Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Leaf eier med spørsmål om service og vedlikehold

Startet av HansV, fredag 19. oktober 2018, klokken 10:40

« forrige - neste »

HansV

Har nettopp kjøpt min første elbil, norsk 2013 Leaf, 63000km og 12/12 batteri bars.
Jeg har vedlikeholdt bilene selv i alle år og har også tenkt å gjøre dette med Leaf'en siden garantitiden uansett er utgått. Spørsmålene er:
- Er det noe jeg MÅ/BØR innom verkeverksted å få sjekket eller gjort med bilen?
- Er det noen som har ett komplett serviceskjema med alt som gjøres på verkstedene?
- Er det mer enn bremser, bremsevæske, filter og smøring rundt som må gjøres i praksis?

Har bestillt Bluetooth adapter for å kunne bruke Leaf spy. Er det noe annet diagnoseutstyr til Leaf som er kjekt å ha?
Ser ikke ut som bilen har sikkelig understellsbehandling. Fortsatt lite rust, så det er sikkert lurt å ta en runde nå. Hva anbefaler folk av rust/understellsbehandling?
Bilen har ikke DAB radio, så dette må installeres. Vurderer ett Dension USB adapter og ombygging av takantenna for DAB. Er dette en god løsning, eller er det noen bedre alternativer der radioen kan styres via navigasjonssystemet? Ønsker ikke noe eksternt kontrollpanel.

Strømbil

Har samme bil, kjøpt ny i 2013. Aldri hatt den på service, men vedlikeholdt den selv.

Tar en service av bremser hver høst. Demonterer bremsene, rengjør alt og smører glidebolter.
Bytter kupefilter 1-2 ganger i året.

Byttet bremseklosser, bremsevæske og olje i reduksjonsgir når jeg passerte 100 000km.
Måtte ta en runde å bytte endeledd i sommer, noe som var forventet når bilen passerte 125 000km.

Det er vel stort sett alt som er blitt gjort av service på min bil.

Anbefaler TorC(på dette forumet) sitt sett for å "lure" klima i bilen til å ikke varme opp vann til 80gr, men til en lavere temp, slik at man ikke bruker fullt så mye strøm på oppvarming.

Når det gjelder radio, har jeg satt telefonen min til å starte appen "Min Radio" når bluetooth i bilen blir tilkoblet. Denne starter rett i forrige kanal man hørte på, og man kan bruke knapper på rattet til å bytte mellom de kanalene man har lagt som favoritt. Etter jeg fant denne løsningen, så jeg lenger ikke noen grunn til å installere DAB adapter. :)
Svart Nissan Leaf 2013.

HansV

Dette høres bra ut, da er det omtrent som jeg har trodd:)
Skal sjekke løsningen for å begrense vanntemperaturen, høres lurt ut. Særlig hvis man lett kan slå det av og på. Er sikkert bare innkobling av en motstand for å påvirke den avleste temperaturen fra sensoren.
Hvor mye varme får man egentlig her fra motor og omformer når man kjører og hvor mye tilleggsvarme kreves det?
Vil gjerne ha en DAB løsning jeg kan bruke uten telefon, men det skal jeg finne en løsning på.

Trekkoppbil

Service:
På nettet finner man service-manual med liste over punkter. Det er snakk om å bytte kupe-filter en gang i året, og bremseveske annethvert år, og se på en del sjekkpunkter.

Skånsom behandling:
Det viktige kan være å holde bilen tørr, så det ikke blir irr i kontakter. Pass på å bruke AC, eller lufte bilen, og parkere tørt. Antakelig kan det være greit å kjøre friksjonsbremsene varme av og til, og man kan ta p-bremsen av og på innimellom, hvis man ikke bruker den til vanlig.
Man kan også passe på å ikke kjøre batterier for varmt, og heller ikke ha for høy lading unødig lenge eller ofte, og i alle fall ikke når batteriet er varmt.

Varme:
Vannbåren varme er vel bare på 2011- og 2012-modeller.

Radio:
For DAB-adaptere så kan man bruke USB, blåtann eller aux-inngang.
Dension USB kan jo se snedig ut. Der framtrer radiokanalene som mp3-filer. Problemet der, er at det tar litt tid å cashe opp til mp3-filene, og det blir lit tidkrevende å bytte kanaler. Man må heller ikke la bilen scanne usb-enheten etter mp3-filer. Navna på mp3-filene gjenspeiler navna på radiokanalene, men man får ikke opp info om bitrate, artistnavn etc.
DAB-adaptere som støtter blåtann, kan være vanskelige å finne. Bilen vil man gjerne pare opp med telefonen, og det er noe knot å pare opp bilen til 2 separate enheter, en for telefoni og en for lyd. Så det kan være like greit å kjøre allt fra mobiltelefon.
Med aux-porten kan man overføre bra lyd, men man mister all tekstbasert info, og man har heller ikke kontrollmekanismer over aux til å bytte kanaler etc.
Det er enkelte brukere på forumet her, som har funnet dab-adaptere og løsninger som de er svært fornøyd med, men jeg har ikke helt satt meg inn i det.

Min erfaring er at DAB er noe jeg bare tester ut i blandt og bruker en kort periode. Jeg har vært ivrig etter å høre radio, og jeg har hatt mange DAB-radioer de siste 20 åra. Det har vært mye knot og bugs på den, og lenge var det dårlig lyd, så jeg falt etterhvert tilake til FM, og jeg lærte meg at FM egentlig var enkelt og hærlig lyd i forhold.  På DAB+ kan man få bra lyd, avhengig av bitrate. Tidligere i år testa jeg DAB. Jeg sammenligna 3 kanaler. 2 på DAB og en på FM, som sendte den samme musikken. Metro på en kanal fra mjøsregionen hadde dårligere lyd enn FM, mens Metro i Oslo-området hadde bedre lyd enn FM.

I bilen ender det i det lange løp med at jeg hører mest på nettradio, og en sjelden gang på FM.
Det er mye kjappere å swappe kanaler på nettradio, men får bra informasjon og kontroll. Appene koster som regel ca 30-40 kroner, så det kan bli vesentlig rimeligere enn DAB.

På Leafer med den vanlige trykkskjermen, kan det være greit å kjøre blåtannlyd fra telefon eller nettbrett. Han man billigvarianten med liten skjerm, så går ikke det. Det er mulig det finnes løsninger for grensesnitt til cd-veksler, men jeg kjenner ikke til om bilen støtter det. Den lille skjermen har ikke systeminfo, i motsetning til trykksjermen, og  man  kanbytte ut hele hovedenheten med android-enhet, og man kan få stor kapasitiv skjerm, og man kan høre på nettradioer direkte, og man kan bruke karttjenester med trafikkinfo, og man kan legge inn apper for å finne ladestasjoner og for å starte og stoppe hurtiglading mm. For Android-enheter finnes det USB-DAB-dongler som fungerer bra.

Diagnose:
Et supplement til Leaf Spy Pro, kan være ovms. Den går på wifi, og den kan leveres med 2G/3G telematikkmodul. Den har et dashboard på et webgrensesnitt med noe systeminfo og muligheter til å starte og stoppe lading mm. Den kan også settes opp til å logge meldinger til en server i Tyskland eller Hong Kong, hvor du kan finne et smalt sett med info, med blandt annet et kart hvor du kan spore bilen. Man kan også kjøre SSH mot bilen og kjøre en del kommandoer og debuggge meldinger i bilen etc, så ovms har nok et potensial for den som vil utvikle systemet videre.
For den som vil grave seg inn i Canbus, så trur jeg man kan debugge meldinger med Wireshark, men det er vel mest for utviklere som vil grave seg inn i systemene.

HansV

Takker for langt og urfyllende svar.
Konkluderer med at det er vanlig stell og vedlikehold som gjelder her, bortsett fra at bilen en mekanisk mye enklere.
Bilen min er en tidlig 2013 før facelift, produsert i Japan, så den har vannbåren varme og ikke varmepumpe.
Skal bruke Blutooth mot mobilen litt først før jeg bestemmer meg for DAB løsning, men ender nok på USB adapter. Ser ikke noe stort problem med at det tar litt tid å skifte kanal, hører stort sett på samme kanal uansett. Men det var ett greit poeng å ta med i vurderingen. Vil også helst ha en løsning der radioen kommer på av seg selv når jeg starter bilen med samme kanal som den stå på forrige tur.
Prøver ut Leafspy først, så får jeg vurdere om jeg trenger bedre diagnoseustyr etter hvert. Er sikkert ikke nødvendig hvis det ikke dukker opp noen rare feil, liker bare å kunne snakke med bilene mine for å feilsøke uten å måtte på verksted.
Har vært litt skeptisk til elbil før, men nå kjenner jeg at jeg gleder meg skikkelig til å hente ut Leaf'en til uka. Tror dette blir ett glimrende kjøretøy til vårt bruk i byen, så har vi i tillegg en diger 7-seters fossilbil til å dra på tur med.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA