Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning om opprettelse av ladeplasser i borettlsag

Startet av jazzwheel, onsdag 10. oktober 2018, klokken 12:05

« forrige - neste »

jazzwheel

I et sameie er det en egen garasjeseksjon hvor jeg eier 1 av 100 plasser. Alle har faste nummererte plasser. For at disse skal kunne få lademulighet må alle garasjeeiere ta en kostnad på ca 10 000kr. Styret og forretningsfører sier at det må stemmes over saken. De sier også at 50% av eierne må stemme for, ellers blir det ingenting av.

Vi hadde tidligere en avstemming hvor 45% stemte for, men siden resten ikke møtte opp og avga stemme ble det ikke flertall og derfor heller ingen ladeplasser. Er jeg og alle de andre som ønsker ladeplasser nå helt uten muligheter?

Øyvind.h

Innhent fullmakt fra så mange som mulig før møtet. Du kan stille med en haug fullmakter og få oppslutningen over 50%.

Et viktig argument er at nybilsalget er rundt 50% elbiler. Da vil plasser og boliger uten lading raskt falle i verdi. Og folk må passe på å ikke stemme mot sin egen fremtidige bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lars C. Krogenæs

#2
Er det et sameie, er sameiet pliktig til å legge til rette for lading:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65/KAPITTEL_5#%C2%A725
En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.

Huseiernes landsforund har skrevet endel om dette:
https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/

Jeg mener at all tid dette nå er en lovpålagt rett MÅ styret også gjøre dette, på samme måte som styret må føre et regnskap, inkalle til årsmøter etc. Prisen på infrastruktur kan virke noe høy, og satt for å skremme frem et NAY istedet for et YAY, men kan også være realistisk dersom dette krever graving, asfaltering, oppgraderinger etc.

Jeg ville bedt styre om å sette ned en komite for å innhente konkrete tall, som kan presenteres for styret og siden årsmøtet. Meld deg inn i denne komiteen.  Det er ofte mulig å etablere en komplett lade-infrastruktur som vil holde i noen år, og så oppgraderer man tilførselssiden etterhvert som både behovet og betalingsvilligheten i sameiet øker.

Jeg jobber i Charge365 som leverer slike løsninger og tar gjerne en befaring og ser på muligheter.

Mvh
Lars C. Krogenæs
Rådgiver Charge365.no
lck@officelink.no
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

automat

Hva sier vedtektene til garasjelaget? På generalforsamlinger ol. er flertall blant de fremmøtte det vanlige.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ruslebiff

#4
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 10. oktober 2018, klokken 12:19
Er det et sameie, er sameiet pliktig til å legge til rette for lading:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65/KAPITTEL_5#%C2%A725
En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.

Dette forventes inn i borettslagsloven ila nær fremtid også. Altså er det nærmest meningsløst å stemme nei nå. En kostnad på 10k vil ikke være saklig grunn.

Husk at man også kan søke kommunen om tilskudd, så blir det billigere (om dere er i Oslo).

jazzwheel

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. oktober 2018, klokken 12:18
Innhent fullmakt fra så mange som mulig før møtet. Du kan stille med en haug fullmakter og få oppslutningen over 50%.

Et viktig argument er at nybilsalget er rundt 50% elbiler. Da vil plasser og boliger uten lading raskt falle i verdi. Og folk må passe på å ikke stemme mot sin egen fremtidige bil.

Utfordringen er at vi ikke klarte det, vi klarte like under 50%. Resten ga ingen lyd fra seg og møtte heller ikke opp.

jazzwheel

Sitat fra: automat på onsdag 10. oktober 2018, klokken 12:23
Hva sier vedtektene til garasjelaget? På generalforsamlinger ol. er flertall blant de fremmøtte det vanlige.
Ingen egne vedteker rundt dette. Garasjen er 1 seksjon hvor alle eiere har hver sin ideelle andel. Garasjen er igjen 1 seksjon blant 100 leiligheter eller noe slikt. Forretningsfører (OBOS/USBL) sier avstemningen på sameiermøtet må telles av antall eiere og ikke blant de fremmøtte. Jeg antar at man ser på ladeplasser på samme måte som når man utvider leiligheter med balkonger. Altså at det regnes som noe nytt/ekstra og ikke en nødvendig endring på eksisterende boligmasse/infrastruktur. Derfor er det vanskelig å tvinge det gjennom.

Orbit

Siden OBOS er forretningsfører: Er dette juridisk sett et sameie eller et borettslag? Reglene for flertall (og tilrettelegging av ladeplasser) er litt forskjellige. Ser du skriver sameie i teksten, men borettslag i tittel. Greit å avklare dette før det trekkes bastante konklusjoner.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars C. Krogenæs

Er det et sameie, gjelder § 49 i eierseksjonsloven. Huseiernes landsforbund mener 50% flertall er nok. Merk også at dette er blandt de avgitte stemmer. Dersom man ikke møter eller har gitt fullmakt, teller ikke stemmen i noen retning. Dette gjelder både for eierseksjoner og borettslag.

Har dere OBOS eller USBL som forettningsfører har de god kompetanse på dette. Gi meg beskjed hvem dere har....:-) 

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jazzwheel

Sitat fra: Orbit på onsdag 10. oktober 2018, klokken 12:40
Siden OBOS er forretningsfører: Er dette juridisk sett et sameie eller et borettslag? Reglene for flertall (og tilrettelegging av ladeplasser) er litt forskjellige. Ser du skriver sameie i teksten, men borettslag i tittel. Greit å avklare dette før det trekkes bastante konklusjoner.
Beklager, eierseksjonssameie er korrekt!

Øyvind.h

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 10. oktober 2018, klokken 12:27
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. oktober 2018, klokken 12:18
Innhent fullmakt fra så mange som mulig før møtet. Du kan stille med en haug fullmakter og få oppslutningen over 50%.

Et viktig argument er at nybilsalget er rundt 50% elbiler. Da vil plasser og boliger uten lading raskt falle i verdi. Og folk må passe på å ikke stemme mot sin egen fremtidige bil.

Utfordringen er at vi ikke klarte det, vi klarte like under 50%. Resten ga ingen lyd fra seg og møtte heller ikke opp.
Men er det fremmøtte på årsmøte eller hele sameiet? Ofte er det slik at det er de som møter på årsmøtet som styrer (evt ektraordinær generalforsamling). Dermed unngår man at folk bare kan gjemme seg bort for å trenere prosesser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ruslebiff

Ganske dyrt med 1 MNOK bare for tilrettelegging da, regner med ladestasjoner kommer i tillegg? Har dere hentet inn tilbud fra flere tilbydere?

Lars C. Krogenæs

Da har jeg fått litt bakgrunns info.

Prisene i første post var et tenkt eksempel og det var "Hva gjør man når man ikke får flertall" som var det viktige budskapet/spørsmålet.

Forøvrig måtte hver sameier betale for infrastrukturen på litt under 4000,- (inkl mva, fratrukket støtte fra Oslo kommune)per plass. Prisen var forøvrig ikke det vesentlige, men problemstillingen.

Jeg mener det holder (jfr. borettslagsloven og eiersekjsonsloven) at det er minst 50% flertall blandt de oppmøtte, enten ved oppmøte selv, eller ved fullmakt. Møter man ikke opp, mister man stemmeretten. Trådstarter skal ta dette videre opp med sin forretningsfører som er proffe på dette.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Vollis47

Jeg er nokså sikker på at det kreves 2/3 flertall av de fremmøtte for en større nyinvestering. Dersom det ikke kreves mye graving og endring av transformator bør kostnaden for infrastruktur komme under kr 5000 per leilighet.

Men ting tar tid. Lurt å opprette en komitte med 3-4 medlemmer som skaffer forslag og tilbud fra 3-4 leverandører. Komitteen lager så et godt forslag, presenterer dette for styret, kaller inn til ekstraordinært sameiemøte og får et vedtak der.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Rav4_EV

Alminnelig flertall holder dersom det ikke er vedtektfestet noe annet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA