Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMX Hjulskift - Tips og triks? (Nyttig for flere!)

Startet av Nemisen, onsdag 17. oktober 2018, klokken 20:26

« forrige - neste »

Nemisen

Lurer på om noen har tips mhp hjulskift. Er det greit å gjøre selv? Risiko? Hvordan få av deksel bolter? Bør man lage en pad mellom jekk og bil?
X75D 2018 EAP

Stig-Arne

Veldig greitt å gjøre selv.
Er en fordel å ha en god plass å stå med stabilt underlag, da bilen er veldig tung.

Dekslene tar du enklest av med en nebbtang med litt tape på tuppene.

Fordel å bruke pad som mellomstykke mellom jekken og bilen ja :)

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vhagar

Tesla selger også en fin "pinsett" for å enkelt fjerne de hettene så ingen grunn til å bruke VW sin, bare husk å trykke de godt på plass etterpå så de ikke faller av.

Legg noe hardt (jeg bruker en trekloss) i mellom jekken og bilen slik at du får litt avstand da jekken trolig er for bred. Legg spesielt merke til at det ikke legges trykk på innsiden (mot batteripakken) men også at det ikke legges trykk på utsiden av jekkepunktene da plasten gir etter og sprekker når du starter å løfte bilen! Det beste er altså om treklossen eller hva du velger har samme størrelse som jekkepunktet. Da unngår du problemer.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Rævedilter


hugo-norge

#5
39 kr
https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80130168/,
litt dobbelsidig tape på klypen får du de lett av

cra

Har du tilgang på 3D-printer kan du jo bruke denne: https://www.thingiverse.com/thing:2637778

Designet den da jeg skulle skifte i fjor og pyntehettene satt langt inne i felgen. Funker som bare juling!  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

smurf

#7
Hjulboltcover har en liten kant helt ytterst, så du trenger bare noe som griper tak i denne så drar du de bare ut. I verste fall kunne man sikkert brukt to ispinner...

Kjøpte 2 stk  'Lug Nut Puller' fra aliexpress og fikk de levert i løpet av noen uker. Kan være litt sent mtp hjulskift denne gang, men de funker utmerket (https://www.aliexpress.com/item/New-1-Pc-Wheel-Lug-Nut-Center-Cover-Puller-Remover-Tool-Tweezers-Dismantle-Tools-For-VW/32832160314.html)

Ellers fikk jeg opplyst fra en Tesla mekanikker at du får kjøpt hos VW forhandlere.

Når det gjelder garasjejekk kan jeg varmt anbefale denne: https://www.clasohlson.com/no/Bahco-3T-garasjejekk/Pr408678000
Den er kraftig og stabil og løfter effektivt.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

np

Takk for tips. Koster garantert ikke 20 kroner hos VW.  :D
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

smurf

2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

cra

Mekanikeren som skulle legge om dekk på min hadde tenkt å bruke ei vanlig spiss tang, men det gikk mye enklere og raskere med spesialverktøyet. Men tang gjør nok susen det og; det er bare veldig trangt på enkelte felter, så den bør være nokså spiss.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

#11
Er ingen problemer å finne eller lage til noe som fungerer helt fint, tror jeg brukte en "plastspatel" første gang, men bestilte plastklype på eBay for omtrent åtte kroner etterpå. Bare å søke lug nut cap remover eller noe slikt.

Ellers, siden dette er en tråd for tips og triks om hjulbytte på Model X, så er jeg litt overrasket at ingen har nevnt at man må HUSKE Å SETTE BILEN I JACK MODE før jekking. Ligger i suspension-menyen.

Rævedilter


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA