Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?

Startet av Taben, lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:32

« forrige - neste »

Amatøren

Kan være at jeg husker feil, men mener at det er blitt skrevet at noen slet med hurtiglading med gamle Nissan Leaf når det var tilkoblet noe i USB eller 12 V kontakt slikt som mobillading. Mulig endog at tipset var å låse bilen først også.

Kanskje du (eller andre med problemer) kan sjekke slikt og ta en feilsøkingsrunde?

Kan det være at Leaf og i-Pace leverer mer i statusmelding (eller mangler en status når noe er tilkoblet) enn enkelte andre biler leverer ved tilkobling til hurtiglader og at SW versjonen hos Fortum da ikke aksepterer dette. I så fall kan det være nyttig informasjon for både Fortum og Jaguar.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ingeniøren

Sitat fra: Amatøren på onsdag 24. juli 2019, klokken 08:51
Kan være at jeg husker feil, men mener at det er blitt skrevet at noen slet med hurtiglading med gamle Nissan Leaf når det var tilkoblet noe i USB eller 12 V kontakt slikt som mobillading. Mulig endog at tipset var å låse bilen først også.

Kanskje du (eller andre med problemer) kan sjekke slikt og ta en feilsøkingsrunde?

Kan det være at Leaf og i-Pace leverer mer i statusmelding (eller mangler en status når noe er tilkoblet) enn enkelte andre biler leverer ved tilkobling til hurtiglader og at SW versjonen hos Fortum da ikke aksepterer dette. I så fall kan det være nyttig informasjon for både Fortum og Jaguar.

Hm, har en minnebrikke med musikk stående i en USB port under lokket mellom setene. Har en Fortum lader i nabolaget som jeg hadde tenkt å teste på før turen, men kom aldri så langt. Tenkte at jeg alltids kunne snu på Rødberg men vel der hadde jeg ikke lyst å gi meg... :)

Forøvrig ladet en Leaf etter meg på samme lader uten problem...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus


Chimp

Jeg har 18d og 14.2, ingen oppdateringer siden jeg kjørte fra forhandler i mars. Var på rundreise i Norge nylig, og ladet utelukkende på fortum i 30 min her og der. Fungerte knallbra uten problemer. Jeg har alltid trådløs lader koblet til usb kontakt samt annen usb til apple carplay. Så det ligger neppe der. Kanskje nye biler har en programvare fortum ikke forstår pr i dag?

Ingeniøren

#244
@Tellus.
Det vet jeg egentlig ikke. Bilen ble lever for snart 3 uker siden. I følge han som leverte bilen hadde den det siste, noe den sef ikke hadde, mulig siste offisielle... Den er nyere enn det H228 kampanjen gjelder for Win F60001-F79241.

Har registret at den USB pinnen kommer og går litt så mulig den lager litt krøll. Fikk og svarte skjermer etter at jeg satte inne et SIM kort - først etter at jeg satte inn et Data SIM, som bare var tull, og etter at jeg satte inn et Kontant SIM. Men så har det vært greit en stund før det kom et par i går, men det rebooter av seg selv og kommer på plass igjen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Jeg ladet i vinter uproblematisk med samme software (14.2 og 18D) på Fortum og GK. Det var ladere av merke Tritium Veefill og ABB. Mistenker at I-pace sliter med eldre ladere av merke Efacec eller Hypercharger. Fortum er ikke problemet, men laderen og bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

#246
Sitat fra: daktari på onsdag 24. juli 2019, klokken 11:43
Jeg ladet i vinter uproblematisk med samme software (14.2 og 18D) på Fortum og GK. Det var ladere av merke Tritium Veefill og ABB. Mistenker at I-pace sliter med eldre ladere av merke Efacec eller Hypercharger. Fortum er ikke problemet, men laderen og bilen.
Det er mye mulig. Var ut å gikk tur i dag og mine lokale var det ABB og Tritium. Glemte det å ta bilde av de på Rjukan og Rødberg men tror det var Efacec. Den som Grønn Kontakt hadde var ABB, som nevnt.
Etter å ha sjekket bilder kan jeg si med sikkerhet at det var Efacec...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

#247
Har kontaktet Motorpool og Fortum kundeservice om saken. Så får vi høre hva de sier...

Mener at en Youtuber som kaller seg Abu Dhabi Dude har opplevd samme problem i Skottland og laget en serie på dette. Han skal ha fått melding om at det finnes en fix, men har ikke rukket å sjekke ut dette.

Edit: Den laderen som lager problemer for I-Pace i Skottland er Evolt Tri Rapid Charger. Den ligner på Efacec men er ikke den samme. Karen fikk installert H228 men det hjelp ikke det spor. Så ut til at det er en nødløsning med en restart av laderen og kombinasjoner av start og stopp knapper som fungere, men slik skal det jo ikke være.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

#248
Tok meg en lite testrunde i går. Ladet på to 50 kW Fortum lader på Liertoppen av fab. ABB og Tritum samt 150 kW lader på CicleK Lier. Alle fungerte strålende. Ingen av laderne ga meg noen kW tall men ved 50% lading viste Jaguar appn 44% pr time på 50kW lader hos Fortum. Fortsatte der jeg slapp med 50% ladet bil på 150 kW lader som startet på 80% pr time som falt til 75-70-60-45% pr time pr 60-70-80-90% ladet bil. Litt usikker på hvordan man regner om dette men ut fra 84 kWh nyttbar kapasitet gir dette trolig en ladehastighet på fra 67 til 38 kW, så en del å hente på lynlader men jeg startet vel med for mye på bilen til å bikke 100 kW. Korriger meg gjerne... :D

Mao ord ikke feil på bilen men gamle Fortum ladere og bilen som ikke forstår hverandre. Jaguar eller Fortum har ikke svart enda.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TorT

Var inne på Fastned sin app, og ser der at de sier 100 kW virker på iPace på deres 175 kW ladere.
Oppdateringen har vært tilgjengelig hos Jaguar siden mars.

Står også en ladekurve som ikke vil være med på copy/paste.   ::)

Nederst står det også et triks hvis kontakten ikke vil løsne.

Charging with a Jaguar I-PACE

Avatar  Roland / Fastned Support
Updated 5 days ago
Follow
If you have a Jaguar I-PACE, then you use the CCS connector. Please ensure that you insert the connector properly.

Raincaps_CCS_Zendesk.jpg

The charge speed is up to 100 kW at our 175 kW fast chargers and 50 kW at our other chargers. In the charge curve below you can see the charge speed of the I-PACE at both chargers.  On average the I-PACE charges 100 km in 15 - 30 minutes. At a 175 kW charger the charge speed will slowly drop as of 40%. At a 50 kW charger this happens as of 80%.

The software update for the I-PACE to enable fast charging up to 100 kW is available at the Jaguar dealer since March.

Fastned_ChargeCurve_I-Pace.png

Unlocking
In some cases the car does not release the connector.
To unlock the charging port when the vehicle is locked: Press the unlock button on the smart key twice. Wait 6 seconds for the charging port lock to release.

Another option is the emergency release: For that, please open the bonnet and pull the emergency release ring, adjacent to the charge port. This will allow the connector to be removed from the charge port.

For more information, please contact your car dealer.


sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

4Matic Fanatic

Den Fastned-grafen er gammelt nytt, og enda verre er det at ingen i Norge har vært i nærheten av en slik ladekurve.

daktari

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 28. juli 2019, klokken 16:15
Den Fastned-grafen er gammelt nytt, og enda verre er det at ingen i Norge har vært i nærheten av en slik ladekurve.
Det nye er vel at FastNed sier at den relevante oppdateringen var tilgjengelig allerede i mars. Tidligere sa FastNed at det pågikk testing med ny sw.

Håpløst at norske forhandlere ikke har kalt inn og oppdatert alle bilene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på søndag 28. juli 2019, klokken 18:15
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 28. juli 2019, klokken 16:15
Den Fastned-grafen er gammelt nytt, og enda verre er det at ingen i Norge har vært i nærheten av en slik ladekurve.
Det nye er vel at FastNed sier at den relevante oppdateringen var tilgjengelig allerede i mars. Tidligere sa FastNed at det pågikk testing med ny sw.
De hadde allerede testet denne da men den ble lagt tilgjengelig/kom opp i Topix en måneds tid senere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA