Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips/råd til installasjon av Tesla Wall Charger i garasje

Startet av ctr46, mandag 22. oktober 2018, klokken 13:52

« forrige - neste »

ctr46

Jeg har fått en referral TWC og skal snart flytte inn i enebolig med dobbel garasje. Huset har lagt inn 400v og det skal ligge klart trekkerør ut til garasjen. Jeg er litt usikker på hva hovedsikringen er på, men tenkte å få lagt ut så mye strøm som mulig til garasjen.

Tanken var å få koblet opp TWC som kan levere 16,5 kw til bilen samt at jeg har mulighet for å sette opp en lader til dersom det kommer en ekstra elbil i heimen (noe det trolig gjør innen et par års tid). Samtidig kunne jeg tenke meg å ha 2x16 amp kurser til diverse (høytrykkspyler evt annet verktøy.)

Hva bør jeg trekke av kabler fra sikringsskapet og ut til garasjen?

Tenkte evt å sette opp et sikringsskap i garasjen og fordele derfra om det er best, men er usikker på hva slags kabling som må gå fra huset til ekstra sikringsskapet i garasjen. Noe av det kan jeg gjøre selv (trekke kabler osv), men vil få en elektriker til å koble til så alt er lovlig og godkjent.

Det er ca 10-15 meter mellom huset og garasjen.

Hva kan jeg forvente å måtte betale for noe sånt? Evt om noen har tips til flinke/rimelige elektrikere i Oslo/akershus.

Takk for tilbakemelding :)
.

Klykken

#1
Få elektriker til å komme med evt nytt trekkrør og kabel, legg/trekk selv og få de til å koble i endene med jordfeilvern og sikringer som må til.
Jeg har selv dobbelgarasje, men tilknyttet huset. Fikk trekkrør på døra av elektriker, som jeg la opp selv, og de koblet i endene. Hadde fra før en 16A kurs som gikk til garasjen. Nytt sikringsskap tenkte jeg ikke på på bare to kurser, men hvis du skal ha flere kan det være aktuelt med sikringsskap kanskje, ja.

Pris på den ene kursen for TWC (32A 3-fas 230v) kom seg på 10.000kr ferdig montert hos meg.

EDIT:
Endte litt høyere enn forespeilet, pga mer kabling enn de antok.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Jeg ville absolutt ikke valgt TWC om jeg skulle installert veggboks i dag. Årsaken er at disse boksene gjør at man måler jordfeil ved megging, og at det kan bli et tema ved eltilsyn eller i verste fall forsikringsoppgjør. Hadde selv DLE på besøk i dag og de kunne fortelle at Tesla nektet å utlevere dokumentasjon som årsaksforklarte slike disse måleresultatene. Jeg fikk ingen avvik, men problemstillingen er godt kjent og det diskuteres hvordan det skal håndteres fra det offentlige sin side i fortsettelsen. Har lest om at andre har fått avvik som ikke lot seg lukke. I verste fall risikerer man å måtte ta TWC ned for å få saken ut av verden.

Så lenge Tesla ikke sørger for dette ryddes unna veien risikerer man å bli stående der. Da er det ikke mye som taler for å velge denne foran andre bokser.

Elified

Det virket veldig rart. Alle lysarmaturer med elektrisk forkobling uten tenner lager lekkasje til jord,
f.eks 0,5mA per armatur for en Philips TCW.
Tilsvarende for frekv.omformere o.l. Dette har jeg målt og erfart. Tilsvarende for ladeboks er ikke usannsynlig da det sikkert sitter en powersupply og en del kondensatoer og diverse snacks som herjer med sinus og introduserer overharmoniske og også i noe tilfeller en lekkasje til jord. Denne er så liten at den neppe vil overstige 10mA.
30mA jordfeilbrytere er for personbeskyttelse og så lenge det holdes godt under dette (de tripper ofte på 20mA)
Er dette ikke ansett som "jordfeil". Det er derfor det ikke må være A jordfeilbrytere foran B da de kan trippe på feil grunnlag. Eaton har f.eks type U spesielt for frekvensomformere, selv om det ikke er relevant viser det at det må velges riktig utsyr.
Tilsynet glemmer ofte å ta ut patroner i overspenningsvern når de isolasjonstester. Det gir fullt utslag på jordfeil, da de nettopp skal lede til jord ved overspenning. Dette har jeg sett i flere tilsynsrapporter hvorpå vi ringer inn og fortelle årsaken... Så jeg mener dette ikke må føre til at det ikke skal installeres TWC. Om andre leverandører er bedre aner jeg  ikke. Kun en generell betraktning. Løsningen fra Tibber virker bra, men hvis du regner på det er det ikke så god deal med mindre det kjøres langt. Årsaken er at deres fastpris og en høyere strømpris en markedslederne gjør det til en gjennomsnittlig avtale.

ctr46

Sitat fra: Muffinman på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:32
Jeg ville absolutt ikke valgt TWC om jeg skulle installert veggboks i dag. Årsaken er at disse boksene gjør at man måler jordfeil ved megging, og at det kan bli et tema ved eltilsyn eller i verste fall forsikringsoppgjør. Hadde selv DLE på besøk i dag og de kunne fortelle at Tesla nektet å utlevere dokumentasjon som årsaksforklarte slike disse måleresultatene. Jeg fikk ingen avvik, men problemstillingen er godt kjent og det diskuteres hvordan det skal håndteres fra det offentlige sin side i fortsettelsen. Har lest om at andre har fått avvik som ikke lot seg lukke. I verste fall risikerer man å måtte ta TWC ned for å få saken ut av verden.

Så lenge Tesla ikke sørger for dette ryddes unna veien risikerer man å bli stående der. Da er det ikke mye som taler for å velge denne foran andre bokser.

Litt Off topic, men hadde selv eltilsyn i forrige bolig. Det han bemerket var at man kunne få feil utslag så lenge laderen var tilkoblet (husker ikke spesifikt hva han forklarte av teknisk årsak), men han sa at man tok sikringen på laderen og målte om det var jordfeil ellers, for laderen kunne lage noe krøll på målingen.

Tipper så lenge jeg fikk TWC gratis så vil jeg komme bedre ut av det enn om jeg hadde måttet kjøpe en ekstra. Har tidligere hatt TWC i ca 1,5 år og vært veldig fornøyd.
.

Elified

Nettopp. Kravet til isolasjonsresistans gjelder installasjon, kabling frem til elektrisk utstyr, maskin o.l. og ikke med alt av mulig tilkoblet utstyr.
Utstyret skal være montert ihht. utstyrsprodusentens bruksanvisning og være CE godkjent og være tiltenkt brukt på aktuelt spenningssystem.
Utstyr som kan ta skade av spenning fra megging frakobles. TWC som utstyr skal ha interne sikringer og kretser som ivaretar sikkerhet så lenge den jordes og tilkobles som anvist, f.eks. forankoblet type B jordfeilvern.

For CE godkjenning legges dette b.l.a. til grunn
§ 24.Samsvarsformodning for øvrig elektrisk utstyr
Øvrig elektrisk utstyr skal antas å oppfylle de grunnleggende sikkerhetskravene i vedlegg I dersom det er i samsvar med

a)   europeiske standarder for utstyret, fastsatt som nasjonal standard, eller om slike ikke finnes
b)   gjeldende IEC-standarder for utstyret, eller om slike ikke finnes
c)   standardene som gjelder i EØS-statene der det er produsert, så fremt disse standardene tilsvarer det sikkerhetsnivået som kreves i Norge.
Fra:
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2017-10-10-1598

thawi

Sitat fra: ctr46 på mandag 22. oktober 2018, klokken 13:52
Jeg har fått en referral TWC og skal snart flytte inn i enebolig med dobbel garasje. Huset har lagt inn 400v og det skal ligge klart trekkerør ut til garasjen. Jeg er litt usikker på hva hovedsikringen er på, men tenkte å få lagt ut så mye strøm som mulig til garasjen.

Tanken var å få koblet opp TWC som kan levere 16,5 kw til bilen samt at jeg har mulighet for å sette opp en lader til dersom det kommer en ekstra elbil i heimen (noe det trolig gjør innen et par års tid). Samtidig kunne jeg tenke meg å ha 2x16 amp kurser til diverse (høytrykkspyler evt annet verktøy.)

Hva bør jeg trekke av kabler fra sikringsskapet og ut til garasjen?

Tenkte evt å sette opp et sikringsskap i garasjen og fordele derfra om det er best, men er usikker på hva slags kabling som må gå fra huset til ekstra sikringsskapet i garasjen. Noe av det kan jeg gjøre selv (trekke kabler osv), men vil få en elektriker til å koble til så alt er lovlig og godkjent.

Det er ca 10-15 meter mellom huset og garasjen.

Hva kan jeg forvente å måtte betale for noe sånt? Evt om noen har tips til flinke/rimelige elektrikere i Oslo/akershus.

Takk for tilbakemelding :)
Jeg svarte visst på den andre tråden du postet i, kopierer det inn her :)

Jeg bygde hus i fjor, og fikk oppgradert OV til 63A. I samråd med elektrikeren ble det da lagt ut 40A til garasjen med eget sikringsskap der. Garasjen er rett under 50m2 + loft. Planen min var å da ha 2 stk TWC stilt inn på 22kw (32A) med lastbalansering mellom dem, samt isolere og varme opp garasjen.

Jeg har akkurat fått min andre TWC fra henvisningsprogrammet, så har ikke rukket å koble den opp enda. Har hatt en rød industrikontakt i tillegg til TWC i mellomtiden så ser at jeg må bytte ut den ene sikringen/b-vernet som er på 16A for å komme helt i mål med planen. Har også gått bort ifra å isolere hele garasjen, men elektrikeren mente det skulle være nok strøm der for dette da jeg planla det.

Nykommer

Henger meg på denne, da jeg er ny og grønn på dette med lading. Kjøpt TWC og fått følgende tilbud:

Elektriker A. Tilbud etter å ha fysisk sett garajse/anlegg etc..
-Monterer TWC der jeg vil ha den i garasjen. 20-25m PFXP 4G6 kabel
-Sikring 2x40A for TWC
-7,3kW lading - foreslo jeg heller burde bytte til Easee lader slik at jeg får overspenningsvern på hovedsikringen og således kunne få 11kw lading.
-Pris kr 11,500

Elektriker B. Tilbud over nettet etter å ha sendt noen bilder.
-Ny automatsikring til ladestasjon
-15 meter 46mm2 kabel + kr 195 pr ekstra meter
-Kr 7,000 + kr 2,000 overspenningsvern for twc, hvis nødvendig.
-Mente det kun ville gå med 7kw lading avhengig av bil etc.

Må da kunne funke å få installert TWC med 11kw lading og heller sette ned litt hvis hovedsikringen skulle begynne å gå ved 11kw lading ? Noen erfaringer her ? Litt usikker hva jeg skal gå for...

-

DagfinnN

Jeg har TWC på hytta. Lader 3 fase 28 ampere og ca 11 kwt = ca 70 km pr. time.
Installasjen kostet bare 3k inkludert noen småkabler. Installasjonen tok mindre enn en time. Grøft fra sikringsskap med kabler i var gjort på forhånd.
Ingen ekstra vern var nødvendig. TWC har innebygget alt som trengte fikk vi vite.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Lars C. Krogenæs

Nye TWC (gen3.) har innebygget DC jordfeilvern. Eldre (gen2) krever dyr jordfeilbryter TypeB + ekstra kostnader til installasjon.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA