Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW: I 2030 vil fortsatt 85 prosent av BMWs solgte biler ha forbrenningsmotor

Startet av Philip Marlowe, fredag 26. oktober 2018, klokken 16:57

« forrige - neste »

Mobileum

Rart at det er så mange her som tror de har bedre kunnskap enn store bilprodusenter. At ekspertisen til disse selskapene skal overgås i et lite forum i ett av verdens minste land er veldig, veldig usannsynlig.

Hvordan er for eksempel lade-infrastrukturen i Afrika, store deler av Asia, Russland, etc. Det tar flere ti-år før denne er på plass disse stedene, og det er samtidig et marked for titalls millioner av biler årlig. Det produseres idag mellom 80-90 millioner biler i året, og selv om bittelille Tesla skulle klare å komme opp i en produksjon på 7-800.000 biler om 3-4 år, så vil det fremdeles bare utgjøre ca 1% av behovet for nye biler. Elbilproduksjon er ikke "rocket science". Det er vel kun batterier som kan bli en utfordring. Ikke når det gjelder å bygge fabrikker, for det kan alle gjøre, men derimot  tilgangen til råstoffer.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

hELgenen

Godt sagt. Alt for mange har norske briller her inne og klarer ikke se verden slik den er. Det vil gå mange år ennå før elbiler er mainstream i hele verden. Men det går fremover og BMW er med hele veien selv om de også vil lage diesel biler ennå en stund

Amoss

Sitat fra: Mobileum på søndag 28. oktober 2018, klokken 01:09
Rart at det er så mange her som tror de har bedre kunnskap enn store bilprodusenter. At ekspertisen til disse selskapene skal overgås i et lite forum i ett av verdens minste land er veldig, veldig usannsynlig.

Nå, skal vi nå se da...

Medlemmer av dette lille forumet i dette lille landet stilte spørsmålet om når Tesla skulle bygge sin egen batterifabrikk før Elon annonserte planene om "Gigafactory". Merk "når", ikke "om".

Medlemmer av dette lille forumet i dette lille landet så i sin tid at VW/VAG's offisielle fremtidspolitikk når det gjaldt elbiler/batterier gikk ut på å kjøpe batterier fra billigste utbyder i ett marked med overproduksjon av batterier. Det ble da fremhevet at de som ett minimum burde sikre seg faste og forpliktende avtaler om leveranser da markedet tydelig ville komme til å ha problemer med å dekke etterspørselen ettersom produksjonen av elbiler fra flere produsenter ville tilta, og at det kunne bli vanskelig å få tilstrekkelige leveranser av batterier uten dette. Aller helst burde de følge Tesla's eksempel og bygge sin egen "gigafacory".

I fjor annonserte VW/VAG at de hadde inngått en forpliktende langsiktig kontrakt på leveranser av batterier frem mot 2030. Medlemmer av dette lille forumet i dette lille landet mente at de annonserte kontraktene/planene ikke var offensive nok, og var basert på for lave estimater for hvor mange elbiler de ville produsere, og at de fortsatt burde satse på å få bygget en egen "gigafactory". Nå kommer det frem at sjefen for VW/VAG jobber med å få til å få bygget en egen gigafactory for VW/VAG...

Helt klart, medlemmer av dette lille forumet i dette lille landet har ikke peiling og aner ikke hva de snakker om</ironi>.


Sitat fra: Mobileum på søndag 28. oktober 2018, klokken 01:09
Hvordan er for eksempel lade-infrastrukturen i Afrika, store deler av Asia, Russland, etc. Det tar flere ti-år før denne er på plass disse stedene, og det er samtidig et marked for titalls millioner av biler årlig.

Ja, dette er helt klart en utfordring. Men siden det er så vanskelig med lading i enkelte afrikanske og asiatiske land, så er det helt bortkastet å produsere elbiler for de markedene som har infrastrukturen på plass? Skal bilprodusentene melde pass og si at elbiler er dødfødt, da det er ett kryss i Indre Mongolia som aldri vil kunne få en ladestasjon?
Model S 85D

Mobileum

Trenger ikke å dra til indre Mongolia:

In 2015, about nine million vehicles were registered in Bangkok and surrounding provinces, but the existing road system can accommodate only 1.5 million vehicles.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4


turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Mobileum på søndag 28. oktober 2018, klokken 01:09
Rart at det er så mange her som tror de har bedre kunnskap enn store bilprodusenter. At ekspertisen til disse selskapene skal overgås i et lite forum i ett av verdens minste land er veldig, veldig usannsynlig.

Hvordan er for eksempel lade-infrastrukturen i Afrika, store deler av Asia, Russland, etc. Det tar flere ti-år før denne er på plass disse stedene, og det er samtidig et marked for titalls millioner av biler årlig. Det produseres idag mellom 80-90 millioner biler i året, og selv om bittelille Tesla skulle klare å komme opp i en produksjon på 7-800.000 biler om 3-4 år, så vil det fremdeles bare utgjøre ca 1% av behovet for nye biler. Elbilproduksjon er ikke "rocket science". Det er vel kun batterier som kan bli en utfordring. Ikke når det gjelder å bygge fabrikker, for det kan alle gjøre, men derimot  tilgangen til råstoffer.


Bilindustriens folk har selv sagt så mye rart om/rundt elbiler at enhver trygt kan bruke sin egen fornuft for å fremme sine egne meninger. Noen har sagt at vi stor foran store forandringer frem til 2030, så du kunne like gjerne påpekt det som industriens mening som det motsatte!


Folk som står midt opp i situasjon (som toppfolk hos bilprodusentene) kan være svært preget av sitt utgangspunkt og lar det styre sine spådommer om fremtiden. Bare en liten del av disse folkene er visjonære og klarer å tenke utenfor rammene de er en del av. Min erfaring er også at folk med høy kompetanse, som professorer kan ha merkverdige oppfatninger om både eget fag og tilgrensende områder.

Vi har for eksempel den Internasjonale Energiorgansisajonen (EIA). Ingen organisasjon i verden bommer mer om prognoser for utbyggingen av fornybar energi (som vind og sol) som dem og ingen organisasjon sitter på bedre statistikk om energi enn denne organisasjonen!


Innen 2030 vil elbiler stå frem som den overlegent beste løsningen om du har tilgang på en stikkontakt! Så innen den tid gjelder det å være posisjonert. Bilindustrien er imidlertid  i sin natur svært dynamisk og tilpasningsdyktig (kjernen er et samlebånd) og har masse dyktige folk, så jeg tror få produsenter vil falle fra, men styrkeforholdet mellom dem vil ganske sikkert endres!


Se ellers Amoss sitt utmerkede innlegg!

Amoss

Sitat fra: Mobileum på søndag 28. oktober 2018, klokken 11:17
Trenger ikke å dra til indre Mongolia:

Selvfølgelig ikke, regnet det som en selvfølge at alle som leste det ville forstå at jeg satte ting på spissen, akkurat som noen andre her satte ting på spissen med at bilprodusentene ikke skulle behøve å satse like mye på elbiler som enkelte her spår basert på at det finnes steder der elektrisk infrastruktur kan være ett problem.

... btw: svært mange av de stedene der elektrisk infrastruktur er ett problem kan det løses med ladestasjoner med solceller og batterier tilknyttet ladepunktene. Men da er vi altså tilbake til problemet med for liten produksjonskapasitet på batterier... (Og kanskje også solceller?)
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

De fleste som kjøper BMW har innlagt strøm... Hvis vi snakket om Tato, så kunne jeg vært med på at 15% i 2030 kanskje ikke var helt bak mål.

(Men elbiler er også gunstig i utviklende land, ettersom driftskostnadene er lavere, noe som er supert om man har lite penger.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Philip Marlowe

De underutviklede landene ligger jo ofte på breddegrader med masse sol. Elbiler må jo bli svært attraktive der etter hvert for da kan de jo lades "gratis" med kraft fra himmelen.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Mobileum

Bare i Russland er de 40 millioner biler. Og Putin bygger heller et par tre hangarskip før han tenker på lade-infrastruktur.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Espen Hugaas Andersen

Russland står for omkring 2% av salget til BMW, så det er ikke som om Russland er spesielt viktig for BMW.

Og hva Putin har planer om er da ikke spesielt viktig. Tesla kommer til å bygge ut superladere i Russland i nær fremtid, og de som kjøper BMW i Russland i dag har *garantert* innlagt strøm. Tesla kommer til å selge elbiler i Russland, og det ingenting som stopper BMW fra å gjøre det også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mobileum på søndag 28. oktober 2018, klokken 18:46Selv Tesla er avhengig av offentlig infrastruktur.
Offentlig infrastruktur som bygges og finansieres 100% av Tesla, ja.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mr Oizo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 28. oktober 2018, klokken 19:14
Sitat fra: Mobileum på søndag 28. oktober 2018, klokken 18:46Selv Tesla er avhengig av offentlig infrastruktur.
Offentlig infrastruktur som bygges og finansieres 100% av Tesla, ja.
Tesla bygger og finansierer kraftverk og distribusjonsnett for kraft i Russland? What?
Jeg vil tro de også benytter seg av veier og mobilnett, dekkes dette også av dem?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA