Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er realistisk og mulig rekkevidde på e-UP? ...og degenerert batteri...

Startet av jorang, søndag 21. oktober 2018, klokken 13:38

« forrige - neste »

jorang

Vurderer å kjøpe en e-UP som bil nr 2. Fleksibelt når jeg kan lade denne også fra min Tesla vegglader.
Men trenger et minimum av rekkevidde slik at jeg kan kjøre til hytta med den...

REKKEVIDDE
Ser enkelte sier at 80km er realistisk rekkevidde på vinter med denne bilen. Dette er i knappeste laget, og jeg lurer derfor på hvor realistisk dette tallet er. Er det et maksimum i praksis på vinteren - eller kan dette lett strekkes til feks 100 km ved rolig kjøring, begrenset klimakjøring etc?

DEGENERERING
Tenker også på at disse bilene har lav rekkevidde i utgangspunktet, og at man derfor lett blir fristet til å lade til 100% til daglig. Dette er jo som kjent ikke bra for noe batteri. Å kjøpe en bil med "unødvendig" degenerert batteri virker som en dårlig deal.
Kan degenerering av batteriet lett måles av uavhengig verksted (f.eks NAF, Mekonomen...)?
Er dette et så stort problem at dere vil anbefale å kjøe brukt e-UP fra forhandler?

Noen som har erfaring/ tanker omkring dette?

Sent fra min SM-T825 via Tapatalk


aageaasved

har hatt e-uo siden 2013 min regel er 15 mil om sommeren og 7 på vinteren ,har alltid ladet 100 %. og er noe tull og ikke lade annerledes har samme forbruk og kan kjøre like langt nå som i 2013

Elmo

Jeg kjører 2014 eUp. Kjørt 70.000km. Lader alltid til 100% hjemme. Har ikke merke antydning til kortere rekkevidde.
Jeg regner 13-14 mil om sommeren. Kan få til 15 hvis det er veldig fint vær og jeg kjører fornuftig/forsiktig.
Hvis du forvarmer bilen og kjører fornuftig mener jeg du ikke skal ha problem med 10 mil i ned mot minus 15 grader.   
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jorang

Høres lovende ut.

Hva er erfaringen på app styringen på eUP?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


Elmo

Appstyringen er ustabil, men har blitt bedre etter hvert. Men den er dyr (900kr for ett år, 1600 for to ?).
Tror den i utgangspunktet bare er gratis første året, men pga mye ustabilitet og problemer så tror jeg ikke noen ble avkrevd betaling før i 2018. Jeg droppet å betale så jeg har ikke hatt den siden ca mai i år.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jorang

Viktig detalj slik for forvarming av bilen.
Hvorfor så dyrt abonnement? Er det ikke en tjeneste en kan aktivere selv ved å installere eget simkort?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jorang

Ok.

App'en gjør det vel også mulig å styre lading til rimelige perioder på døgnet. Feks med Tibber.

Er det samme app'en til e-Golf også?
Fungerer den i så fall bedre på golf?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


Elmo

Sitat fra: jorang på søndag 21. oktober 2018, klokken 22:40
App'en gjør det vel også mulig å styre lading til rimelige perioder på døgnet. Feks med Tibber.
Neppe. Tibber kommuniserer vel med vegglader-boksen og ikke med bilen.

Sitat fra: jorang på søndag 21. oktober 2018, klokken 22:40
Er det samme app'en til e-Golf også?  Fungerer den i så fall bedre på golf?
Begge heter CarNet. Jeg har ikke eGolf men mener at programmet er spesifikt for hver biltype. Det er til og med litt ulik funksjonalitet via samme APP mot eldre og nyere eUp'er 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jorang

Tibber kommuniserer med app'en til Tesla, Volvo, BMW og VW. Kommunikasjonen går på å stoppe og starte lading basert på timesprisen på strøm. Selv taster du inn et klokkeslett der bilen ønskes ferdig ladet, så ordner Tibber-funksjonaliteten resten.
Men du har helt rett i at det også finnes en Tibber ladeboks som kan styres på samme måte. Denne ble vel lansert for noen få måneder siden.

Men det er vel neppe så mye å hente i besparelser at det vil svare seg å kjøpe abb til 8-900 pr år uansett.


CarNet - ringte VW og selgeren hadde lite greie på dette. Sikkert ganske symptomatisk for selgere som ikke har elbil selv tenker jeg. Men ser av skjermbildene på Google Play at det er samme app for alle VW elbiler. Funksjonaliteten kommer an på hvilken bil (hvilken VIN) du registrerer inn i app'en.
Men som du sier så er det endel tilbakemeldinger som indikerer at app'en ikke virker stabilt....
Stikker opp til VW og sjekker litt selv tenker jeg. Så får vi se hva det blir til.

Blir i grunnen skeptisk når både selgere og brukere påstår at batteriet ikke degenereres hvis man jevnlig lader til 100%. Det er helt feil. Ingen batteriteknologi er unntatt fra degenerering. Selv om en holder ladingen mellom 20-80% så kan en forvente 2-3% degenerering pr år. Værre om en lader til 100% ofte dessverre....

epifant

Sitat fra: jorang på mandag 22. oktober 2018, klokken 11:27Blir i grunnen skeptisk når både selgere og brukere påstår at batteriet ikke degenereres hvis man jevnlig lader til 100%. Det er helt feil. Ingen batteriteknologi er unntatt fra degenerering. Selv om en holder ladingen mellom 20-80% så kan en forvente 2-3% degenerering pr år. Værre om en lader til 100% ofte dessverre....

Det er vel nettopp dét som er årsaken til at VW har lagt inn buffer øverst og nederst, slik at man i praksis aldri får ladet batteriet 100%? Brukeren Simen1 la ut noen veldig interessante tall i elbiltråden på diskusjon.no, som indikerte at man kunne oppnå langt flere ladesykluser ved å begrense ladingen mer i topp enn i bunn. Skal se om jeg kan finne dem igjen og oppdatere her.
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Elmo

Sitat fra: jorang på mandag 22. oktober 2018, klokken 11:27
Blir i grunnen skeptisk når både selgere og brukere påstår at batteriet ikke degenereres hvis man jevnlig lader til 100%. Det er helt feil. Ingen batteriteknologi er unntatt fra degenerering. Selv om en holder ladingen mellom 20-80% så kan en forvente 2-3% degenerering pr år. Værre om en lader til 100% ofte dessverre....
Selvfølgelig er det ingen batteriteknologi som er unntatt degenerering.
Men om 2-3% pr år kan forventes er vel mere tvilsomt. Og det spørs vel mere på hvor mange (fulle) ladesykluser batteriet har fått enn tiden alene.
Neste spørsmål er om det er mulig for brukeren å oppdage 2-3% degenerering i vanlig bruk ??
Jeg har som sagt ikke klart å observere noen nevneverdig degenerering etter snart 4 år. Det er iallefall helt sikkert at min bil ikke har 8-12% kortere rekkevidde enn da bilen var ny.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jorang

Sitat fra: Elmo på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:59
Sitat fra: jorang på mandag 22. oktober 2018, klokken 11:27
Blir i grunnen skeptisk når både selgere og brukere påstår at batteriet ikke degenereres hvis man jevnlig lader til 100%. Det er helt feil. Ingen batteriteknologi er unntatt fra degenerering. Selv om en holder ladingen mellom 20-80% så kan en forvente 2-3% degenerering pr år. Værre om en lader til 100% ofte dessverre....
Selvfølgelig er det ingen batteriteknologi som er unntatt degenerering.
Men om 2-3% pr år kan forventes er vel mere tvilsomt. Og det spørs vel mere på hvor mange (fulle) ladesykluser batteriet har fått enn tiden alene.
Neste spørsmål er om det er mulig for brukeren å oppdage 2-3% degenerering i vanlig bruk ??
Jeg har som sagt ikke klart å observere noen nevneverdig degenerering etter snart 4 år. Det er iallefall helt sikkert at min bil ikke har 8-12% kortere rekkevidde enn da bilen var ny.
Godt å høre.

Meget relevant for meg ettersom 100km er i knappeste laget til å begynne med. Da blir det også ekstra kritisk om en starter på f.eks 90km


Sent fra min SM-T825 via Tapatalk


MikkeBoomBoom

Jeg har tilbakelagt 110 000km med min E-UP! nå og kan oppsummere det ganske kort:

Positivt:
Ikke noe tull med drivenhet eller batteri. Merker ingen forskjell på nå og da bilen var ny. Du har mye å spare på å kjøre i 70km/h kontra 100 km/h. Forvarmingen via skjermen funker fint og er et must om vinteren for å få nok rekkevidde, da skal du kunne klare rundt 10mil om du kjører pent. Sommeren kan du nok komme opp i 15 om du er heldig. AC må selvfølgelig være av, nok dekktrykk og ikke alt for kjipt vær.

Negativt: Sjekk stag, foringer, dempere, spissing, ladeluke og ladekladd. Jeg har hatt problemer med alt samma og har byttet alt på garanti. Er på min tredje ladekladd. Ladeluka er like porøs som Marie Kjeks og delenummeret på dempere er likt på bensinsøstera (kjempeide med et par hundre kilo batteri).
Appen ville jeg bare avskrevet som ikkeeksisterende. Den har aldri vært stabil for meg mer enn et par måneder. Nå har jeg fått forlenget abb to ganger på grunn av ustabilitet, men har ikke funket siden juli og de greier ikke å finne ut av det (venter fremdeles på svar).

Summa summarum. Stort sett fornøyd. Men dobbeltsjekk de tingene jeg nevner over her :)

nortrahof

Batteriet holder fint i bilens levetid (som andre lithium-batterier) med minimal degenerering av kapasitet.

Det som er "fordelen" med VWs elbiler, er at den har frontruteoppvarming!
Dette gjør at kupeen kan holdes kaldere enn normalt for elbiler ellers om vinteren for å få lengre rekkevidde.
Med setevarme, vindusvarme og redusert kupevarme, får man brukbar komfort som ikke "koster rekkevidde".
Det eneste jeg savner, er rattvarme.

Varmepumpe (som jeg har i E-golfen) er kun effektiv mellom ca. +7 og +20 grader - ikke noe for "vinterkjøring i Norge"! (- Betaler du ca. NOK 1000 for en V/P - så er det greit!)
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA