Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Standard vs. oppgradert lydanlegg (H/K), mine betraktninger

Startet av Strøm Tycoon, søndag 07. oktober 2018, klokken 18:30

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Vi har 2 stk. i3 nå, én med og én uten oppgradert lyd (Harman Kardon).

Ved lavt til moderat lydnivå ,å jeg si at jeg faktisk foretrekker standardanlegget. Lyden er mer avrundet og behagelig. H/K-anlegget kan være litt anmassende i mellomregisteret. Dette merkes særlig ved lavt volum.

Ved høyt lydnivå er H/K best, og H/K anlegget projiserer lyden også litt bedre, lydbildet er litt "høyere opp".

Men som sagt, standardanlegget har noen kvaliteter H/K-anlegget ikke har, og motsatt.

Mine 2 ører.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Personlige preferanser gjør seg gjeldende på denne type utstyr,ikke noe nytt der. Det virker for å høre nyheter er min preferanse..så da er det meste ok

Pallesnekkern

Må si jeg er litt skuffet over H/K anlegget. Er en del utstyr i denne bilen som lydanlegget og den adaptive cruisekontrollen som ikke gir meg premiumfølelse akkurat. Har en octavia med canton-anlegg også, og det er ganske stor forskjell. I skodaen favør.

hemi


Olemann


HK anlegget har mye flere muligheter ettersom det er flere høyttalere, mye mer bassmulighet og også en annen karakteristikk i mellomregisteret enn standard anlegget.  Har hatt begge.

HK anlegget bør tunes med EQ'en i bilen, jeg har satt ned både diskant og bass litt + flyttet sentrum noe til høyre og noe fram.   Kjører man med midtstillinger på alt så er det for hissig for meg, samt at mellomregisteret blir for dempet relativt til bassen.

Men; Gjør man dette så er HK absolutt verdt merprisen.   Lytter man mest til radiotale og ikke liker skru på knottene kan standard være like bra.

MrManaMode

Eg prøvde både Kia Soul og Leaf før eg kjøpte min i3 2016 fully charged. De to første bilene kunne jeg utelukke å kjøpe bare på det dårlig stereoanlegget.

Er ikke helt fornøyd med I3-en sitt, mtp lavere freksensomr. En sub hadde gjort seg. Men det er godt nok til en ix3 med skikkelig premioum anlegg er kjøpt inn :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA