Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Redusert batterikapasitet?

Startet av Zattaxu, søndag 21. oktober 2018, klokken 21:40

« forrige - neste »

Zattaxu

Jeg har en Soul EV som er snart 4 år (kjøpt ny i november 2014). Den er gått en del på motorvei, uten varmepumpe og har passert 90.000 km. Stort sett ladet til 80 %. Jeg synes jeg bruker flere % av batterikapasiteten på samme strekning (til og fra jobb bl.a.) i samme temperatur vs da bilen var ny. Jeg ba om en state of health-rapport da bilen var på service sist, og fikk vite at fremdriftsbatteriet fortsatt var 100 %.

Jeg hurtiglader sjelden, men ladet fra 21 - 71 % og fra 26 - 76 % tidligere i dag. Altså en økning på 50 %. Begge ganger viste Fortum-laderne at 11,2 kWh hadde gått med i løpet av ladingen. Det tilsier at 100% hadde krevd ca 22,4 kWh (før varmetap o.l.). Jeg er selvfølgelig klar over at det er feilkilder her, men er ikke bruttokapasitet på 2014-modellen 30 kWh og netto (utnyttbar) kapasitet ca 27 kWh?

tomrh

Synd det ikke finnes noen app for Soul a la Leafspy som måler slikt. Leafbatterier fra Sør-Norge degraderer typisk 3% pr år, mens Leaf som går i Tromsø degraderer nærmere 2% pr år. Så om Kia sin batteriteknologi er omtrent som Nissan sin, så vil Soulen ha degradert 8-12% på 4 år.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

petgok

På min 105.000 km service fikk jeg oppgitt batterikapasiteten til å være 95%, men den kunne variere litt og øke ved F.eks en hurtiglading. Så min snart 4 år gamle Soul har ikke 2-3% tap i året. Hurtiglader når jeg trenger, men lader stort settbare til 80%.
Tesla model Model 3 (2019)
Polestar 2 (2022)

Zattaxu

Sitat fra: petgok på mandag 22. oktober 2018, klokken 07:41
På min 105.000 km service fikk jeg oppgitt batterikapasiteten til å være 95%, men den kunne variere litt og øke ved F.eks en hurtiglading. Så min snart 4 år gamle Soul har ikke 2-3% tap i året. Hurtiglader når jeg trenger, men lader stort settbare til 80%.
Ut fra det jeg har lest på utenlandske forum (USA) om degradering av batteriet i Soul, ser det i alle fall ut til at resultatene man får gjennom avlesning fra BMS (battery management system) på service fra Kia, i beste fall er tvilsomme. Flere der som gjennomgående har fått bedre resultat enn avlesning via OBD-porten viser. For min egen del brukte jeg opp til 66 % på en strekning på 76 km den første vinteren. I dag brukte jeg 62 %, og enda var det ca 20 grader varmere enn på det kaldeste den første vinteren. Antar at jeg nå (til sammenligning) vil bruke ca 80 % på samme strekning i løpet av vinteren.

For å måle batterikapasiteten tror jeg derfor det er lurt å for eksempel måle hvor mange kWh batteriet tar til seg fra 0 - 100 %, for deretter å sammenligne dette tallet med nettostørrelsen på 27 kWh, da bilen var ny?

langemand

Sitat fra: tomrh på søndag 21. oktober 2018, klokken 23:31
Synd det ikke finnes noen app for Soul a la Leafspy som måler slikt. Leafbatterier fra Sør-Norge degraderer typisk 3% pr år, mens Leaf som går i Tromsø degraderer nærmere 2% pr år. Så om Kia sin batteriteknologi er omtrent som Nissan sin, så vil Soulen ha degradert 8-12% på 4 år.
Der er en android app: Soul EV Spy Lite

Sendt fra min VOG-L29 med Tapatalk

soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Usikker

Du kan sjekke batteriet selv ganske bra ved å koble deg mot OBD pluggen
Ta en kikk på denne tråden
https://elbilforum.no/index.php?topic=36583.0
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

langemand

Du kan se State of Health med android app'en Soul EV Spy Lite og en Konnwei KW-902 dongle.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Zattaxu

Sitat fra: Usikker på onsdag 04. desember 2019, klokken 18:47
Du kan sjekke batteriet selv ganske bra ved å koble deg mot OBD pluggen
Ta en kikk på denne tråden
https://elbilforum.no/index.php?topic=36583.0
Jeg har testet både Torque Pro og Soul EV Spy Lite. Soul EV Spy Lite-stemmer bedre med de offisielle målingene fra Kia-forhandlerne. Nå sist var avviket på 0,2 prosentpoeng. (Soul EV Spy Lite viste 82,8 % SOH da jeg overleverte bilen til verkstedet, og verkstedet målte SOH til 83,0 %).

Det er større avvik mellom hver gang bilen kalibrerer SOH (ved å kjøre bilen ned til ca 10 % og lade helt opp). For noen uker siden viste appen 76,1 %, og da ville trolig en måling ved verkstedet ha vist noe tilsvarende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA