Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Says Next Year’s Ioniq Electric Will Get A Range Boost

Startet av MrOtto, onsdag 17. oktober 2018, klokken 11:10

« forrige - neste »

jornhd

Det vil kle bilen veldig bra! Nå kommer i3 med batteri på 42kWh snart, så da vil Ioniq matche den i rekkevidde. Og kanskje knuse det meste i Tesla Bjørn sine Oslo-Trondheim t/r dueller? ;)

AppleKnocker

Nice! :+1:

Ioniq kan f.eks få halve batteriet av I-Pace og fortsatt vaske gulvet med Jaguaren :D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Kjempe  :+1:

... men likevel skuffende med "... but not like the Kona's range," :p  Men blir uansett spennende å se hvilke rekkevidde denne får...
Model S 85D

AppleKnocker

Hyundai har tidligere sagt minst 320 km EPA på gen 2 Ioniq.

I så fall ser jeg ingen grunn til å kjøre rundt i Niro eller Kona. Først mister man hørselen pga veistøy, og i Niro tilfellet må man også legge all estetisk sans på hylla og akseptere at bilen ser ut som en putekasse.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 18. oktober 2018, klokken 18:49
Hyundai har tidligere sagt minst 320 km EPA på gen 2 Ioniq.

Ok, det har nok gått meg hus forbi :p  Skuffende liten rekkevidde-økning når de først skulle øke rekkevidden, men på den annen side kommer den da akkurat så vidt innen minstekravet jeg har satt for rekkevidde for mitt bruk... :)

... men på den annen side så er jo dette akkurat 200 miles, og det er ett tall jeg har hørt mange ganger som hint om hvilken rekkevidde en kommende modell skal få. Gjaldt ikke dette både Bolt og Model 3 en gang i tiden? Så kan jo håpe dette også er ett slikt midlertidig omtrentlig minimums anslag i påvente av at man vet mer eksakt? Krysser fingrene for det :)
Model S 85D

Crown

Minner om at dagens Ioniq vel har 201km EPA. Vi vet jo alle at om sommeren er det veldig enkelt å kjøre 250km uten å tenke for mye, med mindre man har mye 110-sone som man liker å kjøre 130 i. 320km EPA vil jo da i praksis si at over 400km er helt oppnåelig. 
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Amoss

Sitat fra: Crown på torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:22
Minner om at dagens Ioniq vel har 201km EPA. Vi vet jo alle at om sommeren er det veldig enkelt å kjøre 250km uten å tenke for mye, med mindre man har mye 110-sone som man liker å kjøre 130 i. 320km EPA vil jo da i praksis si at over 400km er helt oppnåelig.

Minner om at det ikke er tilstrekkelig hva den klarer midtsommers i nedoverbakke med kjøttkaker til middag... I en annen tråd som akkurat nå også ligger helt i toppen i dette underforumet diskuteres det nå hvor langt man rekker på vinterføre. Ser ingen der snakke om 130km/t...  Og ja, det er basert på vinterkjøring at jeg har satt at minimumskravet må være på ~200 miles/320 km EPA, ikke for å kunne kjøre akkurat 320km uten ladepause på sommeren. Debatten i den andre tråden tilsier at dette var riktig grense å sette for meg og mitt bruk.
Model S 85D

Crown

Sitat fra: Amoss på torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:52


Minner om at det ikke er tilstrekkelig hva den klarer midtsommers i nedoverbakke med kjøttkaker til middag... I en annen tråd som akkurat nå også ligger helt i toppen i dette underforumet diskuteres det nå hvor langt man rekker på vinterføre. Ser ingen der snakke om 130km/t...  Og ja, det er basert på vinterkjøring at jeg har satt at minimumskravet må være på ~200 miles/320 km EPA, ikke for å kunne kjøre akkurat 320km uten ladepause på sommeren. Debatten i den andre tråden tilsier at dette var riktig grense å sette for meg og mitt bruk.

Nå er det denne tråden jeg la dette innlegget i, så jeg skjønner ikke hva du er ute etter her, jeg tror ikke jeg sa noe feil. Poenget er at EPA (og WLTP)-tallene for Ioniq er veldig realistiske i forhold til andre elbiler.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Amoss

Sitat fra: Crown på torsdag 18. oktober 2018, klokken 22:57
Poenget er at EPA (og WLTP)-tallene for Ioniq er veldig realistiske i forhold til andre elbiler.

Det har du helt rett i, og det er noe av det jeg liker ved bilen. Og det gjør meg tryggere på at 200 miles/320 km rekkevidde EPA faktisk er tilstrekkelig for mitt bruk enn jeg hadde vært med de fleste andre elbiler. Men det betyr ikke at bilen går i 400km på en lading under ett snøvær i -10°C på vinteren i Norge. Og når jeg kjøper bil vil jeg være sikker på at den duger selv under slike forhold for de avstandene jeg har behov for.

Takket være at rekkevidden er så realistisk som du nevner kunne jeg *nesten* ha klart meg med dagens batteri i en Ioniq, men overhode ikke i en annen elbil med tilsvarende batteristørrelse. Så ja, denne rekkevidde "boost"'en det er snakk om er ikke mye, men akkurat nok for mitt behov slik at jeg igjen kan vurdere Ioniq som ett seriøst alternativ for meg. Men hadde altså håpet (og håper igrunnen fortsatt) at den kan bli litt mer enn det som er nevnt her. Mer er og blir mer...

Sitat fra: Crown på torsdag 18. oktober 2018, klokken 22:57
... jeg tror ikke jeg sa noe feil.

Det du gjorde "feil" var at du tydeligvis forutsatte at jeg ikke hadde gjort "hjemmeleksen min". Ja, jeg kjenner EPA rekkevidden til dagens modell, og ja, jeg vet rimelig godt hvor realistisk den er. Og ja, jeg tar hensyn til redusert rekkevidde både på vinterføre og etter evnt. degradering av batteriet over tid (her kan det se ut til at jeg kanskje har tatt i litt for mye? Men det er jo noe vi ikke kan si sikkert før etter noen år til...). Kjøper jeg en bil er det for å beholde den lenge...

Men jo, du har helt rett i at dette ikke er tråden der rekkevidden på vinterføre blir diskutert, men det er jo rekkevidden under de verste "normale" forholdene som er relevante - ikke hvor langt jeg kan presse ut av bilen under ideelle situasjoner. Skal jeg måtte holde meg hjemme fordi bilen ikke klarer utfordringen, så bør det være *ekstreme* forhold.
Model S 85D

Crown

Sitat fra: Amoss på fredag 19. oktober 2018, klokken 00:28
Men det betyr ikke at bilen går i 400km på en lading under ett snøvær i -10°C på vinteren i Norge.

Men det skrev jeg heller ikke, jeg skrev "Vi vet jo alle at om sommeren er det veldig enkelt å kjøre 250km uten å tenke for mye, med mindre man har mye 110-sone som man liker å kjøre 130 i. "

For stort (fysisk - stort og tungt) vil ødelegge litt av konseptet Ioniq, så det er nok evt gode grunner til at den ikke får største batteripakken enda. Den leverer jo så utrolig bra på forbrukssiden pga kombinasjonen lav luftmotstand og lav vekt, samtidig som det er ok med plass i bagasjerom og kupé.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

MrOtto

Men mulighet for liten taklast bør definitivt komme på plass. Bilen er liten ellers og for nordboere med ski etc. bør få muligheten til å bruke bilen som eneste bil hele året

Amoss

Sitat fra: Crown på fredag 19. oktober 2018, klokken 08:31
Men det skrev jeg heller ikke, jeg skrev "Vi vet jo alle at om sommeren er det veldig enkelt å kjøre 250km uten å tenke for mye, med mindre man har mye 110-sone som man liker å kjøre 130 i. "

Ja, men hvorfor fortalte du meg det?  Jeg spurte ikke om rekkevidden - hverken teoretisk/oppgitt eller praktisk mulig på sommeren i lav hastighet - på dagens utgave, jeg fortalte kun hva jeg hadde satt som minimums oppgitt rekkevidde etter EPA normen for å dekke mitt behov. Som bosatt i Norge er vinterkjøring en del av mitt behov.


Sitat fra: Crown på fredag 19. oktober 2018, klokken 08:31
For stort (fysisk - stort og tungt) vil ødelegge litt av konseptet Ioniq, så det er nok evt gode grunner til at den ikke får største batteripakken enda. Den leverer jo så utrolig bra på forbrukssiden pga kombinasjonen lav luftmotstand og lav vekt, samtidig som det er ok med plass i bagasjerom og kupé.

Gode poeng her ja, og kan på lang vei være enig med deg i dette. Men skulle altså likevel satt pris på om de skulle klare å presse inn enda litt mer rekkevidde enn antydet tidligere i denne tråden uten å lage for store kompromisser på vekt eller plass...
Model S 85D

AppleKnocker

Sitat fra: MrOtto på fredag 19. oktober 2018, klokken 09:09
Men mulighet for liten taklast bør definitivt komme på plass. Bilen er liten ellers og for nordboere med ski etc. bør få muligheten til å bruke bilen som eneste bil hele året
Jeg kjører med Seasucker på min Ioniq. Ski, sykkel og kajakk går helt fint.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA