Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jaguar Steering Assist

Startet av daktari, søndag 14. oktober 2018, klokken 13:47

« forrige - neste »

daktari

Har endelig fått laget en video. Tidlig AP2-nivå på det beste, sammenligne med mine eldre Tesla-videoer. fungerer kanskje bra i køkjøring, men jeg har ikke klart å aktivere cruise control når bilen står stille eller ruller sakte.

https://youtu.be/NzHBoA_Bw7E
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Og her på noen svingete småveier - anbefales ikke dessverre
https://youtu.be/z-wENfISG50
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chiller

Takk for video som viser hvordan dette funker!
Dog, dette virket jo ikke helt lovende...
Jeg sliter litt med å se i hvilken situasjon dette hjelper?

1000kwh

Sitat fra: chiller på mandag 15. oktober 2018, klokken 01:35
Takk for video som viser hvordan dette funker!
Dog, dette virket jo ikke helt lovende...
Jeg sliter litt med å se i hvilken situasjon dette hjelper?
Det er vel her man ser forskjell på de som forsøker selvkjøring og de som forsøker styreassistent.

Hyundai har jo også noe lignenden, men enda «dårligere».. skal avlaste armene :p

xyzzy

Sitat fra: chiller på mandag 15. oktober 2018, klokken 01:35
Takk for video som viser hvordan dette funker!
Dog, dette virket jo ikke helt lovende...
Jeg sliter litt med å se i hvilken situasjon dette hjelper?

På min Hyundai Ioniq hjelper det på E6 nedover mot svenskekysten - det er utrolig så fort man blir trøtt av å kjøre nedover en vei der det knapt nok skjer noe helst på 150 km, og øynene blir tyngre og tyngre...  Like utrolig hvor fort alt vekkes til live og ikke et snev av tretthet gjenstår når man svinger av fra E6 og kjører noen mil på mer engasjerende veier frem til destinasjonen.

Ingen normale biler i dag er  selvstyrende nok til at man kan stole på dem - vi er et godt stykke unna nivå 4 og 5. Dagens biler, inklusive Tesla, er på nivå 2 - om man gir inntrykk av noe annet kan det være farlig.

daktari

Saktegående kø kanskje. TACC skrus ikke av selv om den slutter å styre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Sitat fra: xyzzy på mandag 15. oktober 2018, klokken 07:49
Sitat fra: chiller på mandag 15. oktober 2018, klokken 01:35
Takk for video som viser hvordan dette funker!
Dog, dette virket jo ikke helt lovende...
Jeg sliter litt med å se i hvilken situasjon dette hjelper?

På min Hyundai Ioniq hjelper det på E6 nedover mot svenskekysten - det er utrolig så fort man blir trøtt av å kjøre nedover en vei der det knapt nok skjer noe helst på 150 km, og øynene blir tyngre og tyngre...  Like utrolig hvor fort alt vekkes til live og ikke et snev av tretthet gjenstår når man svinger av fra E6 og kjører noen mil på mer engasjerende veier frem til destinasjonen.

Ingen normale biler i dag er  selvstyrende nok til at man kan stole på dem - vi er et godt stykke unna nivå 4 og 5. Dagens biler, inklusive Tesla, er på nivå 2 - om man gir inntrykk av noe annet kan det være farlig.
Men skal man stole på noen av systemene så er vel valget ganske klart i dag ;)

RayBomb

På dette systemet forventer jeg store forbedringer gjennom oppdateringer fremover de neste år.
Kan ikke forstå at Jaguar vil beholde systemet uendret.
Her må det komme forbedringer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

xyzzy

Sitat fra: 1000kwh på mandag 15. oktober 2018, klokken 08:21
Sitat fra: xyzzy på mandag 15. oktober 2018, klokken 07:49
Sitat fra: chiller på mandag 15. oktober 2018, klokken 01:35
Takk for video som viser hvordan dette funker!
Dog, dette virket jo ikke helt lovende...
Jeg sliter litt med å se i hvilken situasjon dette hjelper?

På min Hyundai Ioniq hjelper det på E6 nedover mot svenskekysten - det er utrolig så fort man blir trøtt av å kjøre nedover en vei der det knapt nok skjer noe helst på 150 km, og øynene blir tyngre og tyngre...  Like utrolig hvor fort alt vekkes til live og ikke et snev av tretthet gjenstår når man svinger av fra E6 og kjører noen mil på mer engasjerende veier frem til destinasjonen.

Ingen normale biler i dag er  selvstyrende nok til at man kan stole på dem - vi er et godt stykke unna nivå 4 og 5. Dagens biler, inklusive Tesla, er på nivå 2 - om man gir inntrykk av noe annet kan det være farlig.
Men skal man stole på noen av systemene så er vel valget ganske klart i dag ;)

Et av systemene som ikke overselger hva de kan, og dermed ikke leder til farlige situasjoner?

tuono

Vet ikke om Ioniq er rette bilen å bruke som eksempel innen "selvstyring" all den tid at systemet ikke markedsføres som det, men som en feltholderassistent (direkte oversatt), samt at systemet krever ei hand på rattet.

xyzzy

Sitat fra: tuono på mandag 15. oktober 2018, klokken 09:42
Vet ikke om Ioniq er rette bilen å bruke som eksempel innen "selvstyring" all den tid at systemet ikke markedsføres som det, men som en feltholderassistent (direkte oversatt), samt at systemet krever ei hand på rattet.

Feltholderassistent pluss ACC er vel omtrent faktisk status på selvkjøringssystemene, i tillegg til parkeringsfunksjoner, nødbrems og slikt?

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: 1000kwh på mandag 15. oktober 2018, klokken 08:21
Men skal man stole på noen av systemene så er vel valget ganske klart i dag ;)

Ja, det er helt klart Tesla. Men det er jo også derfor folk har mistet livet under selvkjøring i Tesla - jo mer systemet er til å stole på, jo mer sannsynlig er det at man stoler for mye på det.

Jeg stoler ikke på dagens selvkjøring uansett leverandør, og jeg liker å kjøre bilen selv, men jeg kunne godt tenkt meg et nivå som lot meg slippe rattet for å åpne en drikkeflaske eller liknende. Til det formålet virker det som om Teslas selvkjøring er mer enn god nok, og ut fra disse videoene tror jeg ikke jeg kommer til å stole på I-Pacen før den i det minste kommer med et signal når selvkjøringen detter ut.

tuono

#12
Sitat fra: xyzzy på mandag 15. oktober 2018, klokken 10:56
Sitat fra: tuono på mandag 15. oktober 2018, klokken 09:42
Vet ikke om Ioniq er rette bilen å bruke som eksempel innen "selvstyring" all den tid at systemet ikke markedsføres som det, men som en feltholderassistent (direkte oversatt), samt at systemet krever ei hand på rattet.

Feltholderassistent pluss ACC er vel omtrent faktisk status på selvkjøringssystemene, i tillegg til parkeringsfunksjoner, nødbrems og slikt?

Jo det kan godt hende at det er riktig. Har ikke erfaring med annet enn Ioniq sine systemer i den utstrekning som vi her snakker om. Mulig jeg legger for mye i begrepet selvkjøring all den tid Hyundai sine systemer krever ei hånd på rattet, og derfor bare er å betrakte som et assistanse/hjelpesystem. Etter mitt syn da....

daktari

Det er flere utfordringer med Jaguar sitt system som jeg ikke ble klar over før jeg fikk systematisk testet det på samme vei som jeg har testet Tesla sitt. Jeg trodde faktisk det var litt bedre etter prøvekjøring.

Mangelen på varsel ved utkobling er det mest kritiske. Det gjør at man, hvis selvkjøringen hadde vært god nok, ikke kan plundre med Spotify, vannflaske eller annet uten risiko for å kjøre av veien. Siden selvstyring skrur seg på litt etter egen vilje bør det nok komme en lyd om at den er aktiv også.

Det andre er hvor tydelig eller utydelig man ser at systemet er aktivt. Ingen fargeforandring av betydning og en plassering i instrumentpanelet som gjør det mindre tydelig når systemet er aktivt og ikke. Kanskje en vanesak, eller mer knyttet til manglende varsel?

Selve funksjonen er klart dårligere på veiene jeg kjørte. Småveier funker overhodet ikke, Ring 3 bare såvidt - den glir utover i de fleste svingene. Dette gjorde Tesla AP2 også frem til vinteren 2018, men har vært langt unna etter det.  Fortsatt kan Tesla vingle ved en påkjøringsrampe (se ved Gaustad på videoen) mens Jaguar bare skrudde seg av ved samme rampen når høyre linje forsvant.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vind

Sitat fra: daktari på mandag 15. oktober 2018, klokken 14:11
Det er flere utfordringer med Jaguar sitt system som jeg ikke ble klar over før jeg fikk systematisk testet det på samme vei som jeg har testet Tesla sitt. Jeg trodde faktisk det var litt bedre etter prøvekjøring.

Mangelen på varsel ved utkobling er det mest kritiske. Det gjør at man, hvis selvkjøringen hadde vært god nok, ikke kan plundre med Spotify, vannflaske eller annet uten risiko for å kjøre av veien. Siden selvstyring skrur seg på litt etter egen vilje bør det nok komme en lyd om at den er aktiv også.

Det andre er hvor tydelig eller utydelig man ser at systemet er aktivt. Ingen fargeforandring av betydning og en plassering i instrumentpanelet som gjør det mindre tydelig når systemet er aktivt og ikke. Kanskje en vanesak, eller mer knyttet til manglende varsel?

Selve funksjonen er klart dårligere på veiene jeg kjørte. Småveier funker overhodet ikke, Ring 3 bare såvidt - den glir utover i de fleste svingene. Dette gjorde Tesla AP2 også frem til vinteren 2018, men har vært langt unna etter det.  Fortsatt kan Tesla vingle ved en påkjøringsrampe (se ved Gaustad på videoen) mens Jaguar bare skrudde seg av ved samme rampen når høyre linje forsvant.
Er enig at varsling når den avbryter ikke er bra (eller ikke er der) Jeg har selv kjørt samme strekning uten at den avbrøt i det hele tatt, og lurer på om avbrytingen kom fordi en bil kastet seg forann deg (heller ikke unormalt) fremfor at merkingen forsvant.  Men ett tydelig pling og/eller at bilen senker farten hadde kansje vært bedre.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA