Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan vil Model 3 påvirke bruktbilprisen til Model S?

Startet av tornaldo, tirsdag 09. oktober 2018, klokken 19:57

« forrige - neste »

tornaldo

Hvordan ser folket for seg at virkningen vil være på bruktbilprisene til Model S, når Model 3 leveres i brukbart antall her til lands?

Hvem vil f.eks kjøpe en brukt middels utstyrt Model S 2016 70D for over 500k, når man kan få en flunka ny godt utstyrt Model 3 AWD Long range for under 500k? Og hvem vil kjøpe en ny og ribba Model S til 650k, når man for en toppspekka Model 3 for samme prisen?

Det vil jo selvfølgelig være folk som trenger plassen Model S tilbyr, men tipper veldig mange klarer seg fint med mindre plass, som i dag kjører Model S. Det er jo selvfølgelig en kvalitetsforskjell på bilene også, men er den stor nok?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

krister461

Tipper Model 3 fører til at enda flere får øynene opp for Tesla og øker salget av Model S. :)

jorgen.jevne

Kan godt være også at man sørger for fordeler ved kjøp av de dyrere bilene i hva vi hittil har sett i gratis superlading, fordelaktig rente ++.

For vår del som har TMS 75D som familiebil så kan jeg, etter å ha sett bilder av M3, ikke vurdert en annen bil (i dette segmentet). Jeg elsker TMS og den plassen den tilbyr (som er langt bedre enn vår tidligere Passat som kostet omtrent det samme når man inkl. drivstoff, bompenger og årsavgift) - og M3 kan ikke tilby dette.

Men helt enig i at dette blir spennende.

RonnyØ2

Hvorfor kjøper folk 5-serie når det finnes 3-serie? E vs C-klasse osv..

Folk har ulike behov, og det er som dem sier om mora og hennes datter..

Hodetelefoner

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 19:57
Hvordan ser folket for seg at virkningen vil være på bruktbilprisene til Model S, når Model 3 leveres i brukbart antall her til lands?

Hvem vil f.eks kjøpe en brukt middels utstyrt Model S 2016 70D for over 500k, når man kan få en flunka ny godt utstyrt Model 3 AWD Long range for under 500k? Og hvem vil kjøpe en ny og ribba Model S til 650k, når man for en toppspekka Model 3 for samme prisen?

Det vil jo selvfølgelig være folk som trenger plassen Model S tilbyr, men tipper veldig mange klarer seg fint med mindre plass, som i dag kjører Model S. Det er jo selvfølgelig en kvalitetsforskjell på bilene også, men er den stor nok?
Folk som trenger bagasjeplass, en pen bil og lengre rekkevidde.

jorgror

Dette er et spennende tema og jeg har vurdert selv om jeg skulle opprette en tråd angående dette.

Jeg har noen hypoteser på hva som kan skje. Disse er basert på egen oppfatning og logikk.

Tesla selger bra med Model S og Model X (SX) i Norge. Dette kan få betydning for hvilket volum av Model 3 som kommer til Norge. Jeg antar at profitt pr bil er vesentlig bedre på SX enn 3, derfor kan det virke fornuftig for Tesla å begrense antallet Model 3 som kommer til Norge for å øke salget av SX (argumentert med hurtig levering). Hvor stor påvirkning lansering av 3 har på salg av SX bør Tesla ha god statestikk på fra USA.
Det er også viktig for Tesla å utnytte kapasiteten til produksjonslinjen av SX, så ved lik profit pr bil (S3X) vil det fremdeles være gunstig å selge mange SX. Et siste "bevis" på at det er helt tydelig at Tesla ønsker at nordmenn kjøper Model S fremfor å sette seg på venteliste til Model 3 er denne nettsiden https://www.tesla.com/no_NO/model3.

Det finnes også argumenter for at Tesla bør levere så mange Model 3 som mulig. Elbil-markedet i Norge er hot, og det selges et stort antall elbiler som ikke er Tesla. Dette vil jeg tro hovedsakelig er på grunn av pris og størrelse på SX. Model 3 vil være en svært relevant konkurrent til de fleste resterende elbil-modellene som selges nå. Derfor vil en tilgjengelig Model 3 være nødvendig for at Tesla skal kunne ta en større bit av totalmarkedet av elbiler i Norge. Jeg er også enig med krister461 at økt salg av Model 3 bidrar til å øke etterspørselen av både nye og brukte Model S.

Det argumenteres at Model 3 og Model S ikke er samme kundegruppe. Dette mener jeg er litt feil. Det finnes helt klart en stor del av bilkjøpere hvor Model 3 er en for liten bil. Men jeg hevder likevel at mange av SX eierne hovedsaklig valgte SX for det er "den eneste skikkelige" elbilen, eller at de er teknologi-interesserte og ønsker den mest teknologiske bilen. For den siste gruppen vil Model 3 være et bedre valg da de får alt de ser etter til en betydelig lavere nybil-pris.

Tilbake til temaet, hvordan vil dette påvirke bruktbilprisen for Model S? Jeg tror det er svært avhengig av antall Model 3 som blir tilgjengelig, og dermed lengden på ventelistene. En annen faktor som spiller inn er den generelle elbil-markedet, kommer det biler som kan konkurrere med Model S, og hvilken pris har de? Den siste faktoren som spiller en rolle er hvor mange brukte Model S vil komme på markedet? Prisen er jo som kjent avhengig av tilbud og etterspørsel. Vil nåværende Model S eiere selge sin S for å kjøpe en 3?

Min beste gjetning er at prisen på brukte Model S vil falle noe, men ikke betydelig. Hvis ventelistene på Model 3 blir korte.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

S4e

Den verdiutvikling vi har hatt på elbiler er jo ikke normal. Vil tro at dette over tid vil normalisere seg, men at selv når vi ikke har dagens leveringsproblemer av nye elbiler så vil brukte elbiler falle mye mindre enn diesel biler f.eks.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

tornaldo

Sitat fra: RonnyØ2 på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 20:24
Hvorfor kjøper folk 5-serie når det finnes 3-serie? E vs C-klasse osv..

Folk har ulike behov, og det er som dem sier om mora og hennes datter..

Jeg mener man ikke kan sammenligne dette med situasjonen til Tesla. Seriene du nevner har vært produsert parallelt i årevis. Og prisdifferansen mellom BMW 3 og 5 serie er ekstremt mye lavere enn TMS og TM3.  Med Tesla er man i en situasjon der man plutselig får et ekstremt mye billigere alternativ i en TM3, som vil dekke de samme behovene veldig mange folk har i en TMS. Veldig mange uten storfamilie som kjører rundt i en TMS i dag, og som stort sett kun frakter seg selv og en kompis eller dama. Men for andre igjen, inkludert meg selv, er Model S/X eneste alternativ i Teslafamilien pga plassbehov til unger og bikkje.

Men dette behøver selvfølgelig ikke bety at bruktbilprisene faller, elbilmarkedet i Norge er umettelig i dag, og kommer kanskje til å være det en stund til. Og som en annen skriver her, det kommer veldig an på hvor mange TM3 som leveres. Oppstår laaange køer langt frem i tid, vil det antagelig være med på å opprettholde god bruktbilpris for TMS.

Av det lille jeg leste på amerikanse forum, hadde man vel ikke opplevd en spesielt stor nedgang i bruktbilpris for Model S når Model 3 kom. Var snakk om en liten prosent eller to. Det er likevel ikke nødvendigvis overførbart til Norge.

Men jeg antar jo at mange av dere som eier en Model S i dag, har tenkt tanken på hva det kan bety for bruktbilprisen i 2019/20.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

JorEl

#8
Tesla leverer sikkert først TM3er med AWD,PUP,LR,Performance så det er ikke akkurat billige biler som kommer. 450-650k TM3er. Videre skal vel de som eier SX få førsteprioritet? Kanskje man selger Sen sin for en TM3? Da kan man i hvert fall velge om man vil beholde dattera eller mora eller begge? :D
Edit; Litt heftig å vurdere hvem man vil selge videre :-X (Jeg er ikke medlem av mannegruppa Ottar)
Poenget er at den som har valget, ikke blir skuffet, om man selger gamlebilen til den prisen man får. Det blir ikke press på prisene med det første.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:07Folk som trenger bagasjeplass, en pen bil og lengre rekkevidde.

Model 3 har vel lengre rekkevidde enn S75?

noto

#10
Model 3 LR har lengst rekkevidde av alle Tesla-modeller. RWD visstnok aller lengst med et forbruk på 26 kWt/100 miles mot AWD 29 kWt/100 miles.

1000kwh

Tror ikke du skal undervurdere hvor mange som kjøper Model S pga plass. Det er i praksis en stasjonsvogn. En Model 3 er ikke i nærheten på plass og praktisk bagasjeplass.

noto

Mange (inkl. meg selv) kjøpte Model S ikke på grunn av, men til tross for størrelsen. Bytter til Model 3. Mindre bil og lengre rekkevidde er begge store plussfaktorer. Mellomlegget blir heller ikke stort.

Klykken

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 10. oktober 2018, klokken 08:35
Tror ikke du skal undervurdere hvor mange som kjøper Model S pga plass. Det er i praksis en stasjonsvogn. En Model 3 er ikke i nærheten på plass og praktisk bagasjeplass.
This. :)
Dette var årsaken til at vi valgte å kansellere vår reservasjon på Model 3. Sen er såpass enorm at det er lite som ikke får plass, og bilen er såpass god ellers. Men skal likevel prøve en og kanskje "angre kanselleringen" etterpå.  :angel:
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jorang

Sitat fra: JorEl på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 23:37
Tesla leverer sikkert først TM3er med AWD,PUP,LR,Performance så det er ikke akkurat billige biler som kommer. 450-650k TM3er. Videre skal vel de som eier SX få førsteprioritet? Kanskje man selger Sen sin for en TM3? Da kan man i hvert fall velge om man vil beholde dattera eller mora eller begge? :D
Edit; Litt heftig å vurdere hvem man vil selge videre :-X (Jeg er ikke medlem av mannegruppa Ottar)
Poenget er at den som har valget, ikke blir skuffet, om man selger gamlebilen til den prisen man får. Det blir ikke press på prisene med det første.
PUP? LR?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA