Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk innfellbare sidespeil

Startet av Chimp, onsdag 24. oktober 2018, klokken 10:34

« forrige - neste »

Chimp

Har plukket opp denne fra tips&triks-tråden:
"
Folde sidespeilene inn eller ut manuelt:
Hold inne knappene for høyre og venstre speil samtidig


Hvis sidespeilene er feldt inn manuelt, vil de automatisk felle seg ut når bilen når 40 km/t.
"

Betyr dette at man ikke trenger funksjonen automatisk innfellbare sidespeil for å ta inn speilene? Altså, er denne funksjonen tilgjengelig uten dette valget, med standard manuelle speil?

Grunnen til at jeg spør er plassproblemer i garasje. Jeg vil ha behov for å felle inn speilene, men det er ikke aktuelt å gå ut av bilen og manuelt brekke dem bakover. Er det snakk om å trykke på to knapper for å "manuelt" felle dem inn, så har jeg 0 behov for automatisk innfellbare speil.

Elbildilla

Denne funksjonen gjelder kun dersom man har speilpakken med "Oppvarmede, elektrisk innfellbare sidespeil med minnefunksjon, innstegsbelysning og automatisk dimming". Jeg burde kanskje spesifisert dette i triks-tråden.

Den beskrevne funksjonen du viser til fungerer som en overstyring av automatikken. Dette vil være nyttig i et slikt scenarie som du beskriver når man skal kjøre inn/ut av et trangt område. Uten denne speilpakken må man klappe speilene inn/ut manuelt.

Chimp

Takk! Da er jeg ikke i tvil, det blir skinnpakke og innfellbare speil. Er tragisk at disse henger sammen, men det er vel en tvungen greie for å få folk litt opp i pris.

chargedup

Man får visstnok ikke panelet der knappen for å trykke "legge inn speil" uten å velge setet med minnekonfigurasjon. Dette var grunnen til at man måtte velge dyrere seter med memory for å kunne velge elektrisk innfellbare speil ifølge en selger jeg pratet med. Nå har jeg riktignok ikke fått bilen eller sett noe annet enn prototyp enda, så det kan ha vært selgerprat... Elektriske speil er noe de fleste forventer å ha i en bil i 2018 og sikkert noe de har god inntjening på mtp at man da må velge dyrere seter.
Veldig synd, da parkeringsplasser i noen leilighetsbygg under bygging i Oslo sier at p-plassene er laget for biler som er opptil 180cm brede (bestilt S uten elektriske speil og kjøpt leil som er under bygging ;D).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Chimp

Beregnet på er en sak, hva man klarer er en annen. Tror du klarer mer enn hva den er beregnet på, da de gjerne har x antall cm liggende inne som en sikkerhetsfaktor. Selv har jeg garasjeplass som er omtrentlig 2meter og 20 cm bred. Med 190 cm bil i dag går det fint, 15 cm på hver side. Går jeg opp 10 cm blir det selvfølgelig mer krevende, men fullt mulig. Men full bredde går ikke, derfor jeg må ha innfellbare.

Er det dette som er riktig bredde?

Width   
2,011 mm
2,139 mm with mirrors

Dette var opprinnelig tallene jeg så da jeg bestilte bilen, men det er vel noe jeg har googlet meg frem til, og sikkert feil:
1920
2139 w/mirrors

chargedup

Ja, jeg skal uansett prøve med bilen den dagen jeg har fått både bil og leilighet. I verste fall blir jeg nødt til å vurdere hvilke av de to jeg setter mest pris på.
Dette er de offisielle tallene fra jaguar.no:
Bredde (med sidespeil) (mm)            2.139
Bredde (med innfelte sidespeil) (mm)    2.011
Autostrada og Motorpool oppgir: 1.890 (trolig uten speil montert)
I vognkortet står bredde (trolig uten speil montert) på 1.900 https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EK94250

Ikke lett å bli klok på, men virker som de fleste produsenter oppgir bredden på bilen sin uten speil på bilen. For å finne mål, svingradius og utslipp på biler pleier jeg å bruke bilnorge sine nybilpriser der det ser ut til at alle biler er oppgitt uten speil. http://www.bilnorge.no/nybil.php?type=ny&prisid=2244&merke=3400

Aldri sett etter bredde på en bil så nøye før selv, men de andre bilene jeg har sjekket oppgir også uten speil på bilen så det er nok standarden.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

lr-80

Jeg har en trang garasje, bredde port 215 cm, 249 cm innvendig. Det er selv med innfellbare speil ikke mulig å bruke denne garasjen i det daglige, men det lar seg gjøre å få bilen inn. Døren kan åpnes tilstrekkelig til at det er mulig å forlate bilen inne i garasjen.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

GreenBeHH

Bilen bredde med speil innslått er vognkortet 1900 og i guiden til Jaguar 1895. Jeg tror at elektrisk innfelling kun finnes sammen med seter med minnefunksjon. Jeg kunne ikke hatt denne bilen uten denne funksjonen da jeg kjører ombord på ferje og har en trang passasje hjemme. Er veldig overrasket at dette er standard på alle modeller :police:
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Chimp

Sitat fra: lr-80 på onsdag 24. oktober 2018, klokken 15:54
Jeg har en trang garasje, bredde port 215 cm, 249 cm innvendig. Det er selv med innfellbare speil ikke mulig å bruke denne garasjen i det daglige, men det lar seg gjøre å få bilen inn. Døren kan åpnes tilstrekkelig til at det er mulig å forlate bilen inne i garasjen.

Takk for bilder! Lurer bare på hva du mener med at det selv med innfellbare speil ikke er mulig å bruke garasjen? Du skriver jo, og jeg ser av bilder, at du får bilen inn?
Da er det jo mulig å bruke garasjen:)

Chimp

Btw, du har ikke slått inn speilene? Trodde bilen var 219 med speil..

Elbildilla

Sitat fra: chargedup på onsdag 24. oktober 2018, klokken 13:25
Man får visstnok ikke panelet der knappen for å trykke "legge inn speil" uten å velge setet med minnekonfigurasjon. Dette var grunnen til at man måtte velge dyrere seter med memory for å kunne velge elektrisk innfellbare speil ifølge en selger jeg pratet med.
Stemmer at man også må velge minimum 10-veis seter + skinn når man velger elektriske speil. Fra konfiguratoren:


OBS!
Hvis du legger til Oppvarmede, elektrisk innfellbare sidespeil med minnefunksjon, innstegsbelysning og automatisk dimming kan dette føre til følgende endringer i konfigurasjonen.

LEGGER TIL
Forseter med 10-veis elektrisk justering og minnefunksjon   9 100 kr
Sportsseter i Ebony Grained skinn med Ebony/Ebony interiør   17 500 kr

FJERNER
Ebony Luxtec sportsseter med Ebony/Ebony interiør
Forseter med 8-veis elektrisk/manuell justering

Endringer i totalkostnad   30 900 kr

lr-80

Sitat fra: Chimp på onsdag 24. oktober 2018, klokken 18:13
Btw, du har ikke slått inn speilene? Trodde bilen var 219 med speil..
Sitat fra: Chimp på onsdag 24. oktober 2018, klokken 17:38
Sitat fra: lr-80 på onsdag 24. oktober 2018, klokken 15:54
Jeg har en trang garasje, bredde port 215 cm, 249 cm innvendig. Det er selv med innfellbare speil ikke mulig å bruke denne garasjen i det daglige, men det lar seg gjøre å få bilen inn. Døren kan åpnes tilstrekkelig til at det er mulig å forlate bilen inne i garasjen.

Takk for bilder! Lurer bare på hva du mener med at det selv med innfellbare speil ikke er mulig å bruke garasjen? Du skriver jo, og jeg ser av bilder, at du får bilen inn?
Da er det jo mulig å bruke garasjen:)
De var slått inn forbi portåpningen. Det er så trangt at dørhåndtakene lever farlig om den skal brukes i hverdagen, så det tar jeg ikke sjansen på før vi har fått utvidet garasjen.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Chimp

Skjønner
Many thanks uansett, dette hjalp meg mye. Kan sove godt nå mtp jeg har 10 cm mer å gå på, og der dørene åpnes er det massevis av plass (garasje med betongsøyler)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA