Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ladekabel i bagasjerom

Startet av Braute, tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:46

« forrige - neste »

Braute

Kan noen som har fått Kona fortelle om det er plass til ladekabel/kabler under platen i bagasjerommet ( samme som på Ioniq)? Får Kona om noen uker og har opprinnelig bestilt bagasjeromsmatte, men tar vekk denne hvis det er plass under til kabel. Da blir det ellers mye styr med ekstra matte hver gang man skal ha kabelen :D

Bård Fjukstad

God plass til begge typer kabel som kommer med bilen under bagasjerommet. Har bagasjeromsmatte uten at det er et problem.

TorT

Under gulvet ligger det isopor i to høyder, med rom til ting og tang. Den øverste er greit å fjerne. Da får man et stort rom som lett har plass til store ladekabler på toppen av den nederste isoporen.
Hvis man har mye vanlig bagasje, kan man velge å senke gulvet. Dra gulvet bakover, og skyv det forover igjen i det lavere sporet. Det er fremdeles en plass rett bak seteryggene der det er mulig å få ned en ladekabel.
Kan være lurt i rulle den inn i noe, som et gammelt håndkle, hvis du går for denne løsningen. Selv så la jeg den blå pakken med varseltrekant/førstehjelp til venstre for nederste isopor. Det går akkurat.
Den vanlige ladekladden, justerbar 8-10 og12 A ligger i en smal veske i den nederste isoporen, som ligger helt nede i reservehjulsbrønnen, sammen med lappesaker, skruhjern til pæreskift og innskrubar slepekrok.
Mener å ha lest at en får ca 50 ltr bagasjeplass ekstra ved å senke gulv.

Braute

OK, og da ser det i tillegg ut til at det følger med begge type ladekabler til bilen?. På Ioniqen måtte man kjøpe den ekstra ladekabelen med bilen, da bare den vanlige stikkontaktvarianten fulgte med.

TorT


Zimon

Kan ikke svare på Kona biten da jeg har Ioniq, men ang det med hva følger med Ioniq er det korrekt at i starten fulgte bare Schuko lader med, men tok ikke lange tiden før Hyundai startet å levere med Type2 Mode3 kabel også. Ergo kjøper man Ioniq nå så følger begge med, dermed gjør det nok på Kona også.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Biff

#6
Sitat fra: Braute på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:46
Kan noen som har fått Kona fortelle om det er plass til ladekabel/kabler under platen i bagasjerommet ( samme som på Ioniq)? Får Kona om noen uker og har opprinnelig bestilt bagasjeromsmatte, men tar vekk denne hvis det er plass under til kabel. Da blir det ellers mye styr med ekstra matte hver gang man skal ha kabelen :D

Jeg har kona og bagasjeromsmatte.

Ja det er plass til kablene under. Det følger med 2 stk i en fin veske som har plass under.

Jeg har tatt bort bagasjeromsmatten fordi det går an å legge brettet baki slik at man får enda mer plass. (man tar bort 1/2 lagringsdingser under plata sånn at man får senket selve plata).
Hvis du skal ha bagasjeromsmatte så vil den
1: skrape opp sidene av bagasjerommet hver gang du løfter plata for å få tak i kabelen
2: den er ikke lagd for løsningen som gjør at du får mer plass bak. Hvis du legger ned slik som jeg fortalte så passer ikke bagasjeromsmatten

Løsningen jeg bruker er å legge ned plata slik at jeg får mer plass. Hive ut bagasjeromsmatten. Feste medfølgende bagasjenetting på baksiden av baksetene slik at man kan legge ladekabel i nettet, det blir en slags hengende vugge for kabelen. På denne måten slipper du å løfte plata hver gang du skal ha tak i kabelen

Braute

Ser ut som om Konaen plutselig ble 1.290 kr billigere da jeg skipper bagasjeromsmatten :D

Takk for svar

TorT

Den nederste lagringsdingsen som du kaller det er vel litt lurt å beholde. Der ligger jo lappesaker, tauekrok og skrujern. Den ene kan være grei hvis du kan hjelpe deg selv med lappeskum. Den andre er veldig grei hvis du må berges, og skal vinsjes opp på et bergingsbilplan. Og skrujernet er der hvis en skal skifte en lyspære.
Men det har jo forresten gått av moten å skifte defekte pærer i dag, så kanskje glem den siste.

Og en får senket plata maksimalt, selv om den nederste lagringsdingsen ligger der

Biff

Sitat fra: TorT på onsdag 17. oktober 2018, klokken 10:31
Den nederste lagringsdingsen som du kaller det er vel litt lurt å beholde. Der ligger jo lappesaker, tauekrok og skrujern. Den ene kan være grei hvis du kan hjelpe deg selv med lappeskum. Den andre er veldig grei hvis du må berges, og skal vinsjes opp på et bergingsbilplan. Og skrujernet er der hvis en skal skifte en lyspære.
Men det har jo forresten gått av moten å skifte defekte pærer i dag, så kanskje glem den siste.

Og en får senket plata maksimalt, selv om den nederste lagringsdingsen ligger der

Det er 2 lagringsdingser. Jeg tok alt ut av den øverste og putta i den nederste. Det var varseltrekant og refleksvest og noe annet.

bno

Om man har anledning så hadde det vært greit om noen kunne ta seg tid til å legge inn et bilde eller to for hvordan man har valgt å organisere.

Biff

Her er noen bilder fra bilen min.

Mangler bare bilde av nedfelt bakplate. Orker ikke gå ut i regnet for å ta nytt nå.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA