Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeport

Startet av krl, lørdag 20. oktober 2018, klokken 12:40

« forrige - neste »

krl

https://dbstatic.no/70333442.jpg?imageId=70333442&x=0&y=0&cropw=93.731778425656&croph=79.533678756477&width=643&height=308

Hvis ladeporten havner her, så må det bli utrolig kronglete å snuble inn i bilen for å hente noe etc.?? Lurer på hva det tenkes på.

Bildet fra Porsche selv viser jo til og med en normal plassering på ladestolpen bak bilen, hvor ladekabelen nærmest blir en snubletråd!

Amatøren

Like idiotisk som på e-tron.

Skulle vært bak på ett av hjørnene så man rygger inn til stolen der man ikke har "drive by" ladere.

Der er nemlig tryggere å rygge ut fra trafikken og inn til en lader enn å rygge fra laderen og ut i trafikken.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Spinner

På prototypene som kjører rundt ser det ut som de har flyttet den over på høyresiden. Mye som kan endre seg innen produksjon, men håper i det minste de kommer med ladeport på hver side som opsjon.

Rollep

Sitat fra: Sbr på lørdag 20. oktober 2018, klokken 15:55
På prototypene som kjører rundt ser det ut som de har flyttet den over på høyresiden. Mye som kan endre seg innen produksjon, men håper i det minste de kommer med ladeport på hver side som opsjon.
Får inderlig håpe det. Hvis framme på høyresiden blir eneste mulighet er den helt uaktuell for meg ettersom det da blir helt umulig å plugge inn når den er på plass i garasjen :o
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Thor2014

Skulle den ikke støtte induksjonslading?
Plate I gulvet?

Rollep

Sitat fra: Thor2014 på torsdag 15. november 2018, klokken 19:59
Skulle den ikke støtte induksjonslading?
Plate I gulvet?
Tviler på at det blir en mulighet på de første utgavene.

https://electrek.co/2018/08/28/porsche-charging-electric-cars-seamless-and-fast/

The two engineering executives also said that inductive charging is also being evaluated by the company and could be added to the Taycan later on.

Sikkert greit med induksjonslading, men så var det dette med energitap, vekt og kostnad da. Vi snakker tross alt om Porsche her, en produsent som tar seg grådig betalt for hver eneste ting utover det som finnes på basis utgaven. Selv en simpel liten ting som DAB koster 5 000 kroner ekstra.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

geear

Huff. Ladeport må enten på et av hjørnene bak (fortrinnsvis førersiden), eller om man MÅ ha det foran (noe man ikke burde i noe tilfelle på grunn av at man da må kjøre front-in mot ladeplasser, f.eks. ikke lovlig her på jobb), så må det være midt i fronten som på Soul m.fl. Det gir så uendelig mye mer fleksibilitet enn å ha det langt inn på bilens side, som gir utfordringer. Bare det at døra vil kunne subbe mot kabelen som henger ned på bakken er irritasjonsmoment for min del.

Hansi

Sitat fra: gr på fredag 16. november 2018, klokken 11:11
Huff. Ladeport må enten på et av hjørnene bak (fortrinnsvis førersiden), eller om man MÅ ha det foran (noe man ikke burde i noe tilfelle på grunn av at man da må kjøre front-in mot ladeplasser, f.eks. ikke lovlig her på jobb), så må det være midt i fronten som på Soul m.fl. Det gir så uendelig mye mer fleksibilitet enn å ha det langt inn på bilens side, som gir utfordringer. Bare det at døra vil kunne subbe mot kabelen som henger ned på bakken er irritasjonsmoment for min del.

Helt enig, skjønner ikke hva de tenker når de plasserer den der den ser ut til å være plassert.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Rollep

Utfra den siste videoen på fullychargedshow er det vel mer eller mindre bekreftet at det blir ladeporter på sidene, AC på venstresiden og AC+DC på høyresiden. Det er jo bra selv om jeg hadde foretrukket å ha portene der bak, men Porsche har sannsynligvis gode grunner for å ha gjort det på denne måten.

https://www.youtube.com/watch?v=TP9kokeyxGU&t=58s
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

daktari

Uheldig hvis de nå flytter DC over på høyre side når I-pace og e-tron har den på venstre siden. Da blir det kluss med parkering på ladested. Håper dette bare er for England (Fully charged er engelske).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rollep

Sitat fra: daktari på fredag 16. august 2019, klokken 14:22
Uheldig hvis de nå flytter DC over på høyre side når I-pace og e-tron har den på venstre siden. Da blir det kluss med parkering på ladested. Håper dette bare er for England (Fully charged er engelske).
Bilen var en av de vanlige testbilene og ble testet i Tyskland, kan uansett ikke tenke meg at de skulle lage et spesielt oppsett for England.

For meg er det ett fett om DC kommer på høyre eller venstresiden, det viktige er at jeg får AC på venstresiden ellers kan jeg ikke lade den hjemme i garasjen ;)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

elektro

Sitat fra: Rollep på fredag 16. august 2019, klokken 16:47
Sitat fra: daktari på fredag 16. august 2019, klokken 14:22
Uheldig hvis de nå flytter DC over på høyre side når I-pace og e-tron har den på venstre siden. Da blir det kluss med parkering på ladested. Håper dette bare er for England (Fully charged er engelske).
Bilen var en av de vanlige testbilene og ble testet i Tyskland, kan uansett ikke tenke meg at de skulle lage et spesielt oppsett for England.

For meg er det ett fett om DC kommer på høyre eller venstresiden, det viktige er at jeg får AC på venstresiden ellers kan jeg ikke lade den hjemme i garasjen ;)

Du får nok AC på begge sider, men mot tillegg. Ser ut som standard DC/AC er på høyresiden, overraskende nok. https://youtu.be/ir4ty9GVMM4 (Ser ikke ut til at denne lynladeren er har væskekjølte kabler, hadde håpet å se 270-tallet.)

Ladeporten på siden foran førerdøren gir mening på SUV med hengerfeste og stor bakluke, kanskje med hundebur osv. Her virker det litt upraktisk, særlig fordi bilen er lav og det er lett å skade frontspoileren.. ved sidelayout på laderen spiller det liten rolle hvor den er. Sikkert en grunn til at den er foran, men rart de ikke har den på venstre side som andre tyskere.

(Foran, som en del koreanere og hybridene til VW har, er dårligste løsning mht. ising..)

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rollep

Sitat fra: elektro på fredag 20. september 2019, klokken 20:22
Sitat fra: Rollep på fredag 16. august 2019, klokken 16:47
Sitat fra: daktari på fredag 16. august 2019, klokken 14:22
Uheldig hvis de nå flytter DC over på høyre side når I-pace og e-tron har den på venstre siden. Da blir det kluss med parkering på ladested. Håper dette bare er for England (Fully charged er engelske).
Bilen var en av de vanlige testbilene og ble testet i Tyskland, kan uansett ikke tenke meg at de skulle lage et spesielt oppsett for England.

For meg er det ett fett om DC kommer på høyre eller venstresiden, det viktige er at jeg får AC på venstresiden ellers kan jeg ikke lade den hjemme i garasjen ;)

Du får nok AC på begge sider, men mot tillegg.

Inget tillegg, ladeport på begge sider er standard på både Turbo og Turbo S.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

el-sprell

Sitat fra: elektro på fredag 20. september 2019, klokken 20:22
Sitat fra: Rollep på fredag 16. august 2019, klokken 16:47
Sitat fra: daktari på fredag 16. august 2019, klokken 14:22
Uheldig hvis de nå flytter DC over på høyre side når I-pace og e-tron har den på venstre siden. Da blir det kluss med parkering på ladested. Håper dette bare er for England (Fully charged er engelske).
Bilen var en av de vanlige testbilene og ble testet i Tyskland, kan uansett ikke tenke meg at de skulle lage et spesielt oppsett for England.

For meg er det ett fett om DC kommer på høyre eller venstresiden, det viktige er at jeg får AC på venstresiden ellers kan jeg ikke lade den hjemme i garasjen ;)

Du får nok AC på begge sider, men mot tillegg. Ser ut som standard DC/AC er på høyresiden, overraskende nok. https://youtu.be/ir4ty9GVMM4 (Ser ikke ut til at denne lynladeren er har væskekjølte kabler, hadde håpet å se 270-tallet.)

Ladeporten på siden foran førerdøren gir mening på SUV med hengerfeste og stor bakluke, kanskje med hundebur osv. Her virker det litt upraktisk, særlig fordi bilen er lav og det er lett å skade frontspoileren.. ved sidelayout på laderen spiller det liten rolle hvor den er. Sikkert en grunn til at den er foran, men rart de ikke har den på venstre side som andre tyskere.

(Foran, som en del koreanere og hybridene til VW har, er dårligste løsning mht. ising..)

Tipper det er for å gjøre det likt som på Porsche sine sportsbiler. Har aldri tenkt på at det er noe problem å fylle på høyre side på min. Om det er den "riktige" avgjørelsen er et annet spørsmål.
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA