Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kulehodefester i bakluken i stål.

Startet av nortrahof, torsdag 18. oktober 2018, klokken 10:50

« forrige - neste »

nortrahof

Min 85D-modell har kulehodefestene til støtdemperne i stål. De er ikke isolert elektrisk fra chassis eller bakluke der de er skrudd fast (har ikke synlig isolering). Da regnvann alltid treffer disse festene, så varer det ikke lenge før galvaniseringen forsvinner og det blir rust i kulefestene. Det er begynnende korrosjon i gjengene der kulefestene er skrudd inn, da aluminium "ofrer seg" for stål. Dette kan bli et problem på sikt!

Viste SC dette "problemet" - og det var kjent. Ingen diskusjon om dette skulle skiftes ut på garanti.
SC lurte på om dette nå var i A4 (syrefast) eller om det var en detalj som burde byttes  etter  3-4 år for ikke å ødelegge gjengene?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Leif1

Konvertitt fra S til X

krl

Det bør vel være et galvanisk skille / en galvanisk isolator her...

nortrahof

Den foretrukne skruekvalitet for forbindelser med aluminium er i flg. Statens Vegvesen A4 (eller syrefast) i flg. tabell 8.2.1. for bruer med aluprofiler og saltblanding. https://www.vegvesen.no/_attachment/70063
- Selvfølgelig må skruen isoleres. Det kan være vanskelig å få godt feste? Hensikten er at det ikke er forbindelse mellom kulehodet og chassiset/bakluken. Slik det ser ut nå, synes mutteren å være sveiset fast i aluminiumen? (Har ikke demontert.)
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA