Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange % av strømforbruket lades på hurtiglader/superladere?

Startet av Jejl, tirsdag 09. oktober 2018, klokken 18:23

« forrige - neste »

Jejl

Mener jeg leste for en stund tilbake at kun 5 % av strømmen kommer fra hurtig/superladere for alle teslaer totalt sett.
Kunne ikke finne igjen noe informasjon om dette ved å google.
Snakket med en som trodde at omtrent all lading kom fra superlading.
(Han trodde også at elbiler snart ble omtrent verdiløse, og at de forurenset mye mer enn fossilbiler. De var også ubrukelige i kaldt klima, og hydrogenbiler skulle snart overta markedet fullstendig.)

 

msater

Sitat fra: Jejl på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 18:23
Mener jeg leste for en stund tilbake at kun 5 % av strømmen kommer fra hurtig/superladere for alle teslaer totalt sett.
Kunne ikke finne igjen noe informasjon om dette ved å google.
Snakket med en som trodde at omtrent all lading kom fra superlading.
(Han trodde også at elbiler snart ble omtrent verdiløse, og at de forurenset mye mer enn fossilbiler. De var også ubrukelige i kaldt klima, og hydrogenbiler skulle snart overta markedet fullstendig.)


Jeg trenger ikke superlade for noen av mine vanlige turer til hytta etc, så det er meget sjelden. Ladet på superblader 4 ganger i løpet av 11000 km det året jeg har hatt bilen. Resten er hjemmelading. Tror det er mange som har det slikt. Med små barn er det uaktuelt å superlade for moro skyld :)
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

Muffinman

Bruker man bilen til ferie og/eller mye langkjøring blir det fort mye hurtiglading. En rundtur i EU tar fort et par tusen kWh. 85D`en i signaturen brukes mye sånn, og er ladet rundt 7300kWh på dc så langt. Bilen er gått snart 130k. Rundt 36k eller 27-28% dc-lading, det meste på supercharger med andre ord. Men i det daglige lades det kun på AC.

Klykken

"Han trodde også at elbiler snart ble omtrent verdiløse, og at de forurenset mye mer enn fossilbiler. De var også ubrukelige i kaldt klima, og hydrogenbiler skulle snart overta markedet fullstendig"
Tro kan man gjøre i kirka. Du må be han skaffe seg litt erfaring fremfor å synse rundt FUD fra oljeforkjempere. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

mthoring

Sitat fra: Jejl på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 18:23
Mener jeg leste for en stund tilbake at kun 5 % av strømmen kommer fra hurtig/superladere for alle teslaer totalt sett.
Kunne ikke finne igjen noe informasjon om dette ved å google.
Snakket med en som trodde at omtrent all lading kom fra superlading.
(Han trodde også at elbiler snart ble omtrent verdiløse, og at de forurenset mye mer enn fossilbiler. De var også ubrukelige i kaldt klima, og hydrogenbiler skulle snart overta markedet fullstendig.)



Nå er det vel strengt tatt fossilbiler, spesielt diesel, som er ubrukelig i kaldt klima.
Jeg lader i hvertfall så lite som mulig på superlader, starter alltid langtur med 90+% fra hjemme og lader underveis ved behov. Tror nok det gjelder de aller fleste Teslaeiere, så 5% er sikkert i størrelsesorden riktig tall. Er ingen vits i å slite ut batteriet sitt på superlader for å spare noen kroner i strøm. Det blir rett å slett å spare seg til fant. Men hvis man ikke har lademulighet hjemme, eller kjører svært mye, så må man jo selvfølgelig superlade.

Hydrogen, alle disse leddene til sammen medfører en lav effektivitetsgrad:
* Bruke strøm for å lage hydrogen
* Komprimere hydrogen på tunge trykktanker
* Frakte tankene til hydrogenstasjonene
* (Kjøre bilen til hydrogenstasjon for å fylle)
* Omdanne hydrogen til energi i brenselscellene
* Omdanne energi til bevegelse i elmotor
- Totalt sett så er vi vel nede på 30-40% effektivitet

Batteribil:
* Bruke strøm for å lade batteri
* Omdanne energi til bevegelse i elmotor
- Totalt sett 80-90% effektivitet

Hydrogen er dødt for personbiler.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

GeirHM

Interessant spørsmål, hvor stor andel av ladingen får den enkelte fra SC-nettet. Med den nye bilen tok jeg i bruk TeslaFi etter å ha hatt bilen i 20 dager.

Fra 18 juli til i dag har jeg kjørt bilen ca 8000 km og ladet 2000 kWt fordelt på 1340 kWt på hjemmelader og 660 på superlader. Jeg har gjort 16 besøk på 8 superladere med et snitt på 34 minutter på hvert besøk.

Det var mer bruk av superlader enn jeg var klar over, 33 %. Men det har vært flere langturer og den korte tiden jeg har hatt bilen inkluderer jo sommerferien. Bilen rapporterer et snittforbruk så langt på 218 wh/km. Loggen viser at det reelle forbruket inkl AC og tap når bilen står parkert er 250 wh/km.

Edit: bilen er en x100 med 20 tommer dekk og den har totalt kjørt i underkant av 10 000km nå.

GOS

Bilen er 4 år, og 4 måneder, kjørt 61000 km. 22.7% er ladet på supercharger eller chademo siden 2015 når jeg startet å bruke Linkmytesla. Bruker SuC kun på langturer med mer enn 300 km distanse.

De få langturene i året slår veldig høyt inn på andel SuC bruk når en ellers kjører såpass lite som vi gjør. (3-4 langturer på mellom 500-1500 km i året, og med en årlig kjørelengde på ca 15.000 så stemmer jo dette)

Er overasket om 5% virkelig er snittet.

Snittforbruk rapportert av bilen i løpet av disse 61.000 km er 203 wh/km.
Men, i og med at vi kjører såpass lite så er det en relativt stor andel som går bort i Vampire Drain. Det er totalt ladet 17750 kwh (fra CanBus lesing) på disse 61.000 km, noe som gir ett reelt forbruk ut av kontakten på 291 wh/km. (Kjører bare 5.5 +5.5 km frem og tilbake til jobb på en vanlig dag, så da blir Vampire Drain på ca 4 -6 km/døgn en god andel. Mange av helgene består av 65 +65 km til hytta, så det retter jo opp litt). Lader på 400 V 16A (av og til 32A) hjemme, og tapet i ladeprosessen er typisk 8-9%)
I tillegg så mener jeg det i snitt er 6% tap grunnet høyere indre motstand i batteriet da en ikke klarer å kjøre like forsiktig som det som ligger til grunn for et batteri oppgitte kapasitet.

Om en leker med tallene så går det ikke helt i hop og det er noe mer tap en plass som jeg ikke vet hvor skal plasseres. (Med visse forbehold om at hodet ikke fungerer optimalt her fra solsenga i varmen
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Husk at telleren for total DC-lading ikke ble implementert fra start på så gamle biler, så den vil vise for lite. På vår august-produserte 2015 var det på plass fra dag 1.

GOS

Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. oktober 2018, klokken 17:16
Husk at telleren for total DC-lading ikke ble implementert fra start på så gamle biler, så den vil vise for lite. På vår august-produserte 2015 var det på plass fra dag 1.

Det skjønte jeg når jeg så på tallene fra Canbus. Kun 2-tusen ett eller annet på Total DC lading og 6-tusen ett eller annet på Total AC lading, mens Total lading var 17-tusen ett eller annet
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

o.b.lix

Jeg kjører ca 50.000 i året, både jobb og bilferie, og bruker ca 11% superlader kan jeg se av linkmytesla.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

#10
Sitat fra: Jejl på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 18:23
Mener jeg leste for en stund tilbake at kun 5 % av strømmen kommer fra hurtig/superladere for alle teslaer totalt sett.

Jeg publiserte tall for dette for noen år siden, enkelt og greit ved å slå sammen tallene for flåtens totale kjørelengde med tall for kjørelengde levert av supercharger. Tesla publiserer disse tallene i blant, og noen ganger såpass nært hverandre i tid at de gir en god pekepinn.

5% er et gammelt anslag fra 2013-2014. Da var det færre ladere bygget og en del kunder som hadde bil uten tilgang til supercharger-nettverket.

I markedsføring mtp besparelse har Tesla operert med opptil 30% bruk.

Jeg tipper snittet ligger på rundt 10%. For min egen del ligger jeg nok på 5-7%. Kjører en god del langturer, men har svært sjeldent behov for supercharger. Tipper jeg klarer meg med rundt 300kWh per år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. oktober 2018, klokken 09:40
Sitat fra: Jejl på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 18:23
Mener jeg leste for en stund tilbake at kun 5 % av strømmen kommer fra hurtig/superladere for alle teslaer totalt sett.

Jeg publiserte tall for dette for noen år siden, enkelt og greit ved å slå sammen tallene for flåtens totale kjørelengde med tall for kjørelengde levert av supercharger. Tesla publiserer disse tallene i blant, og noen ganger såpass nært hverandre i tid at de gir en god pekepinn.

5% er et gammelt anslag fra 2013-2014. Da var det færre ladere bygget og en del kunder som hadde bil uten tilgang til supercharger-nettverket.

I markedsføring mtp besparelse har Tesla operert med opptil 30% bruk.

Jeg tipper snittet ligger på rundt 10%. For min egen del ligger jeg nok på 5-7%. Kjører en god del langturer, men har svært sjeldent behov for supercharger. Tipper jeg klarer meg med rundt 300kWh per år.

Tror 10% er i nærheten.

Samtidig så tror jeg variasjonen er stor fra bil til bil. Mange biler ligger nok på 5% eller mindre, men så har du også biler som brukes til lange ferieturer på kontinentet, X-er som brukes til distansekjøring med henger, samt biler som eies av lokale SC-snyltere. Slike biler kan ha andel SC-lading på 30% og vesentlig høyere enn det også.

For min egen del så har jeg hatt under 10% i 14, 16 og 18, men over 20% SC-lading i 15 og 17 (da kjørte vi lengre Europa-turer).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. oktober 2018, klokken 09:40
Tipper jeg klarer meg med rundt 300kWh per år.
Forskjell på folk, jeg brukte 2000kWh bare på ferieturen i år og det samme i fjor :)

GeirHM

Jeg ser fonberg ovenfor plasserer meg i selve skrekkategorien «lokale SC-snyltere» siden han definerer dette som de som henter mer enn 30 % av sine kilowattimer fra SCer.

Så det var slik det skulle gå med meg. Jeg visste det ikke ville ende godt. «Snylter.» Jeg bøyer meg og setter blikket i bakken foran meg.

Til mitt forsvar vil jeg bare anføre at min nærmeste er de i Lier og der er det da for f*** aldri plass!! Jeg drar da vel ikke til Hokksund frivillig!! Ingen gjør det.

Muffinman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA