Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig effekt av ombordladeren?

Startet av TorC, torsdag 18. oktober 2018, klokken 15:43

« forrige - neste »

TorC

I forbindelse med konfigurering av egen kurs for lading i nytt leilighetskompleks har elektriker valgt å tilby følgende (som eneste mulighet):

400v, 3fas 20A. Og skryter så av at dette kan gi opptil 13,5 kW.

Utregningen er jo helt korrekt, og det overstiger jo Konas 7,2 Kw ombordlader.

Skeptisk som jeg er tok jeg kontakt med min forhandler og etter veldig mye frem og tilbake mellom han, Hyundai Motor Norge, og meg viser det seg at Kona verken kan lade på 400v eller trefas.

På det anlegget som da monteres vil jeg kun kunne utnytte 230v 20A, altså ca 4,6 kW.

I praksis så øker dette ladetiden fra ca 8 timer på 7,2 kW til over 13 timer på 4,6 kW.

Det som kanskje er verre er at mange offentlige ladepunkter bruker 230v trefas. Og da er det kanskje mer irriterende at ladetiden øker med over 50% på stolper med bare 16A.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

hemi

bmw i3, audi e-tron 55, jaguar i-pace tar 400V

leaf og kia og lignendne tar ikke.

Du kan kjøpe trafo som gjør om, men i praksis tipper jeg 4.6KW holder lenge for vanlig bruk.

jeg lada P85D på 1.8KW lenge uten at det var noen krise, bilen står stortsett såpass mye stille.

TorC

Hjemme er det ikke så farlig. Verre er det når man er på besøk hos folk, eller er på tur og bruker offentlige stolper.

Dette er jo selvsagt ikke noen "deal breaker", men gjør at bilen i praksis ikke kan lades like raskt som annonsert.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

trykkertor

Sitat fra: TorC på torsdag 18. oktober 2018, klokken 15:43
I forbindelse med konfigurering av egen kurs for lading i nytt leilighetskompleks har elektriker valgt å tilby følgende (som eneste mulighet):

400v, 3fas 20A. Og skryter så av at dette kan gi opptil 13,5 kW.

....viser det seg at Kona verken kan lade på 400v eller trefas.

På det anlegget som da monteres vil jeg kun kunne utnytte 230v 20A, altså ca 4,6 kW.

Jeg haddde lignende opplevelse med min eletkriker.
Han sa at 32Amp anlegg ville bli dyrt på grunn av ekstra søknad til BKK. Skifte av sikringer både i BKK sitt gateskap og i huset. Samt tykk kabel osv.
Alternativet var å lage ladepunkt ut fra eksisterende opplegg på 16 Amp.

Vi spanderte på oss full blown anlegg trodde vi.
Kostet en "formue", og trodde vi skulle få 32Amp.
Da elektriker reiste, og vi hadde betalt samme som 32Amp, viste det seg at han kunne maks klare 25Amp.
Dette på grunn av husets inntak ble 40Amp, kurs for lader måtte da settes til 32Amp, og da måtte ladestasjon settes til 25Amp. (Skal visst nok alltid gå ned i Amp-styrke for hvert ledd).

Alstå falt vi mellom to stoler. 16Amp vs 32Amp. Fikk 25Amp, men tok alle kostnader som om det skulle blitt 32Amp.
Hadde vi visst det ble en mellomting hadde vi spart mye penger, og gått for 16Amp-løsningen.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Nei, men Zoe og MB B skal med på listen over de som kan det.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. oktober 2018, klokken 17:02
bmw i3, audi e-tron 55, jaguar i-pace tar 400V
Lader I-pace med trefas?
[/quote]

Gikk mer utfra det enn noen sjekk, støtter den virkelig ikke 400v? :o :o

Håkon77

Inntakssikringene mine er 40A, kursen ut til ladestasjon 40A og ladestasjonen leverer 32A om ikke jeg endrer i bilen. Pleier å lade på 20A, men har kjørt full pupp på nattestid når ikke det går noe strøm ellers i huset uten problemer. Skal bytte inntakssikringene til 63A om en stund. I følge netteier var det uproblematisk og om jeg måtte bytte kabel inn til huset ville de støtte det prosjektet med en god slump penger. Nå er det ikke behov for det heldigvis.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Cral

Sitat fra: Håkon77 på lørdag 20. oktober 2018, klokken 15:44
Skal bytte inntakssikringene til 63A om en stund. I følge netteier var det uproblematisk og om jeg måtte bytte kabel inn til huset ville de støtte det prosjektet med en god slump penger. Nå er det ikke behov for det heldigvis.

Meanwhile hos Hafslund. 63A inntaksikring? joda, det er mulig, men da må bytte kabel fra trafoen og hele veien bort til deg, det blir minst 100000 i kostnad på deg, vil du at vi beregner en endelig pris? :(


~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

elektrolux

Sitat fra: Håkon77 på lørdag 20. oktober 2018, klokken 15:44
Inntakssikringene mine er 40A, kursen ut til ladestasjon 40A og ladestasjonen leverer 32A om ikke jeg endrer i bilen. Pleier å lade på 20A, men har kjørt full pupp på nattestid når ikke det går noe strøm ellers i huset uten problemer. Skal bytte inntakssikringene til 63A om en stund. I følge netteier var det uproblematisk og om jeg måtte bytte kabel inn til huset ville de støtte det prosjektet med en god slump penger. Nå er det ikke behov for det heldigvis.

Ingen problem så lenge en bruker en dynamisk ladestasjon som tar hensyn til husets øvrige forbrukere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Dersom en bil blir annonsert med 7,2 Kw ombordlader, så tolker jeg det som at det er en enfasebil. Det høres kanskje logisk ut for oss som er vant til elektriske biler, men det er kanskje forvirrende for fremmede, og det er mulig markedsføringene bør være mer presise? Sjølv syntes jeg det var litt forvirrende første gang jeg speida etter elektrisk bil.

Enfasebiler har som regel likerettere på ca 3,6kw,  6-7kw eller ca 10kw. Avhengige av om de kan ta ca 16-18A, underkant av 32A eller 40A.
3-fasebiler har som regel  likerettere på 11, 22 er muligens 44 kw. Avhengig av om de tar 16, 32 eller 64A.

Type 1-kontakter er for 1-fase-lading 120 eller 240V.
Type 2-kontakter er europeisk løsning som støtter både 1-fase-lading og europeisk 400V 3-fase.  Jeg kjenner ikke til biler som støtter 230V 3-fase direkte.

Er man på besøk hos folk, så kan man ikke regne med å få full effekt av hva bilen klarer.
Har du 16A bil på 11kw, så får du ikke mer enn ca 3,6 kw når du besøker folk i IT-land.
Har du en bil på 7kw likeretter, så får du ikke mer enn 3,6 kw, når du besøker noen som tilbyr 16A 3-fase 400v.

Det værste jeg har opplevd, var en vei som ikke støtta toppfarten på bilen.

TorC

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 22. oktober 2018, klokken 13:54
Det værste jeg har opplevd, var en vei som ikke støtta toppfarten på bilen.

Det må være tidenes mest nebbete kommentar som noensinne er lagt ut på dette forumet.


For oss ikke er elektro-ingeniører så er det faktisk ikke noen selvfølge at ombordladere > 7,2 kW betyr at det ikke støtter 400v eller 3-fas.

For meg som bare kan bittelitt basis så er dette ikke innlysende, spesielt når selgeren (Mobile Tønsberg, Nissan) sier at "joda nye Nissan LEAF kan lade på både 400v og 3-fas". Muligens burde jeg luktet lunten da han påstod at den kan lade på 400v 1-fas....Men jeg vet da ikke hva de driver med i Japan.

Og merk her at Kona leveres vel med type 2?


(En liten disclaimer: min "krasshet" her må leses med en viss humor. Jeg er ikke så gretten som jeg kanskje kan fremstå...)
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

geear

#12
Sitat fra: hemi på torsdag 18. oktober 2018, klokken 18:48
Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. oktober 2018, klokken 17:02
Lader I-pace med trefas?

Gikk mer utfra det enn noen sjekk, støtter den virkelig ikke 400v? :o :o
Svaret er vel egentlig "tjah". Den støtter å lade med 32A på én fase på et 400V-anlegg (er vel ingen elbiler i Norge som ikke kan lade på TN-nett), men den støtter ikke 3-fas som flere andre gjør. Den har dessverre "samme" ladeløsning som Kona, e-Niro, Soul, Ioniq, Leaf 2 (tror jeg?). Nye e-Golf kan også ta maks 7,2kW på 1-fas, men den kan samtidig ta 2x3,6kW dersom den tilbys 3-fas, så egentlig har e-Golfen løsning som er et hakk over de andre nevnte.

i3, MB og e-tron har 11kW (iallfall som standard?), og lader vel maks 3,6kW om de kun tilbys 1-fas? Eller har de tilsvarende løsning som e-Golf og klarer å slå sammen delladere? Tesla har vel levert alt fra 11kW til 22kW på S og X, standard nå er 16,5kW, så den kan ta 24A (5,5kW) på 1-fas. ZOE tar 22kW, men har som kjent et problem med IT-nett...

navyelsen

Hvorfor er det så viktig med høy ladefart på ombordladeren?
En hjemmelader på 16A og 3,6 kW dekker de flestes behov for lading over natten. Noen vil kanskje trenge mer, men 7,2 kW er i mine øyne mer enn nok. Kan noen nevne en god grunn for å ha 22kW ladestasjon hjemme?

Lading raskere enn 7,2 kW er utelukkende for langturer. Da har man heldigvis hustigladere med DC som tilbyr effekt på inntil 100kW.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Øyvind.h

Hjemme synes jeg 7,2kW holder fint på en bil som har 90kWh batteri.

På hytta derimot legger jeg opp 11kW. Årsaken er at bilen brukes til litt småkjøring under oppholdet (eks kommer opp fredag, bilen står hele lørdag ved alpinanlegget). I tillegg kan det være både to og tre Teslaer utenfor da flere venner har Tesla. Da er det greit å kunne lade flere biler raskt og effektivt. Det går fint med lavere effekt også, men når jeg først hadde muligheten...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA