Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VIP kveld - førvisning av e-Niro

Startet av Zuexi, onsdag 24. oktober 2018, klokken 23:46

« forrige - neste »

navyelsen

Sitat fra: Joltus på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:03
Bare sånn angående større bagasjerom....

Det må man betale ekstra for. Akkurat som på hybriden.

Vet man dette sikkert? Selger antydet at alle FE-bilene levert til Norge ville komme med utvidet bagasjerom, men kan ikke se at det er nevnt på utstyrslisten. For effektiv bruk er det rett og slett et "must". Uten denne utvidelsen er bagasjerommet sannsynligvis ikke mye mer enn 300 liter, og ganske mye mindre enn i f.eks. Leaf.

Men i god BOS-stil blir jeg ikke overrasket hvis de krever ekstra betalt for denne utnyttelse av plass.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Joltus

På Bertel sa han at dette kunne man få for et par lapper. På hybriden var dette 2800 om eg ikke husker feil hva han sa.

navyelsen

Sitat fra: Joltus på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:30
På Bertel sa han at dette kunne man få for et par lapper. På hybriden var dette 2800 om eg ikke husker feil hva han sa.

Et par lapper her og et par lapper der...
Så skal man gjerne ha takbøyler også, samt gulvmatter, lastenett, bagasjeromsmatte osv.
Plutselig koster bilen nesten 430.000 med soltak, 50.000 mer enn den urealistiske "startprisen" :(
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

geear

Sitat fra: TM på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:16
Man har ikke lov til å markedsføre en bil til en pris det ikke er mulig å få kjøpt den for. Så hvis man ikke får lov til å hente den ferdig klargjort på kaien, så må det være prisen hos en forhandler.
Vel, de har jo oppgitt en pris de først nå sier at jeg kan få velge, men må da vente 2-3 måneder ekstra. Altså har de tilført et fargevalg til nå, fordi de skjønte de hadde gitt en pris på noe det ikke gikk an å kjøpe. Så nå har vi fått et femte fargevalg på FE. Så hvorfor skulle de ikke rote med leveringsomkostninger også?

Joltus

Point excactly.

De selger inn en masse "fordeler" bilen har som man må betale for.....

Den bagasjeroms løsningen gir ingen mening. Når det er sagt kan eg ikke fatte at ikke det volumet under matten er med i oppgitt volum i bagasjerommet. For dette bagasjerommet er ikke større enn i leaf.

navyelsen

Jeg som trodde First Edition skulle være inkludert alt...
Ser likevel ut til at jeg må regne noen titalls tusen i ekstrautgifter :(

Samt at jeg får en masse dilldall ekstrautstyr som jeg egentlig ikke ønsker eller har behov for
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

AndreasRingdal

Har vært hos Varden bil her i Haugesund og prøvesittet bilen.
Inntrykk: Få senket platen i bagasjerommet er et must, enten lage ny bunnplate selv eller senkesett som opsjon ved kjøp av bil. Skulle den da komme med hengerfeste innen jeg har nådd fremst i køen så er ikke lagringsplass den aller største hindringen.

Sittehøyden i baksetet var katastrofal. Jeg hadde god plass i høyden og greit med plass fremover (dvs det var faktisk luft fremfor knærne når passasjersetet ikke var helt bak), men følte jeg satt med lårene i nærmest 45 graders vinkel oppover. 
Nå er jeg 193cm og har særdeles få planer om å sitte noe som helst i baksetet, men tviler på at tolvåringen på 183 vil sitte særlig behagelig på langtur.
Med mindre vaskemaskinen ryker med det første så beholder jeg reservasjonen (36xx) frem til endelig prisliste og hengerfeste er avklart. 
Da blir det nok Leaf på meg enda en stund fremover.

TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

AppleKnocker

Sitat fra: TM på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:23
@Ragged_glory: Hvis du beholder Konaen så betaler du i praksis over 400.000 for den, siden du lett kan selge den. Så bruker du fortjenesten til å kjøpe e-Niro. Det er ikke så vanskelig valg hvis Kona er i minste laget. 7 års garanti er også en bonus.
Njahh..
Man kan også tenke at verditapet på en Kona vil være lavere enn på en Niro.
Og 7 års garanti er bare nyttig hvis man kjører lite. Kjører man mye er er Hyundai 5 år/ubegrenset km en bedre garanti.

Mange av oss håpet nok at Niro skulle bli et kupp. Det er den ikke. Men Kia kommer til å selge hver eneste bil uansett hva vi mener på dette forumet, uansett hvor mange eposter Kia får og uansett hvor mange klager Forbrukerrådet mottar.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Elbilensrekkevidde

Appleknocker: enig i det du skriver. Men det med kupp kan gå begge veier

arthur

Jeg har inntrykk av "folk flest" mener at en Niro ikke skulle koste mer enn 5% over en Kona. Med tanke på at en Kona i dag selges til nærmere 450.000 så burde jo en Niro til 400.000 med tidlig levering være å anse som et kupp selv om man er skuffet over prisen på Niro fra forhandler, manglende app og ikke noe hengerfeste?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

Sitat fra: arthur på torsdag 01. november 2018, klokken 07:54
Jeg har inntrykk av "folk flest" mener at en Niro ikke skulle koste mer enn 5% over en Kona. Med tanke på at en Kona i dag selges til nærmere 450.000 så burde jo en Niro til 400.000 med tidlig levering være å anse som et kupp selv om man er skuffet over prisen på Niro fra forhandler, manglende app og ikke noe hengerfeste?

Tja, jeg har aldri vurdert å kjøpe Kona til 450.000. Jeg hadde heller ikke vurdert Kona til 350.000 om jeg kunne overtatt bilen i dag (tenker da å kjøpe bil for å beholde den, ikke for videresalg!).
Jeg ble i 2016-2017 forespeilet mulig startpris på rundt 300.000. 377.000 komplett bil på veien inkl vinterdekk hadde vært greit nok, men 410.000 +- er mildt sagt drøyt! Når BOS skal ha langt over 20000 for en pakke med vinterdekk, ladekabel og matter, da går det over stokk og stein!

navyelsen

Sitat fra: arthur på torsdag 01. november 2018, klokken 07:54
Jeg har inntrykk av "folk flest" mener at en Niro ikke skulle koste mer enn 5% over en Kona. Med tanke på at en Kona i dag selges til nærmere 450.000 så burde jo en Niro til 400.000 med tidlig levering være å anse som et kupp selv om man er skuffet over prisen på Niro fra forhandler, manglende app og ikke noe hengerfeste?

Jeg nekter å tro at "folk flest" som du her refererer til er villig å betale 450.000 for Kona!
Ja, den ligger ute på finn.no til denne prisen, men du skal være over gjennomsnittlig glad i Hyundai eller elbiler før du betaler denne summen. Det gjør ikke "folk flest".
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

xyzzy

Sitat fra: navyelsen på torsdag 01. november 2018, klokken 08:10
Sitat fra: arthur på torsdag 01. november 2018, klokken 07:54
Jeg har inntrykk av "folk flest" mener at en Niro ikke skulle koste mer enn 5% over en Kona. Med tanke på at en Kona i dag selges til nærmere 450.000 så burde jo en Niro til 400.000 med tidlig levering være å anse som et kupp selv om man er skuffet over prisen på Niro fra forhandler, manglende app og ikke noe hengerfeste?

Jeg nekter å tro at "folk flest" som du her refererer til er villig å betale 450.000 for Kona!
Ja, den ligger ute på finn.no til denne prisen, men du skal være over gjennomsnittlig glad i Hyundai eller elbiler før du betaler denne summen. Det gjør ikke "folk flest".

Husk at man ikke skal selge til folk flest -  BOS skal kun selge 2000 neste år. Gitt hva mange synes villige til å betale for en mindre bil og de lange ventelistene, klarer de nok det ganske greit. Til stor skuffelse for spesielt dem som fikk med seg hva som skjedde med Kona og satte både seg og familiemedlemmer på listen for å kunne flippe både en og to biler.

Selv ville jeg ikke kjøpt FE fordi jeg ville ventet på app, men kønummeret mitt er så langt bak at det neppe blir noe kjøp noensinne.

Jeg ser frem til mer normale tilstander der man ikke må sette seg opp på lister lenge før man vet noe særlig om bilen for i det hele tatt å ha en sjanse til å få bilen de nærmeste årene...


arthur

Sitat fra: navyelsen på torsdag 01. november 2018, klokken 08:10
Sitat fra: arthur på torsdag 01. november 2018, klokken 07:54
Jeg har inntrykk av "folk flest" mener at en Niro ikke skulle koste mer enn 5% over en Kona. Med tanke på at en Kona i dag selges til nærmere 450.000 så burde jo en Niro til 400.000 med tidlig levering være å anse som et kupp selv om man er skuffet over prisen på Niro fra forhandler, manglende app og ikke noe hengerfeste?

Jeg nekter å tro at "folk flest" som du her refererer til er villig å betale 450.000 for Kona!
Ja, den ligger ute på finn.no til denne prisen, men du skal være over gjennomsnittlig glad i Hyundai eller elbiler før du betaler denne summen. Det gjør ikke "folk flest".

Mulig det oppleves som litt misvisende at jeg brukte begrepet "folk flest", men factum est at bilene omsettes til nærmere 450.000 og ligger ikke på finn mange dagene før de er solgt. Min påstand er (også) basert på eget salg av en Kona til en forhandler og dennes videresalg av bilen til privatkunde.
At en Niro skal være verdt 20.000 mer (eller enda mere?) enn en Kona synes det å være et flertall som mener å dømme av kommentarene her på forumet og ellers.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

navyelsen

Sitat fra: arthur på torsdag 01. november 2018, klokken 08:42
At en Niro skal være verdt 20.000 mer (eller enda mere?) enn en Kona synes det å være et flertall som mener å dømme av kommentarene her på forumet og ellers.

20.000 mer enn Kona... kanskje vært verdt prisen?
Men den er jo priset mer enn 40.000 over Kona. For denne prisen får man altså litt mer plass, men et traust og kjedelig design. Og knappe 4 gråtoner å velge mellom :(
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA