Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VIP kveld - førvisning av e-Niro

Startet av Zuexi, onsdag 24. oktober 2018, klokken 23:46

« forrige - neste »

Zuexi

 
SMS 24.10.18


Kia e-Niro er på snarvisitt i Norge!
Bilen kommer til butikk i desember, men vi har fått låne en fra fabrikk. Vi har gleden av å invitere deg til VIP-visning med lett servering x. nov kl. XX
Dette blir en statisk visning, uten mulighet for prøvekjøring.
Velkommen!
Hilsen *forhandler*


Følgende visninger av e-Niro er annonsert:
28/10 kl 17:00 BOS Sandnes
29/10 kl 18:00 Kia Lørenskog
30/10 kl 18:00 Kia SørVest
30/10 kl 18:00 BOS Ullevål
01/11 kl 18:00 Kia Trondheim
02/11 - 04/11 Messe Sotra Arena
06/11 kl 18:00 Kia Oslo/Ensjø
06/11 kl 11-20 Motor Sør Kr.sand
07/11 kl 18:00 BOS Asker&Bærum
08/11 kl 18:00 BOS Lier
09/11 kl 18:00 Skotvedt Drammen

Datoer hentet fra FB-gruppa.

Joltus

Ja? Er det noen her på bod forus nå da??

I am!

bno

#2
Da har jeg vært på Forus og fått sett bilen. En grå farget. Veldig fin farge som passet bilen perfekt etter min smak. Trivelig interiør. God plass i baksete. Stort og godt organisert bagasjerom. Det er bare å glede seg.

Det ble opplyst at de vil komme en mail i morgen fra KIA sentralt. Oppfattet det at i tillegg til annen info også vil komme pris.
Dekk som sto på bulen var Michelin Premacy 215 55 R7

geear

Ja. Skrev dette i en annen tråd. Tolket det også dithen at det handlet litt om levering.

Sitat fra: gr på søndag 28. oktober 2018, klokken 17:19
Pris kl. 10 i morgen. Pressemelding og sms til reservasjonsholdere.

Overraskelsen er Proceed shooting brake.

Det ER 220V 200W uttak bak på preproduksjonsbilen som de viste i Sandnes i dag.

Joltus


navyelsen

Deltok på førvisning i går, og her er mine inntrykk.
Først og fremst, hadde du spurt meg for en uke siden, hadde jeg vært 99% sikker på at dette skulle bli min neste bil. Nå etter, prisene er sluppet, er det mer tja... kanskje?


  • Det første som slo meg var størrelsen. Den var mindre enn den ser ut på bilder. Videre er den ikke mer enn en helt grei bil. Verken mer eller mindre. Skiller seg ikke spesielt nevneverdig ut, og har heller ikke all den plassen en barnefamilie gjerne ønsker og trenger. Men man kan tilpasse seg.
  • Videre ble jeg skuffet over bagasjerommet som var mindre enn forventet. Selger lovte større rom på norsk utgave, men er tvilsom til hvor mye de greier å utnytte ved å fjerne plasten og isoporen bak.
  • Motorrommet var stort med mye luft mellom komponentene. Dette viser at det er en dårlig løsning å bygge elbil basert på fossilplattform. De kunne sikkert redusert lengden av panser med 10-20 cm med en mer effektiv utnyttelse av plass. Ergo kunne bilen hatt kortere snute og større bagasjerom dersom den hadde vært designet som elbil fra starten av.
  • Bakseteplassen var også skuffende. Har prøvesittet PHEV og var imponert over komforten bak. På e-Niro var dessverre gulvet hevet såpass mye at man sitter med beina i en ubehagelig vinkel. Det virker som dette er prisen man må betale for å ha batteri under dørken, Tesla har samme problemet i Model S. Går greit på korte turer, men blir slitsomt på langtur. For barn går det nok helt fint.
  • Generelt sett synes jeg det var lite entusiasme å spore blant andre besøkende. Stemningen var litt laber, sikkert mange som var skuffet etter mandag. Men overhørte noen samtaler, og det virket som om leveringstakten var det  som trekker mest ned.
  • Til slutt prisen. Selger antydet leveringsomkotninger til 9000, og metallic lakk til 5600. Da er reell startpris 392.000 før man legger til vinterdekk og annet utstyr.

Så totalt sett sitter jeg igjen med middels passelig, men dyr bil. Siden hengerfeste er høyst uavklart, er det eneste som trekker i positiv retning overlegen rekkevidde. Men har seriøst begynt å vurdere Leaf eller Evalia som gode alternativer. Så får det heller bli med noen ekstra ladestopp de få gangene vi drar på langtur.

PS. Finnes det info om materiale bilen er bygget i? Jeg prøvde å dunke litt i karosseriet. Det gav fra seg en hul tom lyd, virket nesten som om bilen er bygget i plast eller glassfiber, noen som vet? Fikk ihvertfall ikke noen solid kvalitetsfølelse...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Trond.m

@navyelsen skriver at det er antydet 9000 kr i leveringsomkostninger.
Hvor er det til ?. Prisen som er oppgitt er levert Drammen.

Vet ikke hvor du mener det er plast eller glassfiber. I utgangspunktet ville jeg sett på det som et kvalitetstegn, men den er nok ikke bygget i karbonforsterket plast slik som BMW i3  ;) Men det er kanskje plast skjermer og støtfanger ?

navyelsen

Sitat fra: TM på onsdag 31. oktober 2018, klokken 08:54
@navyelsen skriver at det er antydet 9000 kr i leveringsomkostninger.
Hvor er det til ?. Prisen som er oppgitt er levert Drammen.

Vet ikke hvor du mener det er plast eller glassfiber. I utgangspunktet ville jeg sett på det som et kvalitetstegn, men den er nok ikke bygget i karbonforsterket plast slik som BMW i3  ;) Men det er kanskje plast skjermer og støtfanger ?

Dette var hos Kia SørVest i Sandnes. Men hvis jeg kan spare 9000 på å velge en forhandler i Drammen, kan jeg lett ta den ekstra turen og hente bilen personlig...

Plastfølelsen fikk jeg over hele bilen, dører, skjermer, bakluke og panser. Min nåværende bil har plast i skjermer og sideskjørt, men resten er stål. Men det virket som hele e-Niroen var i noe tynt plastmateriale. Kan hende jeg tar feil... Eneste plassen jeg fikk litt solid respons var da jeg dunket i A-stolpen som sannsynligvis er forsterket ift. kollisjoner.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Joltus

Bare sånn angående større bagasjerom....

Det må man betale ekstra for. Akkurat som på hybriden.

Ragged_Glory

#9
Godt oppsummert, @Navyelsen.  Jeg var også på visning i går. Jeg var til overmål også til stede på den første visningen hos BOS Forus på søndag, og da var entusiasmen merkbart høyere. Jeg tror lufta gikk litt ut av ballongen da prisen ble kjent. Selger i går holdt hardnakket fast ved at dette var en bil i en helt annen klasse enn Kona (de hadde nok øvd inn dette da de de var i Oslo sist fredag). Da jeg spurte hva de mente med "svært konkurransedyktig pris i sitt segment", fikk jeg opplyst at det ikke finnes konkurrenter i e-Niros segment...

Jeg kan lett havne blant de første som får e-Niro med ventelistenummer rett over hundre. Jeg står også relativt lavt på Kona-lista, og forventet levering der er i desember. Med en faktisk prisdifferanse på 54 000 kroner, sliter jeg litt. Kona er i minste laget, men med e-Niro føler jeg at jeg betaler for mye.

e-Niro til Sandnes koster 385 600 + metallic + vinterhjul (regner 17000 her som til Kona) + diverse gummimatter = 410 000 kroner!

Kona til Sandnes: 356 390 inkludert det samme som e-Niro (riktignok metallicfargen som ikke kostet ekstra (Galectic Grey) - det tilbyr ikke Kia).

Jeg hadde håpet Konaen skulle komme tidligere slik at jeg kunne solgt Soulen jeg har nå, hatt Kona et par måneder og så kanskje byttet den ut med e-Niro. Nå vet jeg ikke.

PS. Jeg hadde aldri vurdert Niro hvis jeg skulle kjøpe meg en ICE-bil i dette segmentet. Den er en ganske kjedelig bil. Det er batteri og moment som gjør at den vurderes. Skulle jeg kjøpt bensinbil, hadde det blitt Mazda CX-5 eller CX-3. Det er fine "SUV"er, det.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

geear

Betyr "Levert Drammen" at man faktisk kan ta utlevering av klargjort bil hos en forhandler i Drammen for den prisen, eller betyr det at den blir levert på kaien i Drammen, slik de fleste biler i Norge blir, før transport videre til forhandler?

Kan man få den ut for 9000,- billigere hos forhandler i Drammen så er det bare 3000,- for å få den på en transport til Sandnes, og, 6000,- spart.

Ragged_Glory

Selger snakket om at levering til Sandnes inkluderte lokal utvidet rustbeskyttelse
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

Trond.m

Man har ikke lov til å markedsføre en bil til en pris det ikke er mulig å få kjøpt den for. Så hvis man ikke får lov til å hente den ferdig klargjort på kaien, så må det være prisen hos en forhandler.

Trond.m

Sitat fra: Ragged_Glory på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:15
Selger snakket om at levering til Sandnes inkluderte lokal utvidet rustbeskyttelse
Ja, de forsøker alltid å levere noe ekstra for å forsvare høyere margin. Forhandleren for Ampera-e i Drammen sa at de hadde utvidet klargjøring med ekstra polering og derfor et påslag i prisen. Det takket jeg nei til, og bilen var like blank og fin for det  ;) Tror bare de prøver seg  8)
Går ut fra at bilen har rustgaranti uten krav til ekstra beskyttelse før levering.

Trond.m

@Ragged_glory: Hvis du beholder Konaen så betaler du i praksis over 400.000 for den, siden du lett kan selge den. Så bruker du fortjenesten til å kjøpe e-Niro. Det er ikke så vanskelig valg hvis Kona er i minste laget. 7 års garanti er også en bonus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA