Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Knirk i luftfjæring?

Startet av Erik N, søndag 21. oktober 2018, klokken 22:20

« forrige - neste »

Erik N

Hei,

jeg har en helt ny S75D med ca 500 km, og når jeg kjør over bratte fartshumper i lav hastighet så knirker fjæringen (begge frem og bak). Jeg har luft fjæring og det knirker uansett innstilling. Det er ikke alltid, og mer tydelig når det blir en "hard" fjæring (kjører litt hastigere over humpen). Har ikke hørt knirking ellers under kjøring.

Dette er i grunnen ikke noe jeg irriterer meg over, men jeg ville bare sjekke med noen som vet bedre hvis det er skadelig / blir verre? Må jeg levere inn den og fikse det? Hvis det bare er en naturlig knirk så er det greit for meg. Er det flere her som opplevd samme sak?

Jeg har sett flere innlegg her på forumet om lyder fra front fjæringen, som om noe "ligger løst", men det virker ikke å være samme sak. Dette er en tydelig knirk som bare knirker akkurat når fjæringen trykkes sammen.

MVH
Erik



emmern

For min del er det mer rasling / klapring enn knirk. Knirk er vel hvis det høres ut som ei gammel seng.

Jeg har sånn lyd:

https://www.youtube.com/watch?v=IP_7npY_b9Q
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

JorEl

#2
Jeg har aldri hatt en bil med luftdempere. Kunne forstått et lite "klakk" når man kjørte litt fort over fartsdumper..Men ellers hadde jeg trodd at de skulle ha knirket like mye som en vannseng :o
Her må noen kyndige svare.
Følg med eller spør de i denne tråden;https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40552.0
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Erik N

Jeg ser at det er mange som har problemer med rasling og klapring, men det er ikke det jeg har. Kun knirk når fjæringen trykkes hårt sammen. Hadde jeg ikke kunnet høye og senke bilen så hadde jeg trodd at de montert inn gamle stål fjær til meg i stedet for luftfjæringen.. :)

Men det er altså ingen annen som har slik "senge-knirk" ved fartsdumper? Heller ikke dere som har en Tesla som gått noen år?

AreKopp

Jeg har dette. Begynte som knirk, mens mer klaprelyd har kommet gradvis. Det er an annen tråd på forumet om det samme. En fix er visstnok underveis, men jeg spurte Tesla i går og delen er ikke på lager enda. Si fra om dette på neste service, så ordner det seg nok etterhevert. OBS! Det er også noen som har bare knirkelyd også etter flere tusen km (min er på ca 40 000), men det må være noe annet.

ruslebiff

Har akkurat slik knirk som du beskriver. Helt ny bil. Sagt fra til service, så får vi se hva som skjer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA