Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kontrakt ved kjøp.

Startet av HerpDerp, fredag 12. oktober 2018, klokken 14:56

« forrige - neste »

HerpDerp

Ingen leveringstid i kontrakt, men har i ettertid fått tidsrom på epost etter å ha etterspurt. Er dette da bindende dokumentasjon for meg? Ba om ny kontrakt men selger sier det ikke trengs.


Counterpointer

En e-post som inneholder referanse til bil/kontrakt , bør være tilstrekkelig. Alle avtaler er bindende etter norsk lov.

Zimon

#2
Dette avhenger av flere faktorer. De fleste bilselgere er forsiktig å antyde utleveringsdag før de vet noe 100% sikkert og det er som regel når de har bilen har ankommet Norge og/eller på vei til dem eller til og med er inne på deres lager. Avhenger veldig av biltype, leverandør og slikt.

Om selger har i e-post antydet forsiktig at han/henne tror at bil ankommer Norge om f.eks 3-4 mnd så nok ikke dette en bindende info. Har derimot selger skrevet i mailen at det er garantert at bilen ankommer en spesifikk dato så er det mer bindende.

Derimot i den kontrakt dere har underskrevet begge så bør det være en antatt utleveringstid. Om bil er klart forsinket utover denne dato i kontrakt så har du som kjøper krav på å enten få lånebil (såfremt det ikke er totalt økonomisk urimelig for selger), heve kontrakten eller også mulighet for avslag på pris. Når dette evt vil trå i kraft og hvor mye vil også avhenge av hvor langt over tiden. Skulle bilen være ankommet og utlevert f.eks 1/11-18 etter kontrakt, men den ankommer ikke før 4-5 måneder etter så er det ett klart "kontraktsbrudd" fra selgers side. Om den derimot er 1-7 dager over tiden så er det minimalt.

Les kontrakten din grundig, alle sider så får du mer svar der om hva som er dine og selgers rettigheter.

PS, rart at det ikke ble skrevet ett estimat på tid i kontrakten din da! For min del så sa selger at han håpet at bilen ankom mars/april, men vi ble enige om å skrive mai/juni på kontrakten for å gi både selger og meg som kjøper litt å gå på. Bilen ble forsinket og fikk den utlevert i starten av Juni. For min del null problem da jeg hadde bil fra før av og var ikke så nødig.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

HerpDerp


Zimon

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA