Det er flere utfordringer med Jaguar sitt system som jeg ikke ble klar over før jeg fikk systematisk testet det på samme vei som jeg har testet Tesla sitt. Jeg trodde faktisk det var litt bedre etter prøvekjøring.
Mangelen på varsel ved utkobling er det mest kritiske. Det gjør at man, hvis selvkjøringen hadde vært god nok, ikke kan plundre med Spotify, vannflaske eller annet uten risiko for å kjøre av veien. Siden selvstyring skrur seg på litt etter egen vilje bør det nok komme en lyd om at den er aktiv også.
Det andre er hvor tydelig eller utydelig man ser at systemet er aktivt. Ingen fargeforandring av betydning og en plassering i instrumentpanelet som gjør det mindre tydelig når systemet er aktivt og ikke. Kanskje en vanesak, eller mer knyttet til manglende varsel?
Selve funksjonen er klart dårligere på veiene jeg kjørte. Småveier funker overhodet ikke, Ring 3 bare såvidt - den glir utover i de fleste svingene. Dette gjorde Tesla AP2 også frem til vinteren 2018, men har vært langt unna etter det. Fortsatt kan Tesla vingle ved en påkjøringsrampe (se ved Gaustad på videoen) mens Jaguar bare skrudde seg av ved samme rampen når høyre linje forsvant.