Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW: I 2030 vil fortsatt 85 prosent av BMWs solgte biler ha forbrenningsmotor

Startet av Philip Marlowe, fredag 26. oktober 2018, klokken 16:57

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#30
Sitat fra: Mr Oizo på søndag 28. oktober 2018, klokken 19:25Tesla bygger og finansierer kraftverk og distribusjonsnett for kraft i Russland? What?
Jeg vil tro de også benytter seg av veier og mobilnett, dekkes dette også av dem?
Antar det er lignende prisopplegg som i Norge med eventuelle anleggsbidrag, tilkoblingsavgifter, nettleie, osv. Tesla har betalt sin andel av kostnadene ellers i verden og jeg kan ikke se at det skulle være noe annerledes i Russland.

Ved behov kan Tesla sette opp noen Powerpacks for å redusere belastningen på nettet. I sørligere strøk kan også solceller hjelpe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

Nå tror jeg du må ta av deg Tesla-hatten  :D. Russland er enormt, og Tesla skal ikke sette opp Superladere i byer, men på hovedveier. Slik som hovedveien mellom St. Petersburg og Vladivostok. Ca. 10.000 kilometer. Trenger vel et par atomkraftverk i tillegg til Powerpacks.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4


Espen Hugaas Andersen

#33
Sitat fra: Mobileum på søndag 28. oktober 2018, klokken 20:54Nå tror jeg du må ta av deg Tesla-hatten  :D. Russland er enormt, og Tesla skal ikke sette opp Superladere i byer, men på hovedveier. Slik som hovedveien mellom St. Petersburg og Vladivostok. Ca. 10.000 kilometer. Trenger vel et par atomkraftverk i tillegg til Powerpacks.
Russland er enormt, men mesteparten er folketomt:



De rikeste delene av befolkningen er også konsentrert rundt Moskva og St. Petersburg. Og det er altså der man har størst salg av BMW. Tesla er allerede langt hvis de realiserer de superladerne de har planlagt på kartet sitt: https://www.tesla.com/no_NO/supercharger

Og Tesla vil så klart ikke stoppe der.

For øvrig, så vil 2 atomkraftverk på 1 GW hver være nok til å støtte en bilpark med ca 4,7 millioner elbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Mobileum på søndag 28. oktober 2018, klokken 18:26
Bare i Russland er de 40 millioner biler. Og Putin bygger heller et par tre hangarskip før han tenker på lade-infrastruktur.

Var det ikke en nyhetssak her for noen år siden om at Putin påla alle bensinstasjoner i Russland om å også tilby elbillading?
Model S 85D

Gardin

Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 27. oktober 2018, klokken 19:59
BMW navnet er utrolig sterkt som merkevare og har mange som aldri vil ha noe annet merke.
Man skal være forsiktige med å anta at sterke merkevarenavn nødvendigvis forblir sterke når produktene forandrer seg. Historien er full av eksempler på utrolig sterke merkevarenavn som har blitt irrellevante etter teknologisk utvikling. Elbilmarkedet er et litt annet marked enn fossilbilmarkedet, og det er ikke sikkert at de sterkeste fossilbilmerkene forblir sterke merker i elbilverdenen.

Det er mange BMW-entusiaster som ikke liker i3. Og BMW er et av merkene som Tesla rekrutterer mest fra. BMW bør sette inn tiltak for å etablere merkevarenavnet sitt sterkere innenfor elbilmarkedet. Det kan være farlig å ta verdien av merkevarenavnet for gitt.

Sitat fra: Mobileum på søndag 28. oktober 2018, klokken 20:54
Nå tror jeg du må ta av deg Tesla-hatten  :D. Russland er enormt, og Tesla skal ikke sette opp Superladere i byer, men på hovedveier. Slik som hovedveien mellom St. Petersburg og Vladivostok. Ca. 10.000 kilometer. Trenger vel et par atomkraftverk i tillegg til Powerpacks.
Tesla trenger ikke superladere helt til Vladivostok for å selge bra i Russland. Tesla selger bra i Norge selv om det ikke er så lett å kjøre Tesla til Nordkapp. Det går nok fint i Russland også selv om det ikke blir mulig å kjøre Tesla helt til Vladivostok på lenge. Det er neppe veldig mange BMWer som pleier å kjøre fra St Petersburg til Vladivostok heller.

Mobileum

[quote author=Espen Hugaas Andersen lDe rikeste delene av befolkningen er også konsentrert rundt Moskva og St. Petersburg. Og det er altså der man har størst salg av BMW. Tesla er allerede langt hvis de realiserer de superladerne de har planlagt på kartet sitt: https://www.tesla.com/no_NO/supercharger

[/quote]

Etter det jeg kan se, så er det planlagt 5 Superlader-plasser i den vestre delen av Russland.... That is all.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Espen Hugaas Andersen

#37
Sitat fra: Mobileum på søndag 28. oktober 2018, klokken 23:28Etter det jeg kan se, så er det planlagt 5 Superlader-plasser i den vestre delen av Russland.... That is all.
Ja, og da dekker de mesteparten av den rikeste befolkningen i Russland. Ettersom de selger biler vil de utvilsomt ekspandere til å dekke de befolkningsrike områdene vest for Ural-fjellene, og deretter vil man kanskje se at de strekker seg mot Vladivostok. Fullstendig dekning av Russland er noe som vil ta en del år. Det ville ikke overraske meg om vi snakker om 20 år.

Men resten av Europa vil være over på elbil før den tid. I hvert fall i premium-segmentet, ettersom elbilene er bedre biler enn fossilbilene, og betalingsviljen er til stede i premium-segmentet. Når da BMW snakker om 15% elbil om 12 år, så er jeg ganske sikker på at de tar enten feil, og kommer til å endre strategi, eller så er de konk innen 2030.

Se på hvordan de sprer seg i USA og Asia. De begynner med de befolkningsrike områdene, og så sprer de seg utover. Det fungerer helt fint.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

74% av Russland er urban. Med 144 millioner innbyggere, vil det si at 106 millioner bor i byer, og de fleste i den vestre delen hvor Tesla skal sette opp 5 ladestasjoner. Er redd det blir litt kø.  :D

BMW og andre leverandører av biler med eksosrør kan ta det helt rolig i maaange år når det gjelder Russland.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mobileum på søndag 28. oktober 2018, klokken 23:5374% av Russland er urban. Med 144 millioner innbyggere, vil det si at 106 millioner bor i byer, og de fleste i den vestre delen hvor Tesla skal sette opp 5 ladestasjoner. Er redd det blir litt kø.  :D

BMW og andre leverandører av biler med eksosrør kan ta det helt rolig i maaange år når det gjelder Russland.
Tar Tesla halvparten av salget til BMW i Russland, altså at de selger 15.000 biler per år, så vil de måtte sette opp omkring 150 superladerplasser per år. Altså f.eks 5 superladerlokasjoner med 30 plasser hver, per år. Høres det uoverkommelig ut?

Da regner jeg 100 Teslaer per superladerplass, mens f.eks Norge er på ca 60 Teslaer per superladerplass. (Vi er ganske forspente på ankomsten av Model 3.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Det er selvfølgelig stor forskjell på markeder i forhold til hvor enkelt de er å elektrifisere. Og noen tynt befolkede områder med store avstander vil kanskje ikke bli elektrifisert i overskuelig fremtid. Men det er ikke noe argument mot at store deler av bilmarkedet vil bli elektrifisert raskere enn BMW ser for seg. At han i det hele tatt bruker markeder som Australia og Russland som bevis på at det verden ikke elektrifiseres tyder på manglende forståelse og strutseholdninger.

jlan

Sitat fra: Mobileum på søndag 28. oktober 2018, klokken 20:54
Nå tror jeg du må ta av deg Tesla-hatten  :D. Russland er enormt, og Tesla skal ikke sette opp Superladere i byer, men på hovedveier. Slik som hovedveien mellom St. Petersburg og Vladivostok. Ca. 10.000 kilometer. Trenger vel et par atomkraftverk i tillegg til Powerpacks.
Tja, det er allerede 4000 km mellom sydligste og nordligste superlader i Kina, så mye kan skje...Om ikke superladere hele veien, så vil det antagelig være godt brukbare alternativer om få år.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA