Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...

Startet av jorang, søndag 21. oktober 2018, klokken 13:38

« forrige - neste »

epifant

Sitat fra: epifant på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:09
Sitat fra: jorang på mandag 22. oktober 2018, klokken 11:27Blir i grunnen skeptisk når både selgere og brukere påstår at batteriet ikke degenereres hvis man jevnlig lader til 100%. Det er helt feil. Ingen batteriteknologi er unntatt fra degenerering. Selv om en holder ladingen mellom 20-80% så kan en forvente 2-3% degenerering pr år. Værre om en lader til 100% ofte dessverre....

Det er vel nettopp dét som er årsaken til at VW har lagt inn buffer øverst og nederst, slik at man i praksis aldri får ladet batteriet 100%? Brukeren Simen1 la ut noen veldig interessante tall i elbiltråden på diskusjon.no, som indikerte at man kunne oppnå langt flere ladesykluser ved å begrense ladingen mer i topp enn i bunn. Skal se om jeg kan finne dem igjen og oppdatere her.

Jeg fant, jeg fant. Kun teoretiske utregninger, basert på testing av én celletype:
Sitat fra: Cowboystrekkhttps://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/
Sitat fra: Simen1Jeg dyttet tallene inn i et regneark for å se hvilke valg som gir flest km kjørelengde gjennom levetida. Jeg drar også fram hva batterikapasitet har å si.

Antagelse 1: Nissan Leaf 24 kWh, forbruk 160 Wh/km


Antagelse 2: Tesla model S 85 kWh, forbruk 200 Wh/km


Det ser ut som battericellene de testet tar vesentlig mer skade av topplading enn bunnutlading. Tallene indikerer også liten batterikapasitet kan bety at batteriet dør relativt ungt, særlig ettersom liten batterikapasitet øker behovet for 0-100% sykluser. Jeg ville vært spesielt skeptisk til kapasiteten på Trillingene.
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle


Tshirtweather

Jeg tror jeg har en av de første E-Up som kom til Norge. Mener selger sa det når jeg kjøpte den for to år siden. Den er 1. gang reg i nov -13. Møller testet batteriet i juni ettersom den er en del av et prosjekt fra VW i Tyskland.

Bilen har gått drøyt 53000km og jeg lader nesten daglig og alltid til 100%. Testen ga batteriet 97,91% kapasitet.

Håper det kan være til hjelp!

epifant

Sitat fra: evole på torsdag 25. oktober 2018, klokken 10:28
@epifant: Er kolonnene for 0% og 10% byttet om?

Nei, matten stemmer:

70% til 20%: 6000 sykluser
50% av 24kWh = 12kWh x 6000 = 72 000 kWh / 0,16 = 450 000 km

70% til 10%: 5500 sykluser
60% av 24kWh = 14.4kWh x 5500 = 79 200 kWh / 0,16 = 495 000 km

70% til 0%: 5000 sykluser
70% av 24kWh = 16.8kWh x 5000 = 84 000 kWh / 0,16 = 525 000 km

Sitat fra: Simen1Formlene er uhyre enkle. For Leaf regner jeg en full syklus 100-0% for å være 24 kWh. Jeg vet det ikke er helt sant, men ser bort i fra det nå. Fra linken gir 70-20% 6000 sykluser, altså 50% av 24 kWh * 6000 ganger = 72 000 kWh og så deler jeg på forbruket 0,16 kWh/km og får 450 000 km.

Hvorfor det blir lengre total kjørelengde av 70-0% enn av 70-20% kan forklares slik; 70-0 gir 40% flere kWh eller km per syklus enn 70-20. Samtidig får man redusert antall sykluser fra 6000 til 5000, en reduksjon på 16,67%. Siden 40% økning er mer enn 16,67% reduksjon så blir resultatet en økning. (1,4*0,8333 = 1,1667)

edit: tastefeil i utregningen min
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

zbk

Vet vi om de regner "cycles" i antall 100%-ladinger, dvs 2 x 25-75% = en full syklus? En kjapp gjennomlesning gjorde det ikke klart hva de brukte her, men ofte ser jeg at dette er måleenheten som brukes.

Det gir i alle fall ikke mening at man får mindre energi ut av batteriet totalt i levetiden med å kjøre det i området 20-70% enn man får med å kjøre det i 0-70%. Jeg tror at du må gange antall syklyser med 24kWh i alle formlene.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

epifant

Sitat fra: Tshirtweather på torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:11Bilen har gått drøyt 53000km og jeg lader nesten daglig og alltid til 100%. Testen ga batteriet 97,91% kapasitet.

Håper det kan være til hjelp!

97.91% av hva? Netto eller brutto kapasitet? ;)

Det man ikke vet (meg bekjent) er om bilen er programmert til å spise av bufferen etterhvert som batteriet mister kapasitet. Altså at bilen har 15% ubenyttbar reserve i topp og bunn når du kjøper den, men 0% etter lang tids bruk. Batteriet vil være slitt, men du vil ikke merke det. Eller sagt mer kynisk; VW kan tyne batteriet ut garantitiden uten at du merker slitasjen og klager på tapt kapasitet...
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

epifant

Sitat fra: zbk på torsdag 25. oktober 2018, klokken 13:40
Vet vi om de regner "cycles" i antall 100%-ladinger, dvs 2 x 25-75% = en full syklus? En kjapp gjennomlesning gjorde det ikke klart hva de brukte her, men ofte ser jeg at dette er måleenheten som brukes.

Det gir i alle fall ikke mening at man får mindre energi ut av batteriet totalt i levetiden med å kjøre det i området 20-70% enn man får med å kjøre det i 0-70%. Jeg tror at du må gange antall syklyser med 24kWh i alle formlene.

Godt mulig du har rett. Noen som vil sette opp tabellen på nytt?
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Tshirtweather

Sitat fra: epifant på torsdag 25. oktober 2018, klokken 13:53
Sitat fra: Tshirtweather på torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:11Bilen har gått drøyt 53000km og jeg lader nesten daglig og alltid til 100%. Testen ga batteriet 97,91% kapasitet.

Håper det kan være til hjelp!

97.91% av hva? Netto eller brutto kapasitet? ;)

Det man ikke vet (meg bekjent) er om bilen er programmert til å spise av bufferen etterhvert som batteriet mister kapasitet. Altså at bilen har 15% ubenyttbar reserve i topp og bunn når du kjøper den, men 0% etter lang tids bruk. Batteriet vil være slitt, men du vil ikke merke det. Eller sagt mer kynisk; VW kan tyne batteriet ut garantitiden uten at du merker slitasjen og klager på tapt kapasitet...

97,91% av 100% ;-) dvs burde bilen ha 97,91% rekkevidde av det den ble levert med. Om det finnes mer eller mindre i ubenyttbar reserve blir litt for konsipratorisk for meg :-)

Min info var til jorang som var interessert i degenerering av batteriet. Kan legge til at Tibber funker utmerket i kombo med carnet som jeg ikke hatt noen problemer med siste 6 månedene.

nojac

Sitat fra: Tshirtweather på torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:11
Jeg tror jeg har en av de første E-Up som kom til Norge. Mener selger sa det når jeg kjøpte den for to år siden. Den er 1. gang reg i nov -13.

De første 10 eUp ble registrert 10. og 11/10-2013 (demobiler?)  Og i november tok det av, med nærmere 300 registrerte :)

Ellers må vel VW ha gjort noe annerledes enn Nissan, siden det er så mye fokus på degenerering i Leaf-forumet mens Golf- og eUp-eierne rapporter om minimalt tap av rekkevidde?
2018 e-Golf

Solan_G

Siden jeg har demontert og sjekket innholdet i en sånn e-Up batteripakke kan jeg med rimelig grad av sikkerhet si følgende om standard lade oppsettet fra VW:
100% lading i bilen er 4,01 V pr celle, og det er 80% lading av cellen. Ca 100% cellespenning er 4,2-4,3
0% lading i bilen er ca 3 V pr celle. Ca 0% cellespenning er 2,5v.
Nominell spenning for cellene er 3.66 V
Balansering av cellene foregår på 100% lading.

Batteriet i e-up har best av å stå tilkoblet og fulladet når bilen er parkert, med unntak av hvis den skal stå i flere måneder.

Min bil er en 2014 mod. med 55000 km så langt.
Jeg regner 80 km som uproblematisk med unntak av de aller kaldeste dagene i året. Det er med varmeapparatet på 22 grader og uten å ta spessielle hensyn. 120 km om sommeren.
Skiftet mellom sommer og vinter rekkevidde set ut til å ta til ved ca 7 + grader og nedover.

I og med at e-Up har vannvarmer med varmekolbe er det ganske mye rekkevidde å hente ved å sette inn en dieselvarmer og koble bort varmeelementet når dieselvarmeren går. Var noen som hadde løst det ved å sette inn noen releer, eller rett å slett bare sette bilen i eco+ når turen begynner.

Har hatt både Leaf og I3 underveis, men e-Up'en er den som har blitt beholdt. Kunne selvfølgelig tenkt meg litt lengre rekkevidde, men tross det er e-Up'en den jeg har vært mest fornøyd med.

Et skikkelig pluss er at den er veldig rask å hurtiglade. Fra 0% til 80% (ca 100km) går unna på 20 minutter når batteriet ikke er for kalt.

jorang

Veldig mange med inngående kunnskap i denne tråden. Detaljert info og gode råd/vurderinger.
Har lånt en e-up i helga for prøving. Skal bli spennende å se om vi (les madamen) liker den etter litt variert kjøring gjennom helga.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jorang

Sikkert. Jeg hentet den - virket lovende

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


jorang

Spørsmål: Ser på finn.no at noen av bilene er oppgitt å ha LED lys. Dette er vel neppe hovedlysene vil jeg tro. Eller?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


Elmo

Kjørelysene er standard led lys og har vært det alltid.  Regner med at det er de det refereres til
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA