Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slår lader ut ved trykk av knapp på pistol?

Startet av psyfoon, onsdag 24. oktober 2018, klokken 06:07

« forrige - neste »

psyfoon

Hei. Fersk eier av 2012 Leaf. Bruker orginalladeren og forvarmer via app på morgenen. Når jeg skal ta ut laderen mens forvarming pågår og trykker inn "utløserknappen" på pistolen, skal ikke da forvarming slå seg av? Det gjør den ikke før i det øyeblikk jeg fjerner pistolen fra kontakten. Når jeg trykker på knappen på pistolen når den ikke står i så hører jeg et tydelig klikk inni der.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

leafnor

Slik virker min også, på 4 ulikeladeere jeg har. Så synes som normal.
Når du trykker ned stopper strømmen fra nettet. Men forvarmingen går på strøm fra hovedbatteri de få sekunder de tar frem til pistol er helt ut. Det er nok fordi den mikrobryter som er i pistolen ikke har noe kontakt til bilen, kun til EVSE kladden, og bilen kjører varmen fra batteriet også med kladden i. Strømmen fra nettet er kun for å spe på.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

psyfoon

2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Trekkoppbil

Når du trykker inn knappen, så er det opp til bilen om den vil avslutte ladinga eller ikke, og du styrer ikke relet i evse på den måten.
"The proximity detection pin is also connected to a switch that is triggered upon pressing the physical disconnect button when removing the connector from the vehicle. This causes the resistance to change on the proximity pin which commands the vehicle's onboard charger to stop drawing current immediately before the connector is pulled out."
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
Proximity Pilot: The Proximity pin, PP (also known as plug present), as shown in the SAE J1772 example pinout, describes the switch, S3, as being mechanically linked to the connector latch release actuator. During charging, the EVSE side connects the PP-PE loop via S3 and a 150 Ω R6; when opening the release actuator a 330 Ω R7 is added in the PP-PE loop on the EVSE side which gives a voltage shift on the line to allow the electric vehicle to initiate a controlled shut off prior to actual disconnection of the charge power pins. However many low power adapter cables do not offer that locking actuator state detection on the PP pin.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA