Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jaguar Steering Assist

Startet av daktari, søndag 14. oktober 2018, klokken 13:47

« forrige - neste »

xref

Sitat fra: RayBomb på mandag 15. oktober 2018, klokken 08:45
På dette systemet forventer jeg store forbedringer gjennom oppdateringer fremover de neste år.
Kan ikke forstå at Jaguar vil beholde systemet uendret.
Her må det komme forbedringer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ville vært veldig forsiktig med å håpe på voldsomme oppdateringer når det gjelder I-Pace. Jeg har enda til gode å se noen biler som ikke er produsert av Tesla hvor OTA-oppdateringer eller SW-oppdateringer generelt har medført betydelig utbedring av bilens systemer. En Audi-mekaniker sa til meg en gang: "Hvorfor trenger du software-oppdateringer når bilene våre kommer med ferdig feilfri programvare?"
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Vind

#16
Sitat fra: xref på mandag 15. oktober 2018, klokken 20:39
En Audi-mekaniker sa til meg en gang: "Hvorfor trenger du software-oppdateringer når bilene våre kommer med ferdig feilfri programvare?"
Hva har dette med tråden - eller bilen å gjøre?..   

Jeg prøvekjørte en bil - i August og fikk testet selvkjøringen inngående da, og jeg har fått testet den ganske mye nå med siste software.  Jeg ser veldig store endringer i systemet, og regner med at dette utvikler seg løpende.  Det en Audi teknikker en gang har sagt har vel svært lite med dette å gjøre.

Nå må det sies at den teknologien Jaguar bruker er den samme som sitter i f.eks Volvo og BMW, og jeg synes den oppfører seg relativt likt.  Personlig foretrekker jeg styraassistanse, da man kan gjøre småendringer selv. Tesla er vel den eneste som gjør dette anderledes, ved at den avbryter om du ønsker å småkorrigere.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

z4rd

Det er jo veldig relevant. Har ikke noe spesifikt med Audi å gjøre. Men med alle andre bilmerker utenom Tesla. Har du sett OTA-oppdateringer fra BMW og Volvo f. eks som gir større løft og utbedringer? Hvis Jag kommer med det, så er jo det suverent, men det er nokså dårlig historikk knyttet til samtlige ICE-produsenter når det kommer til SW-oppdateringer.. slikt tar både tid og krever vilje å bygge opp.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Nordlands

Det er en logisk brist i argumentet ditt, bilene må jo først ha OTA før du kan forvente noe særlig av oppdateringer. For biler/merker uten OTA blir betraktningene veldig lite relevante da kostnadene med manuell oppdatering på verksted gir helt andre forutsetninger. Med OTA kan jo Jaguar bare bruke pengene de sparer på ekstra kvalitetsikring som er unødvendig når den lett kan oppdateres, samt penger satt av for recalls pga. programvare og ev. oppdateringer ved planlagt service, til i stedet å utvikle bedre og bedre programvare og funksjoner som kan gis til alle.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

mariowing

Det er enda mere penger å spare på å ikke utvikle software videre. Distribusjon til verkstedet er småpenger i forhold til timeslønnen til utviklerne. Jeg er  overbevist om at de som tror Jaguar eller andre biler med OTA er synonymt med hyppige oppdateringer vil bli skuffet.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Nordlands

Ved recall og oppdateringer de gjør i det skjulte ved service må nok produsent bære kost også for verkstedets tidsbruk, mens med OTA får de også hentet ut data som har en verdi både for lettere feilsøking og utvikling av ny programvare ev. til neste bilmodell. Jeg tror ikke Jaguar nødvendigvis vil oppdatere veldig ofte eller gjøre radikale endringer, men jeg tror likevel de vil komme med merkbare forbedringer av f.eks. steering assist.

Jeg tror heller ikke utviklerne tjener så enorme penger, det er tross alt blitt en ganske vanlig jobb. Det som Jaguar kan spare på er at de ikke trenger så mange utviklere for å optimalisere systemer og kanskje noen nye enkle funksjoner, de har tross alt ikke lovet full selvkjøring for eksempel.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

bmw2002

Sitat fra: mariowing på onsdag 17. oktober 2018, klokken 21:48
Det er enda mere penger å spare på å ikke utvikle software videre. Distribusjon til verkstedet er småpenger i forhold til timeslønnen til utviklerne. Jeg er  overbevist om at de som tror Jaguar eller andre biler med OTA er synonymt med hyppige oppdateringer vil bli skuffet.

Det koster bilprodusenter ganske mye når folk leverer inn bilen sin for SW oppdateringer.  Har levert inn hos BMW en hel dag, da må de dekke lånebil i tillegg til tiden som går med hos kundemottaker og mekaniker.

En utvikler i utlandet koster neppe mer enn en mekaniker i Norge...

z4rd

Mange som har meninger rundt kostnader rundt dette tema, uten å ha særlig erfaring med slikt arbeid. Tydelig at det synses.

Det krever store investeringer i form av å ha kompetente folk, etablere infrastruktur, testing av system og sikkerhet etc etc. Den viljen og innsatsen mener jeg ikke har kommet spesielt frem hos mange leverandører.

Bare noe så «enkelt» som kartoppdatering OTA. LTE og WiFi har vært tilgjengelig lenge... hvor mange har laget et smidig system rundt dette?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Jeg tror vi kan neppe forvente særlig mange nye funksjoner dessverre. Jaguar skriver på sin Software update FAQ:
HOW OFTEN WILL I RECEIVE SOFTWARE UPDATES?
Software Updates will be sent periodically to Jaguar vehicles as soon as the need arises or any issues are identified with existing vehicle software.

Allerede nå bør de uansett legge til en mulighet for å bestemme max SOC ved lading og vise og styre strømstyrken fra bilen  og appen ved lading. Hvor melder man inn det behovet? Min forhandler er like mye i tåka som meg selv.

Når det gjelder selvstyringen har jeg en vag plan om å poppe av dekselet i frontruten en dag jeg er modig. Regner med at det sitter en MobilEye EyeQ3 chip der, og forventer ingen oppdateringer av det systemet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xref

#24
Husk også at Tesla har standarisert seg på sitt egetuviklede system som er blitt brukt i samtlige biler (med unntak av den første Roadster). De bytter ut hardware-komponenter men operativsystemet som kjøres er i all hovedsak det samme på tvers av de ulike modellene. Dermed er hele prosessen med å videreutvikle systemet og patche feil strømlinjeformet for hele bilparken og derfor ser man at Model S-biler fra 2012 fortsatt får oppdateringer i dag.

Hos alle andre bilprodusenter er virkeligheten en helt annen. JLR får en mer eller mindre ferdig løsning fra Panasonic som dermed blir tilpasset og brandet for I-Pace i dette tilfellet. JLR har allerede inngått avtale med Blackberry om neste generasjon infotainment som skal være QNX-basert. Det blir en fragmentering som konvensjonelle bilprodusenter ikke har noen forutsetninger for å videreutivkle for.

Det at I-Pace har støtte for OTA-oppdateringer gir JLR muligheten til å utbedre feil og mangler men jeg tviler på at de kommer til å videreutvikle systemet voldsomt utover dette. Jeg tipper vi ser en del mindre utbedringer i løpet av det kommende året men så blir det nok relativt stille etterhvert som JLR slår seg til ro med at tingenes tilstand er ok. Så skiftes nok utviklingsressursene over på neste generasjons system som kanskje kommer i en eller annen facelift til I-Pace om noen år.

De som tror de konvensjonelle bilprodusentene som Audio, BMW, JLR, osv, har vridd om organsisasjonen sin til å i betydelig større grad være et software-firma som Tesla på mange måtere er, tror jeg lurer seg selv.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på torsdag 18. oktober 2018, klokken 10:29
Allerede nå bør de uansett legge til en mulighet for å bestemme max SOC ved lading og vise og styre strømstyrken fra bilen  og appen ved lading. Hvor melder man inn det behovet? Min forhandler er like mye i tåka som meg selv.
En på FB som skrev følgende i går - kopierer rått:

SitatAngående Incontrol app og lading, så fikk jeg beskjed av Jaguar Skandinavia at
"The App for charging features in the In Control system is not fully developed at this point.
The Norwegian market is very early to take delivery of the new Jaguar I-Pace and we have to await updates to the App before all functions are activated."

"Please be aware that the App is under development and will have new features added shortly in regards to I-Pace and charging.
"

Vind

Sitat fra: xref på torsdag 18. oktober 2018, klokken 15:35
De som tror de konvensjonelle bilprodusentene som Audio, BMW, JLR, osv, har vridd om organsisasjonen sin til å i betydelig større grad være et software-firma som Tesla på mange måtere er, tror jeg lurer seg selv.
Kan du ikke ta den diskusjonen i en den tråden som er reservert for Tesla funderinger.  Det har lite med topic og gjøre - og tro kan du gjøre et annet sted enn på dette forumet.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

tuono

Kan ikke skjønne hva problemet med hva han skriver er? Man kan like det eller la vær, men la folk få ha meninger.
Selv en som ikke vil ta i en T***a med ildtang (meg) kan i stor grad si meg enig i at denne unevnelige produsenten og de tradisjonelle europeiske produsentene er fundamentert vidt forskjellig med hensyn til sw og tilhørende teknologi.

xref

Sitat fra: tuono på fredag 19. oktober 2018, klokken 18:44
Kan ikke skjønne hva problemet med hva han skriver er? Man kan like det eller la vær, men la folk få ha meninger.
Selv en som ikke vil ta i en T***a med ildtang (meg) kan i stor grad si meg enig i at denne unevnelige produsenten og de tradisjonelle europeiske produsentene er fundamentert vidt forskjellig med hensyn til sw og tilhørende teknologi.

Takk, det du nevner til slutt var det eneste poenget mitt. Jeg observerer at en del her inne tror OTA-oppdateringer skal løse alle bilens svakheter og forventer årevis med omfattende oppdateringer til bilen. Foreløpig er det lite empiri som støtter den hypotesen.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Vind

Tilbake til styreassistent:

Euro NCAP har gjort en vurdering av mange av systemene på markedet.  For Jaguar I-Pace, se på Volvo og BMW, den bruker samme teknologi / underleverandør som disse (og er mest lik Volvo i bruk)

https://www.euroncap.com/33613

Alle systemene fikk stryk for full selvkjøring, og rapporten konkluderte med at dette er styreassistent systemer. 

Selvkjøring er ett stykke unna!
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA