Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ørsta - Oslo med leaf 2 gen

Startet av Løøv, søndag 14. oktober 2018, klokken 21:21

« forrige - neste »

Løøv

Hei,
Har noen gjort denne øvelsen før?  Trenger tips på hvordan rute jeg bør legge opp hvor jeg bør hurtiglade på min vei.  Alle innspill mottas med takk :-)

i05L0

#1
Har kjørt denne med 60Ah i3. Helt uproblematisk. Eksempel på ladestopp: Stryn, Bismo, Vinstra, Lillehammer, deretter RV 4 med siste ladestopp på Lygnasæter før ankomst Oslo.

PS: På grunn av flom i Ottadalen kan det være nødvendig med alternativ rute over Nordfjordeid, Sandane, Skei, Lærdal og videre over Gol Har ikke kjørt denne ruten, men det er god dekning med hurtigladere.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Løøv

Hei , takk for svar.
Hvor mye lader du hver gang ? Hvor lang tid bruker man på turen tror du ?

i05L0

Jeg lader 15-20 minutter hver gang -typisk opp til ca 80%. Dette skal holde til neste ladestopp, inklusive ca 20 kilometer sikkerhetsmargin. Med 5 ladestopp a 20 minutter bruker du 100 minutter til lading. 20 minutter pause ville du nok ha hatt likevel med en ordinær bil - så du kan regne ca 1 time og 20 minutter ekstra.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Løøv

Tusen takk for dine svar her. Setter veldig pris på det :-)

Trekkoppbil

#5
Forbruket kan nok gå ned 20%, med enkle triks for å kjøre økonomisk. I ekstreme tilfeller kan nok forbuket senkes med 50% også.
Ladehastigheten kan nok fort gå ned til det halve, hvis du ikke passer på å optimalisere ladinga.
Så kan du tenke etter hvor viktig det er å hele tida regne på hva man gjør.

Kunsten synes jeg er å trille mest mulig i Nøytral, og gi på ca 16kw når du trenger framdrift.
Kjøre kupe-varmen for fullt når man hurtiglader, og minst mulig ellers. Bruke AC til å fjerne dugg, og setevarmen for komfort.
Og heller ikke hurtigladet for høyt opp. Jeg vurdere gjerne å kjøre videre, når jeg er kommet opp på 50-60% SOC, eller når ladehastigheten begynner å gå nedover. Det er forskjell på å lade med 48kw, eller å lade med 20kw. Lader man til 80% mange ganger på en dag, tipper jeg batteriet går varmt.
Med ett år gammelt 24kwt batteri, med kapasitet på 21,5-22kwt har jeg opplevd å få full ladefart på 48kw opptil 12-13 kwt, og jeg har endt på å lade 8-10 min hver 5. mil.
Med 6 år gammelt batteri med  16,7 kwt gjenværende kapasitet, la jeg ved ett tilfellet merke til at hastigheta var gått ned til ca  20-24kwt, når batteriet var kommet opp på 8-9 kwt. Det kan nok være hensiktsmessig å avbryte hurtiglading når man har igjen ca 10 kwt ledig kapasitet på batteriet.

http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Langkjoring
http://elbilwiki.no/index.php/Orientering

Det gjelder å stadig følge med på hvor mange kwt man har, dekktrykk, batteritemperatur, avstand og topologi til neste lader, og om de neste laderene er i drift, og hva som er plan b, hvis laderene ikke fungerer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA