Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Importere en Niro EV?

Startet av Powerflux, lørdag 27. oktober 2018, klokken 19:44

« forrige - neste »

Powerflux

Plutselig har behovet for en ekstra  el-bil med fornuftig rekkevidde poppet opp og Niro ser ut til å være the one to Catch.
Ventelister, lang leveringstid etc. er et kjempeproblem og jeg har lurt litt på om det i det hele tatt er mulig å omgå dette problemet ved å legge inn litt arbeid selv og importere?

Jeg har importert flere fossilbiler fra Tyskland så er jo for så vidt kjent med prosessen men er ganske blank når det gjelder import av el bil og har ingen kjennskap til Kia fra før!

Noen som har noen tanker rundt dette?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

trykkertor

Vel......jeg har stått i Kona Electric kø i langt over et 1år, og venter fortsatt på bil.
En kollega av meg bestilte en Kona Electric for ca 3-4 måneder siden hos en Spansk forhandler, og har nå fått beskjed om at bilen er ankommet den spanske butikken.
Så skal det ordnes transport videre til Norge.
Totalprisen deres blir ca. 10.000,- dyrere en en norskkjøpt bil ferdig levert og registrert i Norge. Men de får den altså nå innen kort tid.

tuono

#2
Hadde avventa og sett hva som havner på flipp.no når de første bilene er levert.
Vet ikke hva en importert bil kommer på ferdig levert i Norge (med vinterdekk), men det gikk en del Konaer til rundt 400 000 ei stund. Og...om ikke så lenge skal det flippes Konaer, Niroer, Audier og den der engelske slukhalsen samtidig.
Tror kanskje finn.no kan bli vel så attraktivt som import.
Kommer jo også an på modellvariasjoner (nordisk vs europeisk) og evt. annenhåndsverdi mellom disse. Er et regnestykke til sist og slutt....

tugit

Burde vel være særdeles attraktivt å importere denne nå som de norske prisene er sluppet. Kanskje man til og med sparer noen kroner.

lirekassa

Hva er prisen i utlandet da? Har de sluppet priser noe sted?

PBL


Limodriver

Flere bør vurdere å importere eNiro. Å importere elbil er enklere enn å importere bil med forbrenningsmotor, dersom en kan spare noen titusener vil det være vel anvendt tid.

Myrvang

42.000 euro i Frankrike er jo ganske nært de norske prisene. Men det er vel avgifter på de i Frankrike og ikke i Norge så burde dermed vært rimeligere her. Kan man kjøpe ny i Frankrike og få igjen avgiftene ved utførsel?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

tugit

Sitat fra: Myrvang på mandag 29. oktober 2018, klokken 14:20
42.000 euro i Frankrike er jo ganske nært de norske prisene. Men det er vel avgifter på de i Frankrike og ikke i Norge så burde dermed vært rimeligere her. Kan man kjøpe ny i Frankrike og få igjen avgiftene ved utførsel?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Du må betale vrakpanten ved innførsel til Norge.
Refusjon av utenlandsk merverdiavgift:
Dette er en sak mellom kjøper og selger, og norske tollmyndigheter har ingenting med dette å gjøre.

Limodriver

Dersom en betaler mva ved kjøp av bilen vil dette kunne refunderes når bilen tas ut av EU. Dette er enkelt og bilforhandlere er vant til å refundere mva.

Cral

Du må sammenligne med den franske prisen på 46500 for en FE utgave. Og tar man vekk mva (20%) og regner med en kurs på 9,51 så blir prisen for en fransk bil da ca 368 tusen. Om det er med metallik lakk og takluke vet jeg ikke, da jeg ikke leser fransk ;) Så kommer vrakpanten og transport + mva på transport i tillegg. Så er det muligens en 10% avgift på biler produsert utenfor EU i Frankrike som kanskje også kan fjernes. Men det må noen som flinkere i bilavgifter ved import fra Frankrike forklare...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

lirekassa

Blir dyrt uansett så høyt som euroen står nå. Kjedelig å kjøpe overpriset bil hvis rentenivået stiger de neste par-tre årene.

Powerflux

Takker for inputs her :+1:

Syntes nok Niro ble i overkant dyr så bytter nok fokus over på å importere en Kona isteden.
Leveringsevnen er jo like tragisk dårlig for Kona så import blir nok eneste farbar vei!
Å betale opptil 100K over markedspris er ikke aktuelt >:(
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA