Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kommentarer etter visning av bilen

Startet av Trond.m, torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:58

« forrige - neste »

Pingle

Nå har jeg snirklet meg "på giret" nedover en del (norske og utenlandske) hårnålssvinger, og kan se gleden av å kunne regenerere det meste av energien rett før svingen, heller enn å kjøre i 15 km/t for å ikke koke bremsene.
220 kW er helt sikkert godt nok for alle relevante situasjoner; for min vanlige bybruk/flattlandsbruk er helt sikkert tidelen også langt bedre enn fossile løsninger.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

hemi

De fleste vil jo kjøre litt inspirert og morro, desverre er realiteten at man ofte ikke kommer frem da :p

i3, leaf, tesla, e-golf har klart regenerere mer enn bakkene selv ned fra hemsedal og norefjell så ja pikes peak regen?

Men hvorfor fokuset på regen egentlig, er du sted du får brukt regen går det sakte og du har masse range, f.eks. i byen.

Er jo på motorvei uten regen rekkevidden blir borte, se på i-pace, den har rekkevidde som en i3 120ah om det er motorvei, hva hjelper regen? :o

selv med 1800kg henger er jo regen så sterk man slipper bruke brems

Crown

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. november 2018, klokken 11:50

Jeg er også en ganske erfaren elbilist, men foretrekker å kjøre på samme måte som jeg gjør med fossilbil. Jeg vil ikke tenke på forbruk, jeg vil tenke på å komme frem, raskt og effektivt.

Har du kjørt Ioniq eller Kona? Det er jo slik man kjører. Som en vanlig bil med automat hvis man setter regen på 0 vha handlene på rattet. I3 er kjempesær, jeg kan ikke fordra den, men smak og behag. Men prøv Ioniq eller Kona, ikke tenk på at det ikke er premium men kjenn etter hvordan drivverket fungerer. Slik blir det i e-tron også, bare i en (trolig) forfinet utgave, med mye mer krefter.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Vegar Beider

Sitat fra: Pingle på tirsdag 06. november 2018, klokken 12:34
Nå har jeg snirklet meg "på giret" nedover en del (norske og utenlandske) hårnålssvinger, og kan se gleden av å kunne regenerere det meste av energien rett før svingen, heller enn å kjøre i 15 km/t for å ikke koke bremsene.
220 kW er helt sikkert godt nok for alle relevante situasjoner; for min vanlige bybruk/flattlandsbruk er helt sikkert tidelen også langt bedre enn fossile løsninger.

Poenget mitt var at det neppe spiller noen rolle om bilen kan regenerere med 220 kW eller bare 110 kW, fordi du aldri klarer å få til så mye under normale forhold i Norge uansett. Vi bremser ikke hardt nok, lenge nok, og det er ikke bratt nok lenge nok, bare det. Så lenge du kan regenerere mer enn 90% spiller det jo liten rolle, hva? Og det klarer man nok med langt mindre enn 220 kW. Hvor er det så bratt, så lenge at man klarer å få til det tallet?


Vegar Beider

Sitat fra: hemi på tirsdag 06. november 2018, klokken 13:07

i3, leaf, tesla, e-golf har klart regenerere mer enn bakkene selv ned fra hemsedal og norefjell så ja pikes peak regen?

Nettopp! Det finnes jo brattere bakker enn det, men poenget med å regenerere så mye som 220 kW må være for andre situasjoner. Man klarer neppe å få den effekten i noen nedoverbakke her i landet, om man ikke aksellerer opp til 150+ først, det er mer enn 10% stigning og hårnålsving neste.


Sitat fra: hemi på tirsdag 06. november 2018, klokken 13:07

Men hvorfor fokuset på regen egentlig, er du sted du får brukt regen går det sakte og du har masse range, f.eks. i byen.

Er jo på motorvei uten regen rekkevidden blir borte, se på i-pace, den har rekkevidde som en i3 120ah om det er motorvei, hva hjelper regen? :o

selv med 1800kg henger er jo regen så sterk man slipper bruke brems

Har du kjørt på tysk motorvei, som en tysker? ;)
Der er det flatt jern, opp i 200 en liten stund, så full skrubb fordi en tulling i Opel la seg ut i venstre fil for å kjøre forbi et vogntog. Så ligger det i 90-100 en liten stund før Opelen og halvparten av gåsungene bak får kreket seg forbi og lagt seg til høyre igjen, og så er det full rulle igjen. Repeat.

Da er kraftig regen et stort poeng. Ikke i jevn 110, som her i landet.

ELbilist1

Kan vi ikke holde oss til det "tråen" skal handle om....?
Kommentar etter visning, IKKE REGENERERINGS Spørsmål  :-1: :-1:
:) Ren nytelse, hvær dag!

Vegar Beider

Sitat fra: Crown på tirsdag 06. november 2018, klokken 13:16
Har du kjørt Ioniq eller Kona? Det er jo slik man kjører. Som en vanlig bil med automat hvis man setter regen på 0 vha handlene på rattet. I3 er kjempesær, jeg kan ikke fordra den, men smak og behag. Men prøv Ioniq eller Kona, ikke tenk på at det ikke er premium men kjenn etter hvordan drivverket fungerer. Slik blir det i e-tron også, bare i en (trolig) forfinet utgave, med mye mer krefter.

Nei, har ikke hatt den gleden, men det høres bra ut!
:)

jkirkebo

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. november 2018, klokken 13:49
Har du kjørt på tysk motorvei, som en tysker? ;)
Der er det flatt jern, opp i 200 en liten stund, så full skrubb fordi en tulling i Opel la seg ut i venstre fil for å kjøre forbi et vogntog. Så ligger det i 90-100 en liten stund før Opelen og halvparten av gåsungene bak får kreket seg forbi og lagt seg til høyre igjen, og så er det full rulle igjen. Repeat.

Da er kraftig regen et stort poeng. Ikke i jevn 110, som her i landet.

Hvis du kjører rundt i 200km/t blir rekkevidden uansett så kort at litt ekstra regen eller ikke har helt marginal betydning ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vegar Beider

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. november 2018, klokken 15:48

Hvis du kjører rundt i 200km/t blir rekkevidden uansett så kort at litt ekstra regen eller ikke har helt marginal betydning ;)

Si det til tyskerne! ;)

Man kjører jo sjelden rundt i 200, man akser opp dit, og bremser ned igjen. Hele tiden. Slitsomt, egentlig.
Jeg er spent på å se hvordan tyskerne tar i mot e-tron. De har ofte denne type bruk og kjører langt. Med tanke på at den også er dyrere enn Q8 tviler jeg sterkt på at den blir noen salgssuksess på hjemmemarkedet.

ELefant

Jeg får ta opp tråden, på det som skulle være innholdet i tråden! Har nettopp vært på visning av e-tron, og mine personlige reaksjoner er: En relativt stor  flott bil med stor grad av opplevd kvalitet. Gode seter og et interiør som er en premiumbil verdig. Omtrent der stopper min entusiasme, for så å registrere: generelt dårlig plassutnyttelse, hva har skjedd under panseret (rotete og liten frunk) og under bagasjerommet (igjen rotete og liten plass). Selv om de oppgitte 600l bagasjerom ikke er "Jaguarliter", er det vanskelig å se at det kan være særlig mer en 500l. Mulig nevnt av andre før, men min mod S har totalt sett vesentlig mer bagasjeplass! Så en flott bil er fremdeles flott, men litt mindre attraktiv for meg. I denne konklusjonen ligger ikke minst en litt skuffende rekkevidde (ut fra netto batt kapasitet) og et lite utbygd hurtigladenettverk (ladekøangst). Tror derfor jeg avventer, noe som er godt nytt for andre med en annen konklusjon

Amatøren

#100
Blandede følelser selv:

Sitat fra: Negativt

  • Rekkevidde
  • Bagasjeplass
  • Dårligere bagasjeplass foran enn det Tesla har
  • Midt setet (dårlig plass og hardt)
  • Litt lite fysiske knapper og litt mye skjermer for funksjoner
  • Noe høyt å løfte inn bena i forhold til setet når man setter seg inn (men blir vel slik på alle elbiler hvor batteripakken er trukket utover hele gulvet/bunnen)

Sitat fra: Positivt

  • Følt kvalitet (inntrykk på visning)
  • Erfaring fra Audi tidligere (men dette er noe nytt)
  • Service nettet til Møller/Audi
  • Opplevet service fra Møller/Audi
  • Kommende Ionity
  • Flere andre som også vil lage ladenettverk på >100 kW
  • Kan også bruke "trege" hurtigladere uten adaptere slik et annet merke må
  • 4WD og høy bakkeklaring for dårlige veier
  • Mer tradisjonell stasjonsvogn enn i-Pace og Tesla modell X (liker designet bedre)
  • Ser ut til levering før utgangen av 2020 (sannsynligvis 2019 - fare for avgifter i 2021)

Førsøk på litt struktur av tankene.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Crown

Positivt: Setene. Herlige forseter med komfortsetene. Veldig mye bedre enn Tesla, model X-setene er ubrukelige for meg. Supert baksete for 4 voksne. Midtsetet er et nødsete. Åpning til lange gjenstander i baksetet. Hengerfeste. Taklast. Bilen ser smashing ut. Kjøreegenskapene er sikkert veldig bra. Støynivået blir sikkert klasseledende. Generell byggekvalitet ser veldig bra ut.

Nøytralt: Bagasjerommet er omtrent akkurat like stort som i bilen den skal erstatte sammen med en Leaf, nemlig Subaru Outback, det fungerer helt utmerket for vår familie. Møller, spent på dem. Helt super oppfølging fra selger nå, blir spennende å se oppfølging etter at bilen er solgt. Eneste premiummerket jeg har erfaring fra der er Lexus, og det er jo tradisjonelt i en egen liga.

Negativt: Pris på utstyr som jeg "må" ha, som ACC, hengerfeste og komfortsetene.  Jeg stålsetter meg også mot et forventet høyt forbruk, regner med dobling fra bilen jeg kjører til daglig nå (Ioniq). 

Alt i alt har visningen forsterket alt det jeg trodde om bilen på forhånd. Fargen (galaxy blue) var også meget pen. Jeg gleder meg!
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

PGH

Gikk dessverre glipp av visningen her i Bergen. Er det noen som har prøvd (eller målt) om det er mulig å få inn 3 barneseter i baksetet? For min del gjelder det to forovervente og ett bakovervendt.

oland

Sitat fra: PGH på onsdag 07. november 2018, klokken 13:02
Gikk dessverre glipp av visningen her i Bergen. Er det noen som har prøvd (eller målt) om det er mulig å få inn 3 barneseter i baksetet? For min del gjelder det to forovervente og ett bakovervendt.

Se tidligere i tråden der dette blir diskutert.  Der finner du også bilder med to beltestoler (side og midtsete).  Det ser ut som om du kan få plass, men midtkonsoll er definitivt i veien, og du får neppe brukt isofix.  Trangt blir det uansett.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42015.30
2017 Opel Ampera-e

Kåre Knatten

#104
Vårt behov blir nærmest 100% tilfredsstilt med E-tron.  Vi er to voksne som har behov for en firehjuls hyttebil og har lyst å prøve elbil. For oss er ikke Tesla noe alternativ. Har stått på liste siden 21. april 2017 og har ingen planer om å flipper bilen videre. Har ikke stått over 1,5 år på liste for moro skyld. Visningen reduserte ikke inntrykket av bilen, snarere tvert imot. Skeptikerne får heller finne seg en annen bil. Skal forresten på et par visning til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA