tellus

Min oppfører seg også slik de gangene jeg har ladet på Ionity. Samtidig har jeg også sett folk få lengre sekvenser med 100 kW. Er fortsatt i tvil om det er bilen, laderen eller begge delene som skaper problemer. Irriterende at Jaguar/Ionity ikke makter å fikse dette.

4Matic Fanatic

Sitat fra: elbilmanne på tirsdag 27. august 2019, klokken 21:23
Det der må jo være en eller annen failover som plutselig instruerer laderen om å ikke levere mer enn 200A. Hvis jeg kan ønske meg én forbedring på bilen, så er det at ladingen holder 100kW+ frem til minst 80% SOC.
Ja. En tanke som er luftet er at noe feiler i kommunikasjonen mellom bil og lader så den faller ned på CCS1 som teknisk bunner på nettopp, ja, 80kW.
Jeg synes det kan høres ut som en plausibel forklaring, det føles ihvertfall som en feil/sw-styrt endring som plutselig skjer, effekten raser ned fra 100 til 80 og så ligger den der ganske lenge før den igjen begynner å gå jevnt videre nedover, som man kunne forvente ved stigende SOC.  Om vi kan forvente 100kW helt til 80 tror jeg sitter langt inne, samtidig kan de ikke gå så langt under dette for å få levert 0-80% SOC innenfor 40 minutter, som er de offisielle tallene som ble oppgitt.

olavxxx

Sitat fra: Tellus på tirsdag 27. august 2019, klokken 22:02
Min oppfører seg også slik de gangene jeg har ladet på Ionity. Samtidig har jeg også sett folk få lengre sekvenser med 100 kW. Er fortsatt i tvil om det er bilen, laderen eller begge delene som skaper problemer. Irriterende at Jaguar/Ionity ikke makter å fikse dette.
Hva skjer om dere starter lading på høyere SoC?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA