Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lage type 2 til type 1 adapter

Startet av sla, tirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:35

« forrige - neste »

sla

Jeg har en 16a ladestasjon med fastmontert type2 kabel. Jeg ønsker også kunne lade type1 biler. Jeg har sett at det fins adapter kabler fra type 2 til type1, men siden jeg har liggende en type1 kabel liggende så lurte jeg på hva som skal til for å sette på type 2 (male) på andre siden. Er det kun å sette lederene på rett plass, eller er det noe annet som må til for å få det til å fungere?
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Lars C. Krogenæs

Du vil ikke greie å få til det du ønsker ved kun å sette på en type2 kontakt i andre enden.

Det du kan kjøpe er: https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x6mm2-32a?tm=ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler

Jeg vil imidlertid ikke anbefale slike overganger og bruken strider mot norske forskrifter.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

sla

Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Trekkoppbil

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:28
Jeg vil imidlertid ikke anbefale slike overganger og bruken strider mot norske forskrifter.
Hvilke forskrifter?

Lars C. Krogenæs

NEK 400:2018,

722.55.301:
En skjøteledning skal ikke tilkobles en stikkontakt eller en elbilkontakt.

722.55.302:
Overganger fra en stikkonakt eller elbilkontakt til en elbilplugg kan kun benyttes i samsvar med anbefalingene fra produsentene av hhv. stikkontakt/elbilkontakt og det elektriske kjøretøy.


For at det skal være forskriftsmessig må altså både produsent av ladestasjonen og elbilen godkjenne bruken. Det vil de aldri!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Kan ikke se at bilprodusenten bryr seg om andre enden av kabel med T1 plugg som settes i bilen er tilkoblet direkte i en ladestasjon, eller i en T2 plug.

Ratio bygger både ladestasjon og overganger, så den biten er i alle fall godkjent.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

Sitat fra: elektrolux på fredag 12. oktober 2018, klokken 19:42
Kan ikke se at bilprodusenten bryr seg om andre enden av kabel med T1 plugg som settes i bilen er tilkoblet direkte i en ladestasjon, eller i en T2 plug.

Ratio bygger både ladestasjon og overganger, så den biten er i alle fall godkjent.

Så da bryter de lovverket i IEC 62196 da med andre ord?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

fredag

Sitat fra: elektrolux på fredag 12. oktober 2018, klokken 19:42
Kan ikke se at bilprodusenten bryr seg om andre enden av kabel med T1 plugg som settes i bilen er tilkoblet direkte i en ladestasjon, eller i en T2 plug.

Ratio bygger både ladestasjon og overganger, så den biten er i alle fall godkjent.

Da er Ratio-overgangen kun tillatt brukt på tilhørende Ratio-ladebokser.

Dette har vi fortalt deg mange ganger her på forumet. Likevel fortsetter du å pushe dette produktet til potensielle kunder (uten tilhørende Ratio ladeboks) som da lures av deg til å bryte regelverket.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Roy Aasen

Tullprat Hr.Fredag. De er ikke forbudt å selge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA