Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bekreftet leveranse

Startet av Joakim Sveli, tirsdag 11. oktober 2011, klokken 09:33

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: Finnøy på torsdag 03. november 2011, klokken 23:26
Sitat fra: rtn på torsdag 03. november 2011, klokken 18:28
Er ny her på elbilforum og synes det er mye interisant som diskuteres.Jeg bestilte Leaf  hos Ålgård Auto i Sandes i September i år.Sente en melding i dag ang.levering og det gikk bare 5 minutt så fikk jeg beskjed at min bil kommer til dem 09,12.Jeg har gitt dem beskjed at den skal registreres i Januar 2012

Lurer på om Ålgårds Auto har lagt meg for hat (i så fall er det nå gjensidig), i juli sendte je e-post til selger som da var på ferie at jeg ville kjøpe Leaf, skrev under kontrakt 11. august på sølv bil. Etter dette har jeg to ganger fått e-post om at det var forsinket leveranse på "rød bil som jeg hadde bestilt". Begge ganger forsøkte jeg å svare tilbake at jeg hadde bestilt SØLV (evt hvit, eller annen farge som kunne føre til tidligere leveranse). Etter å ha purret flere ganger på leveransedato får jeg beskjed om ankomst av bil 23/12 + 5-7 dager klargjøring. Ser at flere andre har bestilt etter meg på Ålgårds og får leveringsdato tidligere.
Bilen vil jeg ha, det bestemte jeg meg for i mars i år. Men forhandleren.... jeg håper andre importøren slipper til andre forhandlere som yter proffesjonell service snarest mulig. Antall solgte biler i Rogaland skyldes at bilen selger seg selv, til og med når en håpløs forhandler har fått monopol i regionen.


Jeg vet ikke om du skal fortvile, tror ikke du ligger veldig langt unna de oss andre som kjøper fra Ålgårds Auto.
Vi meldte fra at vi skulle ha Leaf til dem i Mars var innom og mailvekslet gjennom våren og sommeren for å få info om når en kunne skrive kontrakt uten at det var mulig. Så kom meldingen fra Nissan om at hvilke forhandlere og at man kunne bestille i september mens vi var ute på reise. Når vi kom tilbake fra den hadde Ålgårds demo og vi tok en kjapp prøvetur og skrev da kontrakt i midten av september. Fikk da info om at de hadde en liste over og den var basert på når man første gang tok kontakt med dem og sa at man ville ha bil. Dette hadde vi gjort i Mars 2011 og vi var derfor høyt på denne listen. Selv om vi var det så høres det ikke ut som vår bil kommer til dem før 9. desember (Sølv med spoiler, vinterdekk, understellsbehandling og sparkeplater i dørene) så går det vel noen dager med klargjøring. De påsto da at første kunde bil hos dem skulle ankomme 11. eller 18. november.
Ut if fra dette kan det virke som Ålgårds auto ikke er de som har fått flest biler, eller så der det noen som "sneket i køen :-D" de skal jo levere ett par Taxier og regner kanskje de prioriterer dem og andre storflåte eller veldig gode tidligere kunder (kanskje noen har betalt noe imellom...) før oss vanlige kunder.
Hvis du skal ha sølv bil så er det en mulig oppside, vi avventer mer klarhet rundt garanti for levetid og redusert rekkevidde på batteri pakken. Blir ikke det avklart på en fornuftig møte før 9 desember så vurderer vi å avbestille bilen. Det som er nå kommet frem mhp ikke eksisterende garanti fra Nissan er ikke det som ble kommunisert at selger før vi bestilte. Og da kan det jo hende at du får bil noen dager tidligere hvis du tør :-D


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Jeg ville vært happy om jeg i det minste hadde fått 9. desember; før jul blir det ekstra mye reising for å besøke slekt og venner i Rogaland. Med bompengene i Finnfast, bomringene i nordfylket og ferjene så har jeg utgifter på 5-7000 i måneden i tillegg til drivstoff (dvs. dette vil bli doblet for meg i desember). Både min lommebok og miljøet hadde hatt godt av at jeg trillet rundt i en el-bil i stedet :-)

Selgeren hos Ålgårds har hele tiden understreket også til meg at "ventellistene" skulle baseres på første tidspunkt man sa man skulle ha bilen. Sånn sett er det riktig at du skal ha før meg, og du burde absolutt fått bilen i november (var det opp til meg - og Nissan klarer å få til dette med garantier :-)).
Hvis de ønsker å prioritere flåtekunder og bedriftsmarkedet så kunne de vært åpne om det også.

For meg personlig reagerer jeg på at andre som har første henvendelse kanskje en måned etter meg får antydet leveranse noen (for meg) strategisk viktige uker tidligere. Selgeren sa også at tidligst mulige leveranse var 23.12 selv om han hadde gjort diverse feil med farge osv.; når jeg få dager etterpå leser at en annen får ETA 9. desember - etter at jeg får beskjed om at det ikke går med tidligere enn ETA 23.12, så blir jeg sur ... :-(

(Siden potensiell innbesparelse per måned er så stor for meg så tar jeg sjansen på dårlige garantier også...).

Thomas Parsli

Hvis man velger en kosher farge (blå eller vit) og er villig til å betale for solcellepanel, får man nok bilen langt tidligere enn alle andre kombinasjoner.
Og der tror jeg faktisk ikke forhandler skal ha all skyld, jeg tror nok Nissan har planlagt produksjonen før de fikk bestillingene fra Norge.

Vi må også huske at dette er en bransje hvor 4-12 måneders leveringstid ikke er uvanlig.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Joachim

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 03. november 2011, klokken 19:37
Sitat fra: Joachim på torsdag 03. november 2011, klokken 18:56
Det er funny at folk tror de tjener penger på å lagre bilen til over nyttår. Dette er ikke vin...

Det ser bedre ut når kunnskapsløse folk gjør impulskjøp på finn.no

"oooh, 2012 modell"

Da foreslår jeg bare å skrive 2012-modell i artikkelen. Jeg har nylig kjøpt en 2004 modell, men det kan jo godt hende den ble registrert i 2003. Det har jeg ikke giddet å sjekke. Det er jo hvilken modell det er, og ikke om den ble registrert før eller etter nyttår som har noe å si - mener nå jeg...

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 04. november 2011, klokken 14:13
Hvis man velger en kosher farge (blå eller vit) og er villig til å betale for solcellepanel, får man nok bilen langt tidligere enn alle andre kombinasjoner.
Og der tror jeg faktisk ikke forhandler skal ha all skyld, jeg tror nok Nissan har planlagt produksjonen før de fikk bestillingene fra Norge.

Vi må også huske at dette er en bransje hvor 4-12 måneders leveringstid ikke er uvanlig.

Thomas

Jeg skrev i kontrakten at jeg primært ønsket sølv, sekundært hvit, men var villig til hvilken som helst annen farge om det påvirket leveransetiden. Solcellepanel eller ikke betyr mindre for meg, jeg ønsker så raskt som mulig en 5 seter el-bil med rekkevidde som I-Miev / Leaf.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Fikk e-post fra Ålgårds Auto om at de tar en gjennomgang av leveranselistene over helgen, kanskje jeg kommer på riktig sted i køen da?  ;)

MARIUS_EL

Da ringte selgeren fra bhn økern, og lurte på det passet for meg å få bilen litt før. Skulle egentlig bli levert begynnelsen av des. Skal nå leveres 14-15 eller 16 november. Bestilte hvit med full pakke. Skrev kontrakt 28.09.

daggad

Sitat fra: MARIUS_EL på fredag 04. november 2011, klokken 16:37
Da ringte selgeren fra bhn økern, og lurte på det passet for meg å få bilen litt før. Skulle egentlig bli levert begynnelsen av des. Skal nå leveres 14-15 eller 16 november. Bestilte hvit med full pakke. Skrev kontrakt 28.09.
De selgerne er ikke til å stole på gitt...;)
Jeg tror Nissan bare har vært litt forsiktige med leveringsdatoer jeg. Leaf selger dårlig i europa ellers tipper jeg og da er der flere til oss.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Sitat fra: daggad på fredag 04. november 2011, klokken 17:52
Sitat fra: MARIUS_EL på fredag 04. november 2011, klokken 16:37
Da ringte selgeren fra bhn økern, og lurte på det passet for meg å få bilen litt før. Skulle egentlig bli levert begynnelsen av des. Skal nå leveres 14-15 eller 16 november. Bestilte hvit med full pakke. Skrev kontrakt 28.09.
De selgerne er ikke til å stole på gitt...;)
Jeg tror Nissan bare har vært litt forsiktige med leveringsdatoer jeg. Leaf selger dårlig i europa ellers tipper jeg og da er der flere til oss.

Det sammen med sikkert en del avbestillinger som følge at Nissan plutselig ikke har garanti på batteripakken likevel tenker jeg gjør vel at de som tør kan få bil tidligere enn forespeilet....

Kallagtunet

Sitat fra: Finnøy på fredag 04. november 2011, klokken 14:06
Med bompengene i Finnfast, bomringene i nordfylket og ferjene så har jeg utgifter på 5-7000 i måneden i tillegg til drivstoff (dvs. dette vil bli doblet for meg i desember). Både min lommebok og miljøet hadde hatt godt av at jeg trillet rundt i en el-bil i stedet :-)

(Siden potensiell innbesparelse per måned er så stor for meg så tar jeg sjansen på dårlige garantier også...).

Det er klart at hvis en kan regne hjem hele bilprisen i besparelser i bompenger, drivstoff og parkering på 3 - 4 år så er det jo ikke så stor risiko. Og du er vel nesten der at hvis incentivene varer i 5 år og du kan spare 8000 - 9000 i måneden i forhold til vanlig bil at den har betalt seg selv i lavere driftsutgifter :-D

For andre som ikke klarer å spare så mye betyr faktisk at bilen kan selges etter 5 år noe mer (derfor er garanti på Batteri pakken viktig....)

Kristian

Litt usikker på om dette har blitt nevnt før, men;

Jeg fikk i dag mail fra BNH der de kunne fortelle meg at prisen jeg skal betale har gått ned siden bestilling, da det viser seg at alt ekstrautstyr til bilen også er mva fritt.  :D Dette gjelder vinterdekk, matter osv. Greit å få med seg nå, regner med at det er mva ved etterbestilling.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Elghost

Sitat fra: Kristian på fredag 04. november 2011, klokken 18:33
Litt usikker på om dette har blitt nevnt før, men;

Jeg fikk i dag mail fra BNH der de kunne fortelle meg at prisen jeg skal betale har gått ned siden bestilling, da det viser seg at alt ekstrautstyr til bilen også er mva fritt.  :D Dette gjelder vinterdekk, matter osv. Greit å få med seg nå, regner med at det er mva ved etterbestilling.
Hvor mye var det snakk om i prisreduksjon da?
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

dissern

#282
Sitat fra: Kristian på fredag 04. november 2011, klokken 18:33
Litt usikker på om dette har blitt nevnt før, men;

Jeg fikk i dag mail fra BNH der de kunne fortelle meg at prisen jeg skal betale har gått ned siden bestilling, da det viser seg at alt ekstrautstyr til bilen også er mva fritt.  :D Dette gjelder vinterdekk, matter osv. Greit å få med seg nå, regner med at det er mva ved etterbestilling.

Hoi! Dette er interessant, jeg skrev kontrakt på bil levert med vinterdekk på originale felger - disse kostet 15900,- Dersom disse leveres uten mva så snakker vi om en prisreduksjon på 3180 kr. Jeg skrev kontrakt 16.9. Når skrev du kontrakt, og var det noe mer håndfast info i mailen fra BNH?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 04. november 2011, klokken 14:13
Hvis man velger en kosher farge (blå eller vit) og er villig til å betale for solcellepanel, får man nok bilen langt tidligere enn alle andre kombinasjoner.
Og der tror jeg faktisk ikke forhandler skal ha all skyld, jeg tror nok Nissan har planlagt produksjonen før de fikk bestillingene fra Norge.

Det stemmer nok bra, jeg var i utgangspunktet ikke interessert i å betale for solcellepanel men det var en nødvendighet om jeg skulle få bilen såpass tidlig. Fant ut at jeg fort sparte inn den kostnaden alikevel, så det var greit.

Hvit var heldigvis planen fra dag 1.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Sitat fra: dissern på fredag 04. november 2011, klokken 19:17
Hoi! Dette er interessant, jeg skrev kontrakt på bil levert med vinterdekk på originale felger - disse kostet 15900,- Dersom disse leveres uten mva så snakker vi om en prisreduksjon på ca. 4500 kr. Jeg skrev kontrakt 16.9. Når skrev du kontrakt, og var det noe mer håndfast info i mailen fra BNH?

Prisreduksjonen er ca. 3100,-

Når du tar bort moms så bruker du 15,900,- minus 20% = 12,720,- (og + 25% for å legge til)
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA