Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Meridian lydanlegg. Erfaringer, tips og triks

Startet av daktari, fredag 12. oktober 2018, klokken 10:31

« forrige - neste »

daktari

Er det noen stereofile eiere her som kan dele sitt favorittoppsett for den beste lydopplevelsen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

scholro

I fravær av en "audio-in" inngang vil jeg tro at musikkfiler i lossless format på usb minnepinne, hardwired iPod/Iphone eller lastet ned på den interne harddisken i bilen (kjenner ikke til kapasiteten) gir best resultat. Jeg vet ikke hvor godt DAC-en er i Meridian lydanlegg men det er lov å håpe at det er mer enn en minimumsløsning.
Hadde nok foretrukket å kunne kjøre ett opplegg som i min I3 med en ekstern DAC koblet på audio-in inngangen til HK lyddanlegg i bilen.

Fra en stereofil nesten-eier (venter, venter...... på fremdrift i klargjøringskøen)

Elbildilla

#2
Jeg venter også... Har kjøpt en liten minnepinne med relativt stor kapasitet (256 GB) som ikke stikker noe særlig ut fra USB-kontakten = liten sjanse for at den knekker når man roter rundt i opbevaringsrommet mellom setene. Finnes også i utgaver med mindre kapasitet: 128 GB og 64 GB

Jeg er også opptatt av god lyd, tenkte å bruke lossless-lydfiler (flac) på denne minnepinnen.


scholro


daktari

Den støtter hvertfall flac på USB, noen audio file venner testet.

Akkurat nå har jeg modus Meridian surround, bass 2+, diskant 4+ og basshøyttaler 6+, helt midtsentrert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vind

Jeg opplever ganske varierende kvalitet på bluetooth musikk, mens Apple Carplay er krystallklar (har musikken i itunes),  Noen andre som har knitring med bluetooth ? 

Ellers synes jeg lyden på lavt volum er litt spinkel, men blir veldig bra når man kjører opp volumet.  Fyldig og god lyd.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

scholro

10 GB er avsatt til lagring av media på den interne harddisken (av type SSD drive). Da antar jeg at Ipace har samme InControl Touch Pro spec som finnes i de nyere Jaguar ICE modeller. Dette er da ikke allverdens som lagringsplass for en musikkbibliotek i lossless format.

Nordlands

Sitat fra: scholro på onsdag 17. oktober 2018, klokken 18:13
Meridian anbefaler maks 64 Gbyte minnepinne. Se FAQ spørsmål i lenken nedenfor.
https://www.meridian-audio.com/en/product-support/in-car-audio/faqs.
Meridian advarer jo bare mot at det blir upraktisk å søke etter sanger på så store volumer, men i Jaguar iGUIDE app står følgende:
It is recommended that the USB mass storage device does not exceed 128GB. USB mass storage devices exceeding the maximum recommendation could cause a malfunction of the infotainment system.

Også står dette om filkvalitet:
To maximise playback quality, it is recommended that lossless compression is used for any media files on USB. Failing this, it is recommended that compressed files utilise a minimum bit rate of 192 kb/s. A higher bit rate is strongly recommended.

I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA