Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kapasitet på batteri gjennom vinter

Startet av Braxze, onsdag 24. oktober 2018, klokken 15:47

« forrige - neste »

Tellus

Maks kapasiteten måles vel ved ca 20 grader. Under kjøligere forhold øker indre motstand gradvis så vidt jeg har forstått. Lite i begynnelsen, men mer etterhvert. Batterikjemi spiller inn her også, men jeg har sett kurver for utlading av battericeller hvor man får tydelig (noen prosenter) tap allerede ved ca 10 grader. Tipper at 12 grader er et greit sted å legge seg. Man er nær 100% kapasitet samtidig som man unngår å holde for høy temperatur sammenlignet med omgivelsen. Det siste gir jo varmetap som også koster energi.

sfinxern

Kobler ikke Range Mode ut DU bak også på biler med Dual Motors? Slik at bilen i hovedsak blir en FWD? I så fall greit å vite ved kjøring med Range Mode On vinterstid.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

GOS

Sitat fra: sfinxern på torsdag 25. oktober 2018, klokken 21:49
Kobler ikke Range Mode ut DU bak også på biler med Dual Motors? Slik at bilen i hovedsak blir en FWD? I så fall greit å vite ved kjøring med Range Mode On vinterstid.

Vinterstid (2 grader eller kaldere) så er den 4WD uansett.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: Tellus på torsdag 25. oktober 2018, klokken 21:33
Maks kapasiteten måles vel ved ca 20 grader. Under kjøligere forhold øker indre motstand gradvis så vidt jeg har forstått. Lite i begynnelsen, men mer etterhvert. Batterikjemi spiller inn her også, men jeg har sett kurver for utlading av battericeller hvor man får tydelig (noen prosenter) tap allerede ved ca 10 grader. Tipper at 12 grader er et greit sted å legge seg. Man er nær 100% kapasitet samtidig som man unngår å holde for høy temperatur sammenlignet med omgivelsen. Det siste gir jo varmetap som også koster energi.

Du mikser gjerne ved hvilken temperatur ett batteris oppgitte energimengde skal testes/måles under?

Minste indre motstand er nok ved mye høyere temperatur. Det er jo derfor Ludi varmer opp batteriet til 45-48 grader (usikker akkurat hvilken temperatur det var, men laaaaangt over 20).

Merker det godt på min S85 også, for eksempel etter å ha kjørt langt og hardt, gjerne med Range Mode On og kommer inn på superlader med høy temperatur, lader og får da enda høyere temperatur. Det er da tiden er inne for å teste 0-100 om en vil ha gode tider.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Apache

Leste en plass (husker ikke hvor) at når du hadde på "Range mode" og det var laver en -30*c ? (eller noe sånt) så ville bilen vare opp batteriet uansett.

GOS

Sitat fra: Àpache på torsdag 25. oktober 2018, klokken 23:09
Leste en plass (husker ikke hvor) at når du hadde på "Range mode" og det var laver en -30*c ? (eller noe sånt) så ville bilen vare opp batteriet uansett.
Ja, har også lest det. Mener det var her på Elbilforum, men tror ikke jeg har sette noe fra offisielle kilder eller noen som har målt det via CanBus eller lignende. (Men jeg antar det er sannsynlig at det er en slik funksjon da det er vel en grense på hvor kalt batteriet bør få lov å bli)

Min startet ihvertfall ikke med batterivarmer når det var -17 for ett år eller to siden med Range Mode On og avlesing via CanBus.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jlan

Sitat fra: GOS på torsdag 25. oktober 2018, klokken 22:06
Sitat fra: sfinxern på torsdag 25. oktober 2018, klokken 21:49
Kobler ikke Range Mode ut DU bak også på biler med Dual Motors? Slik at bilen i hovedsak blir en FWD? I så fall greit å vite ved kjøring med Range Mode On vinterstid.
Vinterstid (2 grader eller kaldere) så er den 4WD uansett.
Jeg har verifisert med "scan my tesla" senest i går at Range Mode gir fortsatt forhjulstrekk i minusgrader i min bil. Men allerede ved 50Nm motormoment begynner bakhjulene å komme inn (Fullt pådrag er i størrelsesorden 300Nm foran og 300Nm bak).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

GOS

Sitat fra: jlan på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 12:44
Sitat fra: GOS på torsdag 25. oktober 2018, klokken 22:06
Vinterstid (2 grader eller kaldere) så er den 4WD uansett.
Jeg har verifisert med "scan my tesla" senest i går at Range Mode gir fortsatt forhjulstrekk i minusgrader i min bil. Men allerede ved 50Nm motormoment begynner bakhjulene å komme inn (Fullt pådrag er i størrelsesorden 300Nm foran og 300Nm bak).


Ok, men 50 Nm er vel ikke så mye pådrag? I praksis er vel det nok til holde den trillende rett frem på horisontal vei i 80 km/t (? 100km/t?, har ikke regnet på det) men med en gang det er litt oppover, svinger eller akselerasjon så vil den koble inn bakhjula?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jlan

Det er ikke veldig mye, men det er det samme som i plussgrader (i Range Mode). Regen ser også ut til å være tilsvarende. Som nevnt i en annen tråd, jeg kommer til at 50 Nm med 1: 9.75 giring og 37cm hjulradie tilsvarer ca. 1300 N , omtrent det som skal til for å holde bilen i en 5% stigning.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

georglu

Er det noe poeng å dille med "Range Mode" når jeg i hovedsak kjører korte og mellomlange turer (aller mest korte) og rekkevidden ikke har noen betydning (kommer alltid hjem med masse elektroner på tanken)? Jeg kan leve med litt større forbruk og behøver ikke spare på strømmen.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

jlan

Neppe. Men jeg tror det har litt å si for dekkslitasje. Så hvis du for eksempel vil tilpasse dekkbytte til omlegging til vinterdekk kan det ha litt å si.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

GOS

Sitat fra: georglu på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:35
Er det noe poeng å dille med "Range Mode" når jeg i hovedsak kjører korte og mellomlange turer (aller mest korte) og rekkevidden ikke har noen betydning (kommer alltid hjem med masse elektroner på tanken)? Jeg kan leve med litt større forbruk og behøver ikke spare på strømmen.

Nå er vi alle forskjellig, men personlig så er jeg av den oppfatningen at vi bør spare på strømmen og all annen form for energi. Med det mener jeg ihvertfall ikke sløse unødig.

Hva "unødig" er kan jo diskuteres og jeg er ikke fri for å sløse av og til jeg også. Liker jo å få frem "elektrohylet" fra inverteren eller hva det er og dermed få luftet full power på Tesla'en innimellom. Men uten om disse utblåsingene så prøver jeg å bruke så lite energi som mulig på Teslaen. Kan ikke fordra å se sløsingen av energien med Range Mode Off vinterstid. Det er jo bare å fyre for kråkene.

Min står alltid på Range Mode On, med mindre det blir så lange turer og så høye utetemperaturen at batteritemperaturen stiger over 35 grader. Det er sjeldent her på Vestlandet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

mthoring

Hovedproblemet med range mode i mine øyne er at effekten på kupévarmeren reduseres. Blir ikke behagelig varme. Forsøkte å ha range mode på et par dager nå, men blir alltid til at jeg skrur det av igjen.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

jkirkebo

Sitat fra: mthoring på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 17:10
Hovedproblemet med range mode i mine øyne er at effekten på kupévarmeren reduseres. Blir ikke behagelig varme. Forsøkte å ha range mode på et par dager nå, men blir alltid til at jeg skrur det av igjen.

Hmm, jeg synes det er motsatt. Med range mode av synes jeg den fyrer på for mye med varme og viftehastighet. Er mer behagelig med range mode på.

Men jeg sitter sjelden i bilen i T-skjorte da ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mthoring

Synd det ikke er mulig å detaljstyre det, kunne godt tenkt meg å ha batterivarming av, men kjøling av batteri og kupevarmer som normalt.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA