Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel til nissan leaf 2015 Tekna

Startet av Jebus, fredag 19. oktober 2018, klokken 11:13

« forrige - neste »

Jebus

Heisann, her kommer muligens et dumt spørsmål og kanskje et spørsmål som har blitt besvart her tidligere, men jeg er litt forvirret når det kommer til ladekabel og føler på behovet for å spørre her.
Har kun stikkontakt-ladekabel idag, og tenkte å kjøpe en type2 - type1 lader slik at jeg kan lade raskere på ladestasjoner som tar type2 ladere.

Tenkte å kjøpe denne https://www.thansen.no/bil/ladekabler/mode-2/ladekabel-type-2-type-1-32a-1-fase-5-m/n6015/pn345297

Vil den fungere?
Forstod det slik at 32a gir kjappere lading enn 16a, kan min bil lade med 32a?

Bonus: Jeg forstår det slik at hurtiglade-stasjoner har egen ladekabel, så det er ikke behov for en egen ladekabel til det.
Hjemme er det stikkontakt som er greia.
Det jeg tenkte var jo at denne type2 - type 1 kabelen var noe som var greit å ha i bilen for lengre turer slik at den lader kjappere enn med stikkontakt. Tar jeg feil her? Er dette noe jeg egentlig ikke trenger? hvor stor forskjell er det å lade med stikkontakt vs den ledningen jeg nevnte over?

Trekkoppbil

Dersom displayet i bilen viser gjenværende ladetid for 6kw, så har du likeretter på 6kw.

Sjølv om du skulle har likeretter på 3kw, så kan det være fordelaktig med kabel for 32A, da man kan komme bort i ladestolper som ikke vil mate kabel for 20A, sjølv om bilen ikke tar så mye.

Ocean77

Er det eneste som er forskjell på 20A og 32 A kabelen tversnittet på kabelen og pluggene i begge ender er de samme?.
Isåfall vil det si at kabelen blir litt større fysisk og litt stivere å kveile opp og putte i bagasjerommet

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Ocean77

#4
Ikke fullt så kjekt med en stivere kabel da,Men visst bilen uansett ikke kan motta mer en 16 A, så ser jeg ikke helt poenget med å skaffe seg en for 32 A visst kontaktenene i ladeboksene er like.
Synes også at det er rart visst pluggene som man putter i ladeboksen er like på  32 og 16 A, dvs at visst du plugger en 16 A kabel i en 32 A lader og bilen kan motta 6,6 KW, så vil du i verstefall brenne opp kabelen. Men får isåfall antar jeg det er gjort beregninger som tilsier at dette går bra.

elektrolux

Kablene er kodet.

Med mode 3 er brukerfeil eliminert. Alle kabler som fysisk passer vil lade bilen. Bare pass på at det ikke er kabelen som begrenser effekten.

Vi anbefaler 16A kabler til biler med 3,6 kW lader ombord
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ocean77

Vil det si at visst du plugger i på en boks som kan levere 32 A og bilen har lader 6,6KW. Og kabelen er 16A så vil den ikke lade med mer en 16A?

Og visst du plugger i en 32 A boks med 16A kabel og lader ombord er 3,3 Kw, så vil bilen lade med 16 A?
Grunnen for at jeg spør er at jeg tenker litt frem i tid og vurderer å få satt opp en 32 A boks hjemme for en El bil nr 2 i hustanden

jkirkebo

Sitat fra: Ocean77 på søndag 28. oktober 2018, klokken 09:17
Vil det si at visst du plugger i på en boks som kan levere 32 A og bilen har lader 6,6KW. Og kabelen er 16A så vil den ikke lade med mer en 16A?

Og visst du plugger i en 32 A boks med 16A kabel og lader ombord er 3,3 Kw, så vil bilen lade med 16 A?
Grunnen for at jeg spør er at jeg tenker litt frem i tid og vurderer å få satt opp en 32 A boks hjemme for en El bil nr 2 i hustanden
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ocean77

Ok, da er det bare å tilpasse kabel til nåværende bil og ikke tenke fremtid på den. Takk for svar

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA