Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterier er unødvendig ekstra vekt

Startet av erikf, onsdag 17. oktober 2018, klokken 13:31

« forrige - neste »

erikf

Har de et poeng eller er det ikke helt korrekt? Hydrogenbil veier av natur mindre enn tilsvarende ren elbil?

Dette er schibsted-journalisten sin vinkling, ikke noe sitat fra hydrogenbilprodusent:
"I 2025 er målet at samtlige biler som selges i Norge skal være nullutslippsbiler. Men det er ikke sikkert alle bør drasse rundt på flere hundre kilo tunge batteripakker for å komme seg utslippsfritt rundt. "

Jeg må ha lest artikkelen også på en annen nettside, der det sto at en spesifikk modell (mercedes?) veide 3-400 kg mer i BEV enn FC-varianten.

NB - ligger bak betalingsmur:
https://www.bt.no/bil/Denne-elbilen-lades-pa-tre-minutter---men-den-kan-bare-fylle-tanken-to-steder-i-landet-12297b.html
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Electrix

Dette hevdes hele tiden av hydrogenlobbyen, men likevel er det slik at hydrogenbiler er tyngre enn tilsvarende elbiler...

Man kan ikke bare ta med vekten av hydrogenet, man må også ta med vekten av 700bars hydrogentanker, brenselcelle, batteri for akselerasjon og regen, samt alskens trykkregulatorer og ventiler.

I tillegg er det slik at hydrogentankene tar enormt med plass og i tillegg kommer alt det andre jeg nevnte, dermed ender man opp med at en 4 seters H2 bil som Mirai har omtrent like lite bagasjeplass om en iMiew samtidig som den er omtrent like stor og veier like mye som en Model S.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jlan

Og så er det jo greit om de har plug-in og et bra batteri også, hvis en ikke bor akkurat i Åsane eller Sandvika.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Hydrogendrift av personbiler er dødfødt. Kjempedyre fyllestasjoner, eksplosjonsfare ved lekkasje, kostbart å både lagre og frakte, og det som virkelig burde være en øyeåpner for de som tenker tanken på å skaffe seg hydrogenbil: Kjempeenkelt å legge avgifter på, og man sitter i lomma til "mafiaen" som kan levere produktet du er avhengig av. Enhver som noen gang har klaget over pris og/eller avgiften på bensin eller diesel burde sky hydrogenbiler som pesten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

automat

Endel hydrogentilhengere sammenligner også epler og pærer, altså batteriteknologi som er kommersielt tilgjengelig i dag, med hva hydrogen kan levere en eller annen gang i fremtiden. Som om det ikke skjer noen utvikling på batterifronten.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

Sitat fra: cra på onsdag 17. oktober 2018, klokken 14:41
Enhver som noen gang har klaget over pris og/eller avgiften på bensin eller diesel burde sky hydrogenbiler som pesten.

:+1:

I tillegg så er hydrogen veldig energikrevende å fremstille.

Det er dermed et stort energitap å produsere hydrogen for å ha det som energikilde i bilen.

Som nevnt før, plasskrevende tanker med tilhørende vekt og slanger og koblinger som har begrenset levetid. Med da påfølgende (høye?) vedlikeholdskostnader.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Gardin

Sitat fra: erikf på onsdag 17. oktober 2018, klokken 13:31
Dette er schibsted-journalisten sin vinkling, ikke noe sitat fra hydrogenbilprodusent:
"I 2025 er målet at samtlige biler som selges i Norge skal være nullutslippsbiler. Men det er ikke sikkert alle bør drasse rundt på flere hundre kilo tunge batteripakker for å komme seg utslippsfritt rundt. "
Som nevnt av andre så blir ikke nødvendigvis hydrogenbiler så mye lettere enn batteribiler, men selv om batteribilene skulle være noe tyngre, hvorfor er det et stort problem?

Siden de skriver «drasse rundt på», så gjetter jeg på at det er økt energibruk de anser som problemet. I så fall er det en særdeles dårlig løsning å bruke hydrogen isteden. Det gir hvertfall et mye større energiforbruk.

elektrolux

#7
I min verden veier elbilen ( Smart ED og e-Up ) like over 1T og den gamle dieselpurken fylles med Palmeoljefri syntetisk Eco Diesel.

Gav for lenge siden opp ideen om at en bil kan dekke alle behov. Har derfor i dag følgende bilpool:

Smart ED, e_up og El Berlingo til daglige runder

Viano Marco Polo til langturer, og en 8 seter Caravelle til samme når vi er flere enn 4 personer

Cree SAM, Fiat X1/9 til kosekjøring/rally

Samt en rekke prosjekter-

Siden det ikke kan bli smått nok har vi en 600 kg Solo EV i bestilling. Denne vil settes inn i trafikk gjennom bommene når disse stenges også for elbiler.


https://www.youtube.com/watch?v=9DOy-bZoyq4
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

erikf

Ok, virker som flere her mener journalisten tar litt feil (ukritisk viderebringer info fra hydrogenhodene?).
Litt av grunen til at jeg lurte er at det potensielt kommer til å bli et argument mot batteribil, at hydrogenbilen er lettere. Bruker dermed litt mindre energi enn de 3-4 x elbil som bleier å nevnes, og sliter mindre på veiene.
Så spørs det selvsagt om dette bare fortsetter å være synsing og udokumenterte påstander fra hydrogenbransjen. Begge teknologier er nye og blir lettere for hvert år.

Mercedes glc f-cell blir visst ladbar, og med batteri på 14kWt. Sikkert ikke så hakkende dumt konsept men de fleste jeg kjenner på vestlandet som nå har ladbar hybrid ville da klart seg uten hydrogen 95% av kjøringen sin.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

cra

Det er tungtransporten som hovedsaklig forårsaker vegslitasjen. Et par hundre kilo til eller fra på en personbil kan du i praksis se bort fra.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA