Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?

Startet av Taben, lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:32

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: Tellus på onsdag 20. februar 2019, klokken 10:25
Sitat fra: JohnPGriff på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:50
Etter kjøring på E6 fra Tuysenfryd til Stromstad mellom 100 og 120km med ute temperatur mellom, +5 og +8C hadde forventet batteri var på riktig temperartur.

Da tror jeg det er på tide å kontakte forhandler. Ser ikke ut som om du greier å få mer enn 50kW maks selv om du har varmt batteri.

Nar noen andre klart å lade en i-Pace med mer enn 50 kW på denne ladestasjonen?

Tellus

Jeg har ladet med mer enn 50kW, men ikke på Ionity. Har lest om flere som har ladet opp til ca 80kW på forksjellige Ionity ladere rundt forbi i Sør-Norge. Det er også flere som har fått mer enn 50kW på andre 'lyn' ladere.

chargedup

Jeg har ladet med mer enn 50kW på to av Fortum sine lynladere, men aldri prøvd Ionity.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Fikk til slutt til å redigere en video på telefonen fra lading på CircleK. Ingen coldgate her.
https://youtu.be/raDe7n24TqI
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Noen må vel vite hva de laderne skal klare å levere? Hvorfor reduserer bilen strømmen når spenningen stiger? Er det bilen som er cappet på 80kW? Laderen skulle klart å fortsette på 198A også ved 420V, dersom det var den som var begrensningen?

e-Niro og Kona stopper vel og rett i underkant av 80kW, men det har vel vært testet på ladere som leverer mer såvidt jeg har fått med meg..

Stikkkontakt

Sitat fra: gr på onsdag 20. februar 2019, klokken 21:40
Noen må vel vite hva de laderne skal klare å levere? Hvorfor reduserer bilen strømmen når spenningen stiger? Er det bilen som er cappet på 80kW? Laderen skulle klart å fortsette på 198A også ved 420V, dersom det var den som var begrensningen?

Det er kommet ny informasjon om 100kw lading i dag.
Dette kommer i form av en SW-oppdatering som bilen fysisk må inn for å få.(Ikke SOTA)
Ladehastighet oppgies til 100kw fra 0-50% SoC og gradvis ned til 85kw ved 80% SoC. Om dette stemmer er det innafor. 32 minutt fra 20-80 er bra. At Jaguar klarer å tillate bilen å ta imot dette tviler jeg ikke på, men er mer usikker på om de klarer å få bilene til å snakke samme språk som alle typer ladestasjoner.

daktari

Enig.
Nå ser jeg også at H159v4 har dukket opp, samt kampanje (outstanding campaign) H193 Gateway module update, så kanskje vi er der snart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Leser på uk forum at 15.2/18D nå holdes tilbake i påvente av en eller annen fiks. Mulig det blir 19A som kommer.
Jeg gidder ikke å stresse med oppdatering før alt ser ut til å være på plass.

Noen som har erfaring med 15.2/18D vs 14.2/18C ? Skal være en del som har fått den siste.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på torsdag 21. februar 2019, klokken 21:20
Noen som har erfaring med 15.2/18D vs 14.2/18C ? Skal være en del som har fått den siste.
Jeg har 14.2/18D, men har ikke prøvd hurtiglading. Bilen fungerer greit, noe lag og småbugs i infotainment som ellers rapportert.

Tellus

Litt mer fra våre venner i UK.

SitatLatest information that I have is that the I-PACE with the latest software versions for BCCM and BECM (H159v4 bulletin followed) is indeed capable of 100kW rapid charging, with the following charge profile:
0% - 50% SOC: 100kW
50% - 80% SOC: tapering (gradually) down from 100kW to 85kW
80% SOC and up: tapering (gradually) down from 85kW to a few kW around 100%

The point is that there is now still a dependence on the manufacturer of the rapid charger equipment. The status that I am aware of at the moment is:
- ABB ultra fast (175/350kW) chargers (used for example by Fastned) are currently limited to 85kW on the I-PACE due to the software in their chargers, they are working on a new release that will allow for 100kW with the I-PACE
- Efacec ultra fast (175/350kW) chargers (used for example by Allego) should be able to provide 100kW to the I-PACE. I will do a test on such a charger ASAP [edited]
- other manufacturers and providers (e.g. Ionity) I have no sufficient information, please share if you have more info on those

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=409&start=1290



Stikkkontakt

Hadde håpet (og gjør det forresten fortsatt) at Jaguar skrudde hastigheten enda mer opp for å være nærmere Audi.
Men om dette funker 10 av 10 ganger så er det absolutt akseptabelt. Spesielt det å holde 85kw ved 80% SoC.

JohnPGriff

Hei Daktari og andre ref. "H159V4" is a "Service Action" nr. fra Jaguar "Software Over The Air (SOTA) Readiness and 100kW Charging Update" der ingen referanse til en Bilpogramvare oppdaterings versjonen. Den var sendt ut av Jaguar UK 20.02.19

Om 100kW lading her er var er skrevet

"The customer benefit of this update is improved charge times from 0-50% State-of-Charge (SoC) where it is possible to charge using a DC source with capacity 100kW and greater, and will reduce the 0-80% SOC time by up to 15%."

Det er ingenting skrevet om hvilken effekt bilen vil støtte når vi lader på en 100kW lader fra 0 til 50% SOC. I tillegg forbedring av lader effekt bilen kan støtte etter 50% SOC ser ut dessverre ikke a være en del av den oppdatering.

I tillegg:

"This bulletin is being re-issued due to the removal of the manual patch instruction."

Samme ref H159 uten versjon nr. På Topix fant ingen andre dokumenter for H159 bare H159V4

Jeg har vært fortalt at min VIN er ikke på den "Call Back" på grunn av jeg fikk den oppgradering in november/december ifjør. Der ser ut fra din video Daktari at du øgså har fått de samme oppgradering som meg med "a manual patch". På grunn av lav lading effekt (har aldri sett mer en 75kW) jeg har bett Motorpool hvis de kan installere igjen den oppdatering som en reklamasjon sak. Jeg vente svar fra dem. Hvis noen av dere som har fått den oppdatering er "Called In" vil gjerne høre om dette. Telematikk versjon på min bil er 14.2
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

daktari

Takk for info. Ser at det også finnes en ny H193 Gateway control module. Noen som har info hva den gjør?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Hele hurtigladehistorien med I-Pace er vel en reklamasjon. Bilene virker jo ikke slik de er lovet å være. Burde samlet oss en gjeng og engasjert advokat for å legge press på JLR. Jeg mener vi har en særdeles god sak. Bilen er pr idag ikke brukende til langturer.

JohnPGriff

Daktari H193 er en fix for en problem jeg ikke kar oppleved (ende) hvor bilen vil ikke start på grunn av signal til Gateway Module er ikke mottat. Det er en "Campaign" som de heter i Jaguar speak for å få bilen in for en oppdatering og forhandler vil for betalt for sin arbeid.

Jeg kunne tenke å ta en prat om var Stikkkontakt har skrevet etter jeg få ett svar fra min forhandler om hvis jeg fa 100kW fix installert som en reklamsjon sak og hvis denne hjelpe å få økte ladereffekt.  Jeg er veldig enige at en av høved grunn til at jeg og sikkert mange andre kjopte en I Pace var Jaguars støtte for 100kW lading, som de har sakt var tilgjengelig når bilen var bestilt (februar)og når den var levert (october). Som vi vet når ikke var sant. Unskylding at der var få 100kW ladere på dette tidspunkt og nå, er en veldig svak argument. Hvis den har noen juridisk konsekvenser ville være interessant å finne ut.

Var klar over rekkevide problem i vinter, men mulighet til "Fast Charge" var en "Must Have" på grunn av jeg forventet utbygging av 100kW lader i 2019 vil skje rask. Og med den utbygging, rekkevidde i vinter var løst. At du må sitte på en 50kW lader for 2 timer for å få in nok "Juice", er definitivt kansje de mest viktig årsak å ikke kjøpe en I Pace.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA