Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?

Startet av Roy Aasen, fredag 26. oktober 2018, klokken 16:27

« forrige - neste »

Roy Aasen

2018 Soul. Kan den nyttiggjøre seg 100KW Chademo til en viss grad?

goggo

Jeg har fått max ca 60KW på Grønn Kontakt sin Delta-lader i Lier, mener å huske at jeg fikk ca 53 KW i gjennomsnitt ved lading fra ca 30 til 80%. Du kan vel få noe tilsvarende på ABB lynladerne som Fortum har satt opp et par steder.

mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Roy Aasen

Tusen takk.  :+1:

Akkurat den i Lier / Kjellstad som var ment.

elekTrond

Hva er minuttprisen på disse ulike 100 kW laderne?
'13 Mjau


elekTrond

#5
 ::)   .... litt nerdete høyttenkning en lørdagskveld:




Øre/kW


kW/kr
2,5/30=8,33
30/2,5=12,00
2,5/40=6,25
40/2,5=16,00
2,5/50=5,00 50/2,5=20,00







3,5/50=7,00
50/3,5=14,29
3,5/53=6,66
53/3,5=15,14
3,5/60=5,83
60/3,5=17,43


Hvor høy (snitt)effekt bør/må Soul klare for å forsvare premium?  ???
'13 Mjau

Roy Aasen


elekTrond

Neeiii, jeg lurer bare på om det er verdt den ekstra krona per minutt   c",)
'13 Mjau

Roy Aasen

Regnestykket....jeg har fått 45Kw på en god dag på vanlig hurtiglading. På en 100kw lader tyder det på at det er mulig med 60kw..så får noen komme med fasit

_OE_

#9
Fått 47.6 kW...119.5 Amp....398.2 V....avlest via OBDII porten  husker ikke SOC nivået på en 50kW charger i Østerdalen....(2018 Kia Soul .. 30 kW)


elekTrond

[offtopic]
Nå er jeg på syltynn påske-is her, men SOC kan med endel forbehold avledes fra spenningen. Det kommer i hvert fall muligens an på om ladeprosessen er i CC- eller CV-fasen (CC/CV). Noen sier at ladespenningen synker fra 500 V (eller hva som er max) og legger seg "oppå" den spenningen batteriet til enhver tid holder.

398,7 / 96(?) celler = 4,15 V cellespenning. Da er du ganske nære maks på 4,2 V. Det høres ikke riktig ut. *sjekke*



1) en.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul_EV#Changes_for_Model_Year_2018
Changes for Model Year 2018For model year 2018, Kia announced a small battery upgrade by 11% by adding 8 cells to the pack and improving the usable window of cell capacity from 37,5 Ah to 40 Ah out of 42,36 Ah.[16]
MY 2016-2017MY 2018-
Nominal capacity (gross)30,5 kWh (192 x 42,36 Ah x 3,75 V)31,8 kWh (200 x 42,36 Ah x 3,75 V)
Usable capacity (net)27 kWh (192 x 37,5 Ah x 3,75 V)30 kWh (200 x 40 Ah x 3,75 V)
Number of cells192 (96s2p)200 (100s2p)
Battery weight277 kg290 kg
Rated voltage360 V375 V



2) kiamedia.com/us/en/models/soul-ev/2018/specifications

Battery Voltage (V) 375 V 375 V
Battery Capacity (Ah) 75 Ah 75 Ah
Battery Energy (kWh) 30 kWh 30 kWh
Battery Power (kW) 90 kW 90 kW



398,7 / 100 celler = 3,98 V cellespenning. Dette harmonerer bedre med en antatt "Kia 100 % SOC" på 4,1 V/celle. Siden Kia oppgir nominell cellespenning til 3,75 V, kan vi legge til grunn at dette tilsvarer 50 % SOC - i hvert fall på på en frittstående celle. I vår elbilverden er ikke "50 %" nødvendigvis det samme som 50 %, heller ~60 et sted. Ikke vet vi nedre cut-off terskel heller. Batterifabrikken kan måle kapasitet ned til f.eks. 2,75 V, mens Kia kutter ved 3,0 eller 3,25 V

Vi kan for eksemplets skyld legge til grunn at 3,75 ≈ 60 % SOC, og at 4,1 V/celle = 100 % SOC



SOC (%)
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Vbatt
322,5
331,25
340
348,75
357,5
366,25
375
383,75
392,5
401,25
410



@_OE_: Med en pose twist og litt forkjært døgnrytme innabords, guesstimerer jeg dine 398,2 V å være ~86,5 % SOC på elekTrond-skalaen over.  :laugh: :+1:
[/offtopic]

Hva var det temaet var igjen, sa du?  :angel: :police:

PS! Jeg merket meg at Kia stadfester følgende: Battery Power (kW)     90 kW. Dette tilsier at cellene tåler 3C, og at 30 kWh batteriet bør tåle et effektuttak, regen/rekup og en ladeeffekt på *trommevirvel* nitti kiloWatt (!)
'13 Mjau

_OE_

#11
I Elbil-vitenskapens tjeneste oppsøkte jeg 100kW laderen ved Shell Nygårdskrysset ved Ski... konklusjonen er at ved den laderen er det bortkastet å lade Soul...kom en Place før meg...den var tilkoblet en 5min tid...mulig den ikke funket for den..BTW...det er 2.. 100kW laderen der den ene var ute av drift

Roy Aasen


elekTrond

Close but no cigar, min gode Roy.  ;)

Se på _OE_'s battTemp verdier. De er nokså lave, spesielt ved oppstart. Merk at Goggo fikk inntil 60 kW på sin bil (svar #1). Så her må det forskes mere! I mellomtiden har jeg nerdet litt til og legger fram følgende spådom påstand basert på tallene fra _OE_:



SOC BMS
0
10
20
30
40
50
Vbatt
350,0
356,7
363,7
370,7
377,7
384,7
SOC BMS
60
70
80
90
100
Vbatt
391,7
398,7
405,7
412,7
419,7


Tabell 1. Tallene er inter- og ekstrapolert fra hhv. 360,2 og 402,2 volt. Det er brukt en oppløsning på 0,7V/1% etter øyemål-metoden. Dette harmonerer med Vmax = 4,2V/celle. Videre kan det (kort)sluttes at KIA regner 3,5V/celle som tomt. Dette tyder på et stort buffer og "brick protection" i bunn. "SOC Display" er utelatt da prosentøkningen ikke er lineær med "SOC BMS".

@_OE_: Herlig med håndfaste tall! Er det fra Torque? Logger du i appen eller tar du skjermdump?

Kjekt om noen gidder å 1) sjekke om tallene stemmer nogenlunde, og 2) trolle om SOC BMS til SOC Display. Jeg har verken eierskap eller kompetanse til dette. Jeg er også usikker på hva som vises i displayet på hurtigladerne, da jeg ikke har loggeutstyr i egen bil.
'13 Mjau

_OE_

#14
Screen dump fra Torque...kjørte bilen fra 90 til ca14% før jeg satte til lading....Så temp på batteriet er intet problem på Soul.... ellers vet jeg jo ikke om laderen i praksis gir 100 kW....kanskje Fortum struper den for å spare effekttariff ? Ellers så ble det ladet 21.117 kW...26.31 minutter og til den nette pris av 67.50 NoK

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA