Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladepunkt i fellesgarasje

Startet av anludjo, tirsdag 02. oktober 2018, klokken 13:10

« forrige - neste »

anludjo

Jeg har kjøpt meg inn i et sameie som er under utbygging. Den senere tiden har jeg tenkt mer og mer på om jeg skal kjøpe min første elbil, og i den forbindelse dukker det opp en del spørsmål.

I prosjektet er det parkeringskjeller med private parkeringsplasser til hver boenhet. Utbygger har sagt at det blir lagt til rette for etablering av ladestasjon ved hver parkeringsplass. De har også gitt et tilbud på 23.293kr om denne skal installeres før innflytting. Er dette en pris man må forvente for etablering av ladestasjon, eller er det mye billigere å vente til utbyggingen er ferdig å få en elektriker til å etablere det i ettertid?

_OE_

Dette er helt avhegig av hva opplegget blir..... 20-30 tusen er nok vanlig hvis det legges opp til ladeuttak med opptil 32A / og lastdeling... Er det derimot en vanlig stikk (schuko) er det en dårlig/dyr løsning

Vollis47

Erfaringsmessig er det ofte slik at utbygger tar seg veldig godt betalt for alt de installerer. I vårt sameie har vi etter 4 år fått montert infrastruktur slik at alle 19 leiligheter kan installere ladeboks når de ønsker. Pris for infrastruktur litt under kr 4000 per leilighet. Ladeboks montert kommer på ca 20 000. Du bør skaffe deg litt mer spesifikasjoner fra utbygger før en kan si om tilbudet er godt eller dårlig.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

_OE_

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 13:53
Erfaringsmessig er det ofte slik at utbygger tar seg veldig godt betalt for alt de installerer. I vårt sameie har vi etter 4 år fått montert infrastruktur slik at alle 19 leiligheter kan installere ladeboks når de ønsker. Pris for infrastruktur litt under kr 4000 per leilighet. Ladeboks montert kommer på ca 20 000. Du bør skaffe deg litt mer spesifikasjoner fra utbygger før en kan si om tilbudet er godt eller dårlig.
Hvilket system er installert?... Hvor jeg bor kommer det på ca 25k for etternølere (ZaptecPro) + alle garasje brukere måtte ut med  4k i egenandel for opplegg flatkabel... Resten ble tatt fra kassa til sameiet

Vollis47

Sitat fra: _OE_ på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 14:07
Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 13:53
Erfaringsmessig er det ofte slik at utbygger tar seg veldig godt betalt for alt de installerer. I vårt sameie har vi etter 4 år fått montert infrastruktur slik at alle 19 leiligheter kan installere ladeboks når de ønsker. Pris for infrastruktur litt under kr 4000 per leilighet. Ladeboks montert kommer på ca 20 000. Du bør skaffe deg litt mer spesifikasjoner fra utbygger før en kan si om tilbudet er godt eller dårlig.
Hvilket system er installert?... Hvor jeg bor kommer det på ca 25k for etternølere (ZaptecPro) + alle garasje brukere måtte ut med  4k i egenandel for opplegg flatkabel... Resten ble tatt fra kassa til sameiet

Zaptec pro har blitt installert hos oss også. Veldig godt fornøyd.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

_OE_

Ja her er bare ZaptecPro'n installert og spenningssatt... Mangler internet tilgang /programering.... Så jeg får kun 6 amp/1.5 kW.... Det tok rundt 15 timer å lade Soul'n fra 1% til 100%....så sånn går det med dårlig planlegging i sameiet

Rav4_EV

Utrolig lite avansert når det kreves internettilgang for å lastbalansere.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#7
Utrolig at Rav4_EV benytter hver eneste tråd om Zapchargeren til å snakke den ned. Har han kanskje en bedre og rimeligere løsning selv?

Har akkurat fått installert Zapchargere i bygget der vi har kundesenteret vårt.  Vi administrerer anlegget slik at det ikke koster brukerne noe for månentlig avregning av brukt strøm.

Utrolig hvor enkelt og elegant ingeniørene hos Zaptec har lagt tilrette for et dynamisk fase og lastfordelene system som er suverent både på ytelse og ferdig installert pris. I vårt tilfelle felleskost på rundt 2500 kr/ punkt for infrastrukturen samt 18 000 kr / punkt for den enkelte bruker.


Da snakker vi 22 kW punkter 8)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rollep

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. oktober 2018, klokken 13:44Har akkurat fått installert Zapchargere i bygget der vi har kundesenteret vårt.  Vi administrerer anlegget slik at det ikke koster brukerne noe for månentlig avregning av brukt strøm.

Utrolig hvor enkelt og elegant ingeniørene hos Zaptec har lagt tilrette for et dynamisk fase og lastfordelene system som er suverent både på ytelse og ferdig installert pris. I vårt tilfelle felleskost på rundt 2500 kr/ punkt for infrastrukturen samt 18 000 kr / punkt for den enkelte bruker.

Da snakker vi 22 kW punkter 8)
Vi har også fått installert samme Zaptec opplegg i sameiets fellesgarasje til omtrent samme prisen. Jeg kan skrive under på at dette funker veldig bra, verdt hver eneste krone  :+1:

Rav4_EV

Tenker det er viktig at kunder får greie på at utstyret ikke virker når det mangler internettilkobling, Elektrolux.
Du er jo forhandler av produktet og har en økonomisk interesse av at ikke negative sider kommer med?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Zapchargeren lader med 6A om internett svikter.

Vi selger omtrent ingen Zapchargere da vi konsenterer oss om privatmarkedet. Derimot eier Elbilhjelpen en liten del av Zaptec.

Tro det eller ei, så er min entusiasme for produktet ankret i dets kvalitet og egenskaper, og ikke minst at det er Norskprodusert slik at veien fra forbruker til produsent er kort og problemer som måtte dukke opp raskt kan adresseres. Jeg ville slitt med å snakket varmt om et produkt jeg ikke oppriktig mente er bra for forbrukeren.


Håper vi slipper "varmepumpe tilstander" her på forumet. Skulle en kjøpe varmepumpe for 15 år siden var det i følge selgeren av A ikke måte på hvor dårlig produktene til B var osv. Veldig useriøst, og pumpen vi kjøpte og som Panasonic forhandleren kunne hjelpe oss å hive om vi kjøpte en av hans pumper varmer fremdeles huset. etter nesten 20 år. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Fint at du nevnte eierandeler i Zaptec. Da har jo du en økonomisk interesse av å kneble de som stiller spørsmål til produktet.

Synes Zaptec har mye bra og ønsker dem all lykke.
Derimot blir jeg litt matt av overveldende positivitet om Zaptec fra deg. Da er jo du ikke habil i det hele tatt til å uttale deg om produktet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#12
Jeg har da aldri kneblet noen, eller snakket ned et vel fungerende produkt.

At jeg presisere stadige negative drypp fra deg på Zaptec sine produkter er et faktum, og lurer på hva det er med deg og Zaptec som har pågått i mange år nå?

Med din kompetanse hadde det vært interessant å høre hva du ville anbefalt til et fellesanlegg med si 450A 3fase 400V inntak og 100 P plasser.

Som nevnt endte vi opp med et Zapcharger anlegg til like over 20 000 kr for hvert ferdig monterte 22 kW ladepunkt. Dette er også uten noen faste påslag for avregning siden jeg tar den rapporten, så vi snakker totalpris. Ble nok et element av elbilhjelpen.no prising her, men det trenger ikke bli særlig mye dyrere i tilsvarende bygg.

Ikke bare ble anlegget rimelig for hvert punkt, og skalerbart, men også vakkert i den grad en kan bruke slike ord om et ladesystem. Kun 2 strømførende hovedkabler lagt langs hver side av den underjordiske parkeringsgata og med avstikkere ned til dem som bestillte sitt eget punkt. Kommunikasjon mellom enhetene via PLC og PLC til Wi-Fi i teknisk rom.

Spent på hva du ville foreslått i stedet?

Da jeg kom inn holdt styret på å gå for en Wallbox løsning til omtrent samme pris for de første 30 punktene, men kun 7,4 kW punkter med statisk faseforskyvning og ingen god plan for bruker nr 31. Da ville vi kunnet oppleve redusert lading allerede etter 7 kW bil nr 2, mens nå klarer anlegget å forsyne 6 slike biler med full effekt uavhengig av P plass før lastbalansering inntrer.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 03. oktober 2018, klokken 20:20
Utrolig lite avansert når det kreves internettilgang for å lastbalansere.
Fordelen med at dette ligger på nettet er at en slipper en egen sentralutrustning i Sameiet/borettslaget.

Lastbalansering både intern på hver kurs og for et anlegg som helhet krever en del. Tidsstyring for å unngå effekttopper samtidig med at potetene koker er nyttig for sameier og borettslag med effekttariff og ligger ferdig. Alt slik ville ellers måtte havne i en "privat" server.

Sameiet/borettslaget/brukere ønsker nok Internett forbindelsen uansett for å følge med på forbruk fordeling av regning etc. Så router og Internett er nødvendig uansett.

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. oktober 2018, klokken 08:15

Med din kompetanse hadde det vært interessant å høre hva du ville anbefalt til et fellesanlegg med si 450A 3fase 400V inntak og 100 P plasser.

Som nevnt endte vi opp med et Zapcharger anlegg til like over 20 000 kr for hvert ferdig monterte 22 kW ladepunkt. Kun 2 strømførende hovedkabler lagt langs hver side av den underjordiske parkeringsgata og med avstikkere ned til dem som bestillte sitt eget punkt.
Flatkabel løsningen er elegant og løser mange problemer, men 450A på to kabler blir vell litt mye på hver.
(Et anlegg jeg vet om har 630A fordelt på 10 kurser for et sameier med litt over 300 plasser i garasjen, ikke alle 300 plassene har ladestasjon ennå, men takket være powerbus løsningen er enkeltvis installasjoner rett fram).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA