Skrevet av Emne: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?  (Lest 1167 ganger)

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 588
    • Vis profil
100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« på: fredag 26. oktober 2018, klokken 16:27 »
2018 Soul. Kan den nyttiggjøre seg 100KW Chademo til en viss grad?

goggo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1077
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #1 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 17:54 »
Jeg har fått max ca 60KW på Grønn Kontakt sin Delta-lader i Lier, mener å huske at jeg fikk ca 53 KW i gjennomsnitt ved lading fra ca 30 til 80%. Du kan vel få noe tilsvarende på ABB lynladerne som Fortum har satt opp et par steder.

mvh Hugo
Kjører Soul EV,  bor nær Kristiansand

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 588
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #2 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 18:13 »
Tusen takk.  :+1:

Akkurat den i Lier / Kjellstad som var ment.

elekTrond

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 996
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #3 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 18:48 »
Hva er minuttprisen på disse ulike 100 kW laderne?
'13 Mjau

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 588
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #4 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 18:51 »
3.50 kr/min.

elekTrond

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 996
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #5 på: lørdag 27. oktober 2018, klokken 20:38 »
 ::)   .... litt nerdete høyttenkning en lørdagskveld:

Øre/kWkW/kr
2,5/30=8,3330/2,5=12,00
2,5/40=6,2540/2,5=16,00
2,5/50=5,00 50/2,5=20,00
3,5/50=7,0050/3,5=14,29
3,5/53=6,6653/3,5=15,14
3,5/60=5,8360/3,5=17,43

Hvor høy (snitt)effekt bør/må Soul klare for å forsvare premium?  ???
« Siste redigering: lørdag 27. oktober 2018, klokken 20:40 av elekTrond »
'13 Mjau

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 588
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #6 på: lørdag 27. oktober 2018, klokken 20:46 »
Jeg har allerede detti av lasset ;D ;D.

elekTrond

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 996
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #7 på: lørdag 27. oktober 2018, klokken 22:59 »
Neeiii, jeg lurer bare på om det er verdt den ekstra krona per minutt   c",)
'13 Mjau

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 588
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #8 på: lørdag 27. oktober 2018, klokken 23:18 »
Regnestykket....jeg har fått 45Kw på en god dag på vanlig hurtiglading. På en 100kw lader tyder det på at det er mulig med 60kw..så får noen komme med fasit

_OE_

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 442
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #9 på: lørdag 27. oktober 2018, klokken 23:53 »
Fått 47.6 kW...119.5 Amp....398.2 V....avlest via OBDII porten  husker ikke SOC nivået på en 50kW charger i Østerdalen....(2018 Kia Soul .. 30 kW)

« Siste redigering: søndag 28. oktober 2018, klokken 06:40 av _OE_ »

elekTrond

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 996
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #10 på: søndag 28. oktober 2018, klokken 01:46 »
[offtopic]
Nå er jeg på syltynn påske-is her, men SOC kan med endel forbehold avledes fra spenningen. Det kommer i hvert fall muligens an på om ladeprosessen er i CC- eller CV-fasen (CC/CV). Noen sier at ladespenningen synker fra 500 V (eller hva som er max) og legger seg "oppå" den spenningen batteriet til enhver tid holder.

398,7 / 96(?) celler = 4,15 V cellespenning. Da er du ganske nære maks på 4,2 V. Det høres ikke riktig ut. *sjekke*


1) en.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul_EV#Changes_for_Model_Year_2018
Changes for Model Year 2018For model year 2018, Kia announced a small battery upgrade by 11% by adding 8 cells to the pack and improving the usable window of cell capacity from 37,5 Ah to 40 Ah out of 42,36 Ah.[16]
 
MY 2016-2017MY 2018-
Nominal capacity (gross)30,5 kWh (192 x 42,36 Ah x 3,75 V)31,8 kWh (200 x 42,36 Ah x 3,75 V)
Usable capacity (net)27 kWh (192 x 37,5 Ah x 3,75 V)30 kWh (200 x 40 Ah x 3,75 V)
Number of cells192 (96s2p)200 (100s2p)
Battery weight277 kg290 kg
Rated voltage360 V375 V


2) kiamedia.com/us/en/models/soul-ev/2018/specifications

Battery Voltage (V) 375 V 375 V
Battery Capacity (Ah) 75 Ah 75 Ah
Battery Energy (kWh) 30 kWh 30 kWh
Battery Power (kW) 90 kW 90 kW


398,7 / 100 celler = 3,98 V cellespenning. Dette harmonerer bedre med en antatt "Kia 100 % SOC" på 4,1 V/celle. Siden Kia oppgir nominell cellespenning til 3,75 V, kan vi legge til grunn at dette tilsvarer 50 % SOC - i hvert fall på på en frittstående celle. I vår elbilverden er ikke "50 %" nødvendigvis det samme som 50 %, heller ~60 et sted. Ikke vet vi nedre cut-off terskel heller. Batterifabrikken kan måle kapasitet ned til f.eks. 2,75 V, mens Kia kutter ved 3,0 eller 3,25 V

Vi kan for eksemplets skyld legge til grunn at 3,75 ≈ 60 % SOC, og at 4,1 V/celle = 100 % SOC


 
SOC (%)
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Vbatt
322,5
331,25
340
348,75
357,5
366,25
375
383,75
392,5
401,25
410


@_OE_: Med en pose twist og litt forkjært døgnrytme innabords, guesstimerer jeg dine 398,2 V å være ~86,5 % SOC på elekTrond-skalaen over.  :laugh: :+1:
[/offtopic]

Hva var det temaet var igjen, sa du?  :angel: :police:

PS! Jeg merket meg at Kia stadfester følgende: Battery Power (kW)     90 kW. Dette tilsier at cellene tåler 3C, og at 30 kWh batteriet bør tåle et effektuttak, regen/rekup og en ladeeffekt på *trommevirvel* nitti kiloWatt (!)
 
'13 Mjau

_OE_

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 442
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #11 på: søndag 28. oktober 2018, klokken 12:58 »
I Elbil-vitenskapens tjeneste oppsøkte jeg 100kW laderen ved Shell Nygårdskrysset ved Ski... konklusjonen er at ved den laderen er det bortkastet å lade Soul...kom en Place før meg...den var tilkoblet en 5min tid...mulig den ikke funket for den..BTW...det er 2.. 100kW laderen der den ene var ute av drift
« Siste redigering: søndag 28. oktober 2018, klokken 13:04 av _OE_ »

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 588
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #12 på: søndag 28. oktober 2018, klokken 13:37 »
Godt. Da har vi nok løst den lille saken.

elekTrond

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 996
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #13 på: søndag 28. oktober 2018, klokken 15:03 »
Close but no cigar, min gode Roy.  ;)

Se på _OE_'s battTemp verdier. De er nokså lave, spesielt ved oppstart. Merk at Goggo fikk inntil 60 kW på sin bil (svar #1). Så her må det forskes mere! I mellomtiden har jeg nerdet litt til og legger fram følgende spådom påstand basert på tallene fra _OE_:


SOC BMS
0
10
20
30
40
50
Vbatt
350,0
356,7
363,7
370,7
377,7
384,7
SOC BMS
60
70
80
90
100
Vbatt
391,7
398,7
405,7
412,7
419,7

Tabell 1. Tallene er inter- og ekstrapolert fra hhv. 360,2 og 402,2 volt. Det er brukt en oppløsning på 0,7V/1% etter øyemål-metoden. Dette harmonerer med Vmax = 4,2V/celle. Videre kan det (kort)sluttes at KIA regner 3,5V/celle som tomt. Dette tyder på et stort buffer og "brick protection" i bunn. "SOC Display" er utelatt da prosentøkningen ikke er lineær med "SOC BMS".

@_OE_: Herlig med håndfaste tall! Er det fra Torque? Logger du i appen eller tar du skjermdump?

Kjekt om noen gidder å 1) sjekke om tallene stemmer nogenlunde, og 2) trolle om SOC BMS til SOC Display. Jeg har verken eierskap eller kompetanse til dette. Jeg er også usikker på hva som vises i displayet på hurtigladerne, da jeg ikke har loggeutstyr i egen bil.
'13 Mjau

_OE_

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 442
    • Vis profil
Sv: 100KW i Soul..eller..hvor mye greier bilen?
« Svar #14 på: søndag 28. oktober 2018, klokken 15:43 »
Screen dump fra Torque...kjørte bilen fra 90 til ca14% før jeg satte til lading....Så temp på batteriet er intet problem på Soul.... ellers vet jeg jo ikke om laderen i praksis gir 100 kW....kanskje Fortum struper den for å spare effekttariff ? Ellers så ble det ladet 21.117 kW...26.31 minutter og til den nette pris av 67.50 NoK
« Siste redigering: søndag 28. oktober 2018, klokken 15:45 av _OE_ »