Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Styringen sitter fast i svinger - TMS 2015 85D

Startet av Henke, torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:05

« forrige - neste »

Henke

Opplevde igår en litt skummel opplevelse.

Jeg kjørte igår kveld og opplevde at rattet satt fast i en sving. Jeg trodde først dette var is på veien siden bilen bare fortsatte og at det ikke var noe galt med bilen, så jeg kjørte ut på motorveien.

Når jeg svinger av så skjer det samme igjen. Rattet blir tungt og hjulene går ikke tilbake når jeg slipper det. Nå ble rattet hardt selv om servoen fortsatt fungerer(?) og all kjøring blir "manuel", der jeg må bevege frem og tilbake i svinger for å kompensere.

Veldig glad at jeg kjørte bilen. Kunne fort blitt en ulykke.
Jeg ble litt sjokkert da han på telefonen sa at dette var et vanlig problem på alle biler, ihvertfall Tesla. Han sa det mest sannsynelig var en slitedel som fremprovoserte dette men at jeg måtte ta bilen inn for å sjekke det ut. Tidligst får jeg bilen tilbake i Januar. Altså 60+ dager (Brumunddal Tesla).

Kjøpte bilen brukt mens jeg venter på å prøvekjøre E-tron før jeg bestemmer meg om det blir den eller x. Om det er vanlig at Teslaer plutselig "låser" rattet så tror jeg valget blir rimelig lett. Glad jeg alltid har hendene på rattet.

Tror om autopiloten hadde vært på så hadde bilen bare fortsatt svingen og kræsjet om hendene var av rattet.

Ser nå at et lignende problem skjedde med bilen på 98 000 kilometer, da ble rattstamme modul og et ledd i rattstammen byttet.

Har noen andre opplevd noe lignende? Om jeg tørr så skal jeg filme problemet.

1000kwh


Klykken

Opplevde lignende på vår i3 forleden.. Tydeligvis et kjent problem på denne også, der det antageligvis er en sensor som gir feil informasjon til servostyringen i bilen.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41634.0
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Henke

Takk for svar :+1:

Skal innom Tesla imorgen og levere bilen. Får se hva de sier. Håper selvfølgelig at de får tid å fikse bilen i November. Kjører over 8000 kilometer i måneden så er litt avhengig av bil.

Tok bilen en liten tur ut for å dokumentere problemet.


Ved venstresvinger er motstanden stor nok til å deaktivere autopilot. På under et halvt sekund endrer bilen styringen rett frem og øker gjerne farten siden adaptive cruise control ikke blir skrudd av.

Det gis en følelse av at servoen fungerer sporadisk. Ved fullt rattutslag når bilen står stille merker man motstand, helt til den glipper, før den tar tak i styringen igjen.

Ved test: Fart > 60 Km/t varierer styrken såpass mye at man må konstant være forsiktig på å ikke snu rattet for hardt eller lett. Bruker man for mye kraft hender det ofte at styringen plutselig gir etter. Bruker man for lite kraft kan det hende at bilen ikke svinger i det heletatt.

Styringen fungerer greit 0-15 grader til hver side.

Styringen blir ofte motarbeidet ved rattutslag. Dette gjelder begge veier.

Ved test under 60 Km/t: Styringen feiler å returnere tilbake til midtposisjon ved rattutslag over 20 grader.




Jeg har ikke observert noen feilmeldinger til nå. Bilen akselererer og bremser normalt.



 

daktari

Dette skyldes ikke det problemet med korroderte bolter til servomotoren, disse knekker og du mister servofunksjon? Regner med at 245-dekk er ekstremt tunge å vri uten servo - også i fart.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/power-steering-falling-apart.100951/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Henke

#5
Har sett på rapporten

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2018/RCLRPT-18V204-4816.PDF

Det virker jo som at det kunne vært det, men jeg har ikke opplevd noen ulyder eller advarsler.

Ser ut som at det er dette jeg sliter med
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/power-steering-issue.95256/
https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/5a453a01-cf6c-43d7-8811-332e03831db9-jpeg.312328/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/power-steering-falling-apart.100951/page-16#post-3133439

Som sagt har bilen alleredet vært inne for dette problemet. Det var rett før garantien gikk ut. Ifølge tesla er dette en slitasjedel. Om det er noen mekanikere her som kan bekrefte dette hadde jo det vært supert å få vite.

For å være ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor dette i tesla sine øyne ikke er en sikkerhetsrisiko. Du får ingen advarsler og plutselig så vil ikke bilen svinge. Men det kan jo rett og slett hende at dette er en slitedel.. Jeg er litt forvirret  :o

nie

Hadde akkurat det samme på min forrige Model S.
Ringte Tesla nødnummer, fikk kjøreforbud, bilen ble hentet og lånebil levert.
Rattakselkrysset var utslitt og måtte skiftes.
Dette ble ordnet iløpet av en liten uke.

Henke

#7
Sitat fra: nie på torsdag 25. oktober 2018, klokken 20:04
Hadde akkurat det samme på min forrige Model S.
Ringte Tesla nødnummer, fikk kjøreforbud, bilen ble hentet og lånebil levert.
Rattakselkrysset var utslitt og måtte skiftes.
Dette ble ordnet iløpet av en liten uke.

Takk for svar. Når var dette?

Det som irriterer meg mest er at det ikke virker som de tar dette seriøst. En bil som ikke kan styres ordentlig og veier over 2 tonn er ikke trygt, noen kunne blitt stygt skadet eller dødd. Det virker som de rett og slett gir faen. Jeg pleier å låne vekk bilen min iblant og jeg fortsetter å tenke på hva som kunne skjedd.

Responsen jeg forventet når jeg kontaktet Tesla var at de ville se på bilen øyeblikkelig og finne ut hva som skjer. Det virker jo som de godt vet hva problemet er og at de gambler på at ingenting skal skje.

Bilen var forøvrig på NAF test i Januar. (20 000 km siden.) Der fant de ingen slitasje på styring. Dvs: Ratt, rattaksel, ledd. Styresnekke, tannstand. Styrestad/ledd og styreservo.

Edit:

Når jeg søker opp tesla rattakselkryss ser jeg jo at det er mange som har dette problemet. Også på biler som har kjørt under 35 000 km.

Hvordan kan noen biler slites etter så kort tid og andre være helt upåvirket? Hvordan kan delene fungere fint i 80 000 kilometer før de plutselig blir slitt ut etter noen få kilometer?

Elbil2000

#8
Hvis det ikke er noen feilmeldinger på skjermen så er det mest sannsynlig korrosjon på rattakselkrysset. Det bør smøres med jevne mellomrom men det er litt kinkig å komme til. Vet ikke om de nye bilene har en annen type som er mer motstandsdyktig mot korrosjon.
P100D

Muffinman

Tja. Bilene i signaturen har gått hhv 150 og 130k, og har ikke fått smurt noe kryss en eneste gang. Og styringen er perfekt på begge to.

Elbil2000

Sånn så mitt ut etter 2 år og 80000km.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
P100D

Muffinman

Sexy   :o

Men er ikke glideflatene forseglet med innvendig smøremiddel da? I så fall er det vel vanskelig å få noen effekt av å tilføre mer?

nie

Sitat fra: Henrich95 på torsdag 25. oktober 2018, klokken 20:13
Sitat fra: nie på torsdag 25. oktober 2018, klokken 20:04
Hadde akkurat det samme på min forrige Model S.
Ringte Tesla nødnummer, fikk kjøreforbud, bilen ble hentet og lånebil levert.
Rattakselkrysset var utslitt og måtte skiftes.
Dette ble ordnet iløpet av en liten uke.

Takk for svar. Når var dette?

Juni 2017. Bilen var en desember 2015 S85D, kjørt ca 35000km.

Henke

Takk for alle svar. Tusen takk for bildet også elbil2000.

Begynner å forstå hvorfor Tesla er eneste som ikke har rustgaranti.

Man skulle tro at en så vital komponent av en bil hadde bedre kvalitet.

hmre

Jeg hadde likt problem nylig. Når jeg dreide rattet en runde, var det tungt-lett-tungt-lett. "Hakkete", og måtte manuelt svinge tilbake, den rettet seg ikke opp i sving. Men kjøring på motorvei/fin vei var ikke noe problem.

Meldte det inn 14. august, fikk normal inspeksjonstime i starten av oktober. Men de sa at siden dette har med styring å gjøre, så er det prioritert og jeg kunne bare dra inn på drop-in om jeg ønsket det. En måneds tid senere ble det værre, reiste på drop-in, fikk lånebil, og dagen etter ringte de og bilen var fikset. På Rud.

--------
Concern: Customers states that 14/08/18 09:46:46 [CEST] since yesterday it's a lot less
smoother to operate the steering wheel.
Corrections: Shaft - Steering Column - Intermediate Lower
Part Quantity Unit Price
I-SHAFT STEERING LINK - NON ISOLATOR - LOWER (1030622-00-
A)
1.00 0.00 0.00
Total Parts 0.00
Replaced I-shaft. Works now as designed.
Total Job Parts 0.00
--------
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA