Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?

Startet av Taben, lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:32

« forrige - neste »

Chimp

Er 100kw lading bekreftet enda, eller er status fortsatt reell speed 80kw?
Det er svakt synes jeg, audien vil lade "dobbelt så fort" som oss på Ionity. Fatter ikke at de ikke kjører på med 120kw med en gang, når de har sagt at det er fysisk mulig for batteriet.

Tellus

Det har visstnok blitt uttalt at maskinvaren er klar for 150kW lading.

I første omgang så må vi få på plass 100 kW lading. Per i dag så er det vel kun en ladesatasjon i hele verden hvor 100kW lading kan observeres. Ligger et klipp på youtube  :)

Siste jeg leste var at Jaguar trenger en fiks og at i hvert fall ABB laderne trenger en fiks. Forhåpentligvis er jaguarfiksen nok for at ionityladerne med væskekjølt kabel skal gi 100 kW.
Per i dag er det ingen ionityladere i Norge som har væskekjølt kabel. Leste et sted at det skulle komme fremovre nå.

Når 100kW er på plass så kan vi håpe at ladeeffekten gradvis kan økes til et sted mellom 125 og 150kW.

Contango

Er det noen som vet hvorfor Fortum/Ionity etc ikke lager doble ladere istedenfor enkeltladere når de er over 100kw? Med den heterogene bilflåten som er/kommer og de mange bilene som ikke klarer de hastighetene laderne kan gi virker det mye mer logisk med en «Tesla» løsning med delte ladere. Passer bedre ift ladekurver også. Dobbeltladere koster sikkert noe mer, men vil det ikke være billigere med 4 dobbeltladere enn eksvs 6 enkeltladere? Og med 8 mot 6 vil effektiviteten være minimalt dårligere, men kapasiteten 30 prosent bedre.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Nordlands

Laderene er jo strupet/koblet opp lignende Tesla Superladere, med at de maks kan gi 350 kW om annenhver lader brukes, og maks 175 kW om alle brukes. (Med nye Supercharger V3 vil for øvrig Tesla nærme seg dette med maks 200-250 kW og trolig "vanlig" superlade-fart om alle brukes samtidig.) Jeg regner med prisnivået blir slik at de fleste med CCS 1.0 biler vil velge en 50 kW lader i nærheten om det er ledig, og det vil lønne seg å flytte til en 50 kW lader når man faller noe særlig under 100 kW. Jeg regner med Cirkle K vil sette opp egne 50 kW ladere der de ikke har det fra før.

Ionity trenger jo ikke å dekke alle behov slik Tesla må med sine ladere, og kan overlate saktere lading til andre aktører.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Contango

Sitat fra: Nordlands på mandag 04. mars 2019, klokken 00:42
Laderene er jo strupet/koblet opp lignende Tesla Superladere, med at de maks kan gi 350 kW om annenhver lader brukes, og maks 175 kW om alle brukes.
Jaha? Hvor finner man den informasjonen?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Nordlands

Mener 175 vs 350 kW var uttalt i en artikkel eller youtube video, men i linken under kan du f.eks. se at det til stasjonen på Kjerlingland er 2x1250 kVA transformatorer for opptil 12 ladestasjoner, som med 85 % totaleffektivitet gir ganske nøyaktig 175 kW til hver.
http://webfileservice.nve.no/API/PublishedFiles/Download/201800974/2407387
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

olavxxx

#171
Sitat fra: Nordlands på mandag 04. mars 2019, klokken 00:42
Laderene er jo strupet/koblet opp lignende Tesla Superladere, med at de maks kan gi 350 kW om annenhver lader brukes, og maks 175 kW om alle brukes. (Med nye Supercharger V3 vil for øvrig Tesla nærme seg dette med maks 200-250 kW og trolig "vanlig" superlade-fart om alle brukes samtidig.) Jeg regner med prisnivået blir slik at de fleste med CCS 1.0 biler vil velge en 50 kW lader i nærheten om det er ledig, og det vil lønne seg å flytte til en 50 kW lader når man faller noe særlig under 100 kW. Jeg regner med Cirkle K vil sette opp egne 50 kW ladere der de ikke har det fra før.

Ionity trenger jo ikke å dekke alle behov slik Tesla må med sine ladere, og kan overlate saktere lading til andre aktører.
Superlader V2 skal låses opp nå, så man får dedikert kapasitet. Så vil V2 få 145 kW (i alle fall på 100 pakken). V3 rulles nå ut med dedikert 250 kW. Det betyr at Model 3 LR/P kan peak på 250 kW, som er 1609 km/t. Ved ca 70 prosent SoC klarer de nesten 100 kW. Så 30 mil kjøretid vil ta ca 15 minutter fra lav SoC på varmt batteri.

Delte ladere er altså en fortid hos Tesla fra og med nå snart. Opplåsing av V2 ladere skjer nå straks og V3 ruller ut snart .

https://www.tesla.com/no_NO/blog/introducing-v3-supercharging

Vannkraft

#172
Sitat fra: olavxxx på søndag 10. mars 2019, klokken 23:29
Superlader V2 skal låses opp nå, så man får dedikert kapasitet. Så vil V2 få 145 kW (i alle fall på 100 pakken). V3 rulles nå ut med dedikert 250 kW. Det betyr at Model 3 LR/P kan peak på 250 kW, som er 1609 km/t. Ved ca 70 prosent SoC klarer de nesten 100 kW. Så 30 mil kjøretid vil ta ca 15 minutter fra lav SoC på varmt batteri.

Delte ladere er altså en fortid hos Tesla fra og med nå snart. Opplåsing av V2 ladere skjer nå straks og V3 ruller ut snart .

Fasinerende info å lese i en tråd med dette tema:
"Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere"

Kan ikke dere Tesla fanboys snart skjerpe dere?
Er det ikke mulig å få dere til å forstå at slike innlegg hører hjemme under en Teslatråd!


PLEASE!!!!



olavxxx

Sitat fra: Vannkraft på mandag 11. mars 2019, klokken 21:37
Sitat fra: olavxxx på søndag 10. mars 2019, klokken 23:29
Superlader V2 skal låses opp nå, så man får dedikert kapasitet. Så vil V2 få 145 kW (i alle fall på 100 pakken). V3 rulles nå ut med dedikert 250 kW. Det betyr at Model 3 LR/P kan peak på 250 kW, som er 1609 km/t. Ved ca 70 prosent SoC klarer de nesten 100 kW. Så 30 mil kjøretid vil ta ca 15 minutter fra lav SoC på varmt batteri.

Delte ladere er altså en fortid hos Tesla fra og med nå snart. Opplåsing av V2 ladere skjer nå straks og V3 ruller ut snart .


Fasinerende info å lese i en tråd med dette tema:
"Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere"

Kan ikke dere Tesla fanboys snart skjerpe dere?
Er det ikke mulig å få dere til å forstå at slike innlegg hører hjemme under en Teslatråd!


PLEASE!!!!


Nordlands som tok opp Tesla ladere, han er vel ingen Tesla fanboy, så det må være lov å svare på hans utsang om kommende V2/V3 som er relevant for sammenligningen han gjorde.

RayBomb

De 2 gangene jeg har ladet bilen på Ionity ladere, så har bilen, etter lading,  gått inn i en slags sikkerhetsmodus. Fikk melding om at hybridsystemet og ac systemet var midlertidig utkoblet, og i tillegg fikk jeg begge ganger problemer med å få bilen til å kjøre fremover i drive....
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

olavxxx

Sitat fra: RayBomb på torsdag 21. mars 2019, klokken 04:42
De 2 gangene jeg har ladet bilen på Ionity ladere, så har bilen, etter lading,  gått inn i en slags sikkerhetsmodus. Fikk melding om at hybridsystemet og ac systemet var midlertidig utkoblet, og i tillegg fikk jeg begge ganger problemer med å få bilen til å kjøre fremover i drive....
Da er det viktig at du står på kravene og melder dette tidlig til Jaguar, det er å definere som en vesentlig mangel ved produktet. Viktig å melde slike ting tidlig. Høres ikke ut som bilen virker som den skal.

m_agnus

6,85 kWh på 10 min på Fortums 180 kW «lynlader» på McDonald's Rygge, altså oppnådd snitt på 41 kW

Tellus

Bak de 10 minuttene kan det jo gjemme seg en forsiktig oppstart. Med andre ord kan du ha ladet 80kW siste 3-4 minutter. Hva slags SOC hadde du på batteriet når du startet lading ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA