Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kapasitet på batteri gjennom vinter

Startet av Braxze, onsdag 24. oktober 2018, klokken 15:47

« forrige - neste »

Braxze

Har dere en tommelfingerregel på kapasiteten eller prosent dere trekker i fra gjennom en kald vinter.

Espen Hugaas Andersen

Det kommer ikke til uttrykk i redusert kapasitet, men heller i økt forbruk. Jeg regner mer med 250 Wh/km på vnteren og 200 Wh/km på sommeren. Altså med en X100D, rekkevidde på 475 km på sommeren og 380 km på vinteren.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hodetelefoner

Langkjøring + noen kilometer. Mange korte turer i løpet av dagen  = 50% og mere 
Oppvarming av batteriet etc

Tuxedo

Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 24. oktober 2018, klokken 16:27
Langkjøring + noen kilometer. Mange korte turer i løpet av dagen  = 50% og mere 
Oppvarming av batteriet etc
Du kan redusere energi som går til oppvarming av batteriet ved å slå på range mode. Jeg har den vanligvis påslått vinterstid, fordi jeg har mange korte turer.

Tellus

#4
Selv om det er kanskje er ulønnsomt å varme opp en et fullt batteri, vil det vel lønne seg å varme batteriet opp etterhvert for å hente ut den kapasiteten som mistes i et nedkjølt batteri ?

Kanskje range mode gjør dette. Dvs varmer batterier når SOC faller under et gitt størrelse (f.eks. 25%).

Hodetelefoner

Batteriet varmes fortsatt opp. Ikke til 32c. Men så lenge det er under 12c ute. Så bruker den strøm på oppvarming.
Det er ikke til å legge skjul på, at vi trenger 1500kWh batteri på vinterstid.
Legg til patetisk ytelse og kuldedropp ifra panorama tak. Så ødelegger det en del av "fuck alle andre" feelingen :p


mthoring

Har glasstak, og opplevde ikke at det var noe kaldt i bilen, eller kulderas fra taket på tur der temperatur varierte mellom -25C og -15C i vinteren som var. Forbruk på turen var rundt 235wh/km på mest landevei og litt motorvei.

Range mode off: Batteriet varmes opp av varmeelement til 12C.
Range mode on: Batteriet varmes kun opp passivt av overskuddsvarme fra DUer og inverter, vil nå 12C (og høyere) etterhvert.
-Mener dette skal stemme?

Range mode bør være off ved lading for å starte kjøling av batteriet tidligere. Ellers så ser jeg ikke noe grunn til at range mode alltid kan være på om vinteren, bortsett fra at det også reduserer effekten på kupévarmeren.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Hodetelefoner

Har bil med alu tak og en med glass. Stor stor forskjell :)
Range mode off = 32-34c

1000kwh

Sitat fra: mthoring på onsdag 24. oktober 2018, klokken 19:41
Har glasstak, og opplevde ikke at det var noe kaldt i bilen, eller kulderas fra taket på tur der temperatur varierte mellom -25C og -15C i vinteren som var. Forbruk på turen var rundt 235wh/km på mest landevei og litt motorvei.

Range mode off: Batteriet varmes opp av varmeelement til 12C.
Range mode on: Batteriet varmes kun opp passivt av overskuddsvarme fra DUer og inverter, vil nå 12C (og høyere) etterhvert.
-Mener dette skal stemme?

Range mode bør være off ved lading for å starte kjøling av batteriet tidligere. Ellers så ser jeg ikke noe grunn til at range mode alltid kan være på om vinteren, bortsett fra at det også reduserer effekten på kupévarmeren.
Hmm, jeg måtte aktivt blåse luft mot taket forrige vinter fordi det var ubehagelig allerede ved -10. Kanskje du har mye hår? :P

mthoring

He he. Har ikke mye hår, og er 190 så hodet er relativt nær taket. Hadde vel klimaanlegget på 25C, range mode off.

Hodetelefoner: Mener du at den varmer batteriet til 32-34C med range mode off? Det kan ikke stemme på min, for jeg får hverken full regen eller ladehastighet før batterivarmeren slår seg av. Eller tar jeg helt feil?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Lindberg


GOS

Sitat fra: mthoring på onsdag 24. oktober 2018, klokken 21:22
He he. Har ikke mye hår, og er 190 så hodet er relativt nær taket. Hadde vel klimaanlegget på 25C, range mode off.

Hodetelefoner: Mener du at den varmer batteriet til 32-34C med range mode off? Det kan ikke stemme på min, for jeg får hverken full regen eller ladehastighet før batterivarmeren slår seg av. Eller tar jeg helt feil?

Batterivarmer (som i utgangspunktet bare kommer på ved Range Mode Off) varmer bare batteriet opp til 12 grader og det er langt fra nok til å få full regen. For å få høyere temperatur så må det enten lades
med høy effekt eller kjøre. Først langt over 20 grader, om jeg ikke husker feil, får en full regen.

Når en har Range Mode Off så starter bilen å kjøle batteriet ved 33 grader, mens det først skjer ved 41 grader om en har Range Mode On. 
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Tellus

Sitat fra: GOS på onsdag 24. oktober 2018, klokken 21:53
Sitat fra: mthoring på onsdag 24. oktober 2018, klokken 21:22
He he. Har ikke mye hår, og er 190 så hodet er relativt nær taket. Hadde vel klimaanlegget på 25C, range mode off.

Hodetelefoner: Mener du at den varmer batteriet til 32-34C med range mode off? Det kan ikke stemme på min, for jeg får hverken full regen eller ladehastighet før batterivarmeren slår seg av. Eller tar jeg helt feil?

Batterivarmer (som i utgangspunktet bare kommer på ved Range Mode Off) varmer bare batteriet opp til 12 grader og det er langt fra nok til å få full regen. For å få høyere temperatur så må det enten lades
med høy effekt eller kjøre. Først langt over 20 grader, om jeg ikke husker feil, får en full regen.

Når en har Range Mode Off så starter bilen å kjøle batteriet ved 33 grader, mens det først skjer ved 41 grader om en har Range Mode On.

Takker, det var det jeg antok. Ved 12 grader vil du vel ha kanskje 96-98 % av batterikapasiteten inntakt. Forstår ikke hvorfor regenerering strupes såpass. Bilen kan vel fortsatt hurtiglades selv om kanskje ikke på maks. Burde tåle en god del regenerering også da.

Hodetelefoner

Sitat fra: Tellus på torsdag 25. oktober 2018, klokken 19:39
Sitat fra: GOS på onsdag 24. oktober 2018, klokken 21:53
Sitat fra: mthoring på onsdag 24. oktober 2018, klokken 21:22
He he. Har ikke mye hår, og er 190 så hodet er relativt nær taket. Hadde vel klimaanlegget på 25C, range mode off.

Hodetelefoner: Mener du at den varmer batteriet til 32-34C med range mode off? Det kan ikke stemme på min, for jeg får hverken full regen eller ladehastighet før batterivarmeren slår seg av. Eller tar jeg helt feil?

Batterivarmer (som i utgangspunktet bare kommer på ved Range Mode Off) varmer bare batteriet opp til 12 grader og det er langt fra nok til å få full regen. For å få høyere temperatur så må det enten lades
med høy effekt eller kjøre. Først langt over 20 grader, om jeg ikke husker feil, får en full regen.

Når en har Range Mode Off så starter bilen å kjøle batteriet ved 33 grader, mens det først skjer ved 41 grader om en har Range Mode On.

Takker, det var det jeg antok. Ved 12 grader vil du vel ha kanskje 96-98 % av batterikapasiteten inntakt. Forstår ikke hvorfor regenerering strupes såpass. Bilen kan vel fortsatt hurtiglades selv om kanskje ikke på maks. Burde tåle en god del regenerering også da.
Kjøling starter ved 32 34.
Jeg er mongo :p  sorry

GOS

#14
Sitat fra: Tellus på torsdag 25. oktober 2018, klokken 19:39
Takker, det var det jeg antok. Ved 12 grader vil du vel ha kanskje 96-98 % av batterikapasiteten inntakt. Forstår ikke hvorfor regenerering strupes såpass. Bilen kan vel fortsatt hurtiglades selv om kanskje ikke på maks. Burde tåle en god del regenerering også da.

Er litt usikker på hva du mener, men om du tenker på at batteriet viser mindre tilgjenglig typical km ved lave temperaturer, så skjer nok det først ved lavere temperatur enn 12 grader. Så slikt sett så vil den ha 100% av batterikapasiteten inntakt ved 12 grader. Om det er mye kaldere så vil jo batteriet varmes opp når du kjører og dermed så blir energien tilgjengelig igjen så du vil "alltid" ha 100% av kapasiteten tilgjengelig om du skal kjøer ett godt stykke.

Ved 12 grader batteritemperatur så kan du fortsatt lade på superlader, men du får langt fra "full guffe". Først når det er blitt  27 grader får du full guffe. (Men superlading vil jo varme opp batteriet, så det tar ikke veeelidg lang tid å øke fra 12 til 27 grader, men en god del minutter går det. Du vil definitivt oppleve dette som tregt , gir deg vente-følelse og du kommer til å lade når batteriet er varmt fremover)


EDIT
Mikset litt svar, men det samme gjelder stort sett ved regen. Ved 12 grader så får du bare ladet/regenerert med ca 30 kw effekt   
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA