Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva Leafspy kan vise meg om batterihelse

Startet av Joakim Ruud, tirsdag 23. oktober 2018, klokken 11:45

« forrige - neste »

Joakim Ruud

Hei, jeg fikk min OBS2-dongle i posten i dag, prøvde den ut, og fikk kontakt og alt funket. Hurra! Endelig fått skrudd av den irriterende ryggebipelyden.

Men to ting som jeg hadde sett for meg at den skulle kunne si meg, men som jeg sleit med å få til:

A: om den kunne si meg om bilen er på nyeste firmware, og

B: om den kunne si noe om helsetilstanden på enkelte celler. SOH er på 79,5%, hvilket er kjipt, men jeg hadde håpt den kunne peke ut et lite knippe slitne celler som det så kunne gått an å bytte. Men dette fant jeg ikke i interfacet.

Noen som vet?

leafnor

Den viser ikke dårlige celler før enten en er svært dårlig så pakken blir i uballanse, eller du ha kjørt den veldig lav på SOC, under 25 GIDS der pakken er uballansert. Da kommer det varsel på de cellene som ligger dårligst til, men de trenger ikke være defekte av den grunn.
Firmware på BMS tror jeg ikke den kan si noe om.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)


Vikki

Sitat fra: Joakim Ruud på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 11:45
Hei, jeg fikk min OBS2-dongle i posten i dag, prøvde den ut, og fikk kontakt og alt funket. Hurra! Endelig fått skrudd av den irriterende ryggebipelyden.

Men to ting som jeg hadde sett for meg at den skulle kunne si meg, men som jeg sleit med å få til:

A: om den kunne si meg om bilen er på nyeste firmware, og

B: om den kunne si noe om helsetilstanden på enkelte celler. SOH er på 79,5%, hvilket er kjipt, men jeg hadde håpt den kunne peke ut et lite knippe slitne celler som det så kunne gått an å bytte. Men dette fant jeg ikke i interfacet.

Noen som vet?


Hei, har du en link til din dongle ???? :)

Trekkoppbil

Leaf Spy Pro viser individuelle cellespenninger og spenningsvariasjoner.

Forskjellene blir nok tydeligst på låg soc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA