Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisliste/brosjyre fra Nederland

Startet av Snart-i3, tirsdag 09. oktober 2018, klokken 18:07

« forrige - neste »

ArTa

Sitat fra: Pingle på mandag 15. oktober 2018, klokken 15:29
Sitat fra: Kåre Knatten på mandag 15. oktober 2018, klokken 10:13
Bladet Motor, er etter min mening et blad fordel som har bil og er interessert i kjøreturer og camping, for å sette det på spissen. De har ikke hatt noen journalist i Namibia,  men som du skriver, fått en artikkel fra en svensk journalist. Den som har oversatt artikkelen til norsk, er sikkert ikke så bevandret i forskjell mellom norske og svenske avgifter og derfor blir ikke denne artikkelen helt korrekt.
Med svensk krone på 0,91 og svensk moms kan jo det stemme.
Eller direkteomregning fra tysk europris til svenske kroner. Det er lov å krysse fingrene :)

Kryss så mange fingre du vil, her har man med den mest slue bilimportøren å gjøre med snart. Gled dere til prissettingen til Møller.
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

Vegar Beider

Sitat fra: ArTa på mandag 15. oktober 2018, klokken 16:06

Kryss så mange fingre du vil, her har man med den mest slue bilimportøren å gjøre med snart. Gled dere til prissettingen til Møller.

Om jeg tolker deg rett mener du at Møller har prispåslag som er "slue", altså urimelig høye for ekstrautstyr. Stemmer det?

Har du noen eksempler på det?

Elbildilla

Er en viss sannsynlighet for at den norske importøren vil prise inn:
- Høyere lønns- og driftskostnader i Norge
- Lengre garanti
- Ta litt av moms-og-avgiftsfritak-kaka

Den 1. oktober økte Jaguar grunnprisen på I-Pace med 50 000 på grunnmodellen og ca. 30 000 på de bedre utstyrte modellene. Importøren prøvde å bortforklare dette med negativ utvikling i valutakursen, noe som stemmer dårlig med Euroen i dag kontra ved den første prissettingen i januar 2018 og den fulle prislista som kom i mars.

Poenget med å nevne det siste, er at dette kunne nærmest virke som en invitasjon til Møller om å ikke sette en alt for konkurransedyktig pris på e-tron. Type "La oss begge melke etterspørselen mens vi kan".

Tiden vil vise hvilken linje Møller legger seg på i forhold til andre sammenlignbare markeder.

hELgenen

Noen importører har jo "norske" påslag. Volvo har f.eks 70-100.000 påslag på norske priser sammenlignet med Svenske. Alle avgifter er selvfølgelig trukket ut så dette er ren ekstra profitt. Forklaringen er ofte at norske lønnsutgifter mm. er høyere. Hvordan Møller tenker når de kommer med drømmebilen for mange Nordmenn vet jeg ikke,men blir spennende å se bilen ferdig priset

Pingle

#34
Så da mener dere at det bare er å sette seg på svensk venteliste?
Om vi vil slippe å betale ekstravgift til Møller?
Etron er vel 100-200km under på rekkevidde sml min drømmebil, i likhet med ipace, men det er beste kompromiss.
Priser de seg ut på utstyr er det vel tre muligheter: minimum, egenimport eller annen bil.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Trond.m

#35
Sitat fra: Pingle på mandag 15. oktober 2018, klokken 18:31
Så da mener dere at det bare er å sette seg på svensk venteliste?
Jeg har satt meg på reservasjonslisten i Sverige også. Har kjøpt mange nye Audi i Sverige tidligere. Om jeg velger å kjøpe i Sverige vet jeg ikke ennå, men jeg venter et tilbud fram min gamle forhandler. Ulempen er at man kan tape noen kroner på valutaen hvis jeg kansellerer reservasjonen, men det er til å leve med  ;)
Tidlig på 2000-tallet sparte man 100.000 kr på en Audi til 500.000 ink. avgifter. Nettoprisen på Audi i Sverige var så lav på grunn av konkurransen til Volvo at selv tyske forhandlere kjøpte biler i Sverige og fraktet dem tilbake til Tyskland. Men da var SEK ca 80 øre, og prisene er nok mer harmonisert i Europa nå.

ArTa

Sitat fra: TM på mandag 15. oktober 2018, klokken 18:37
Sitat fra: Pingle på mandag 15. oktober 2018, klokken 18:31
Så da mener dere at det bare er å sette seg på svensk venteliste?
Jeg har satt meg på reservasjonslisten i Sverige også. Har kjøpt mange nye Audi i Sverige tidligere. Om jeg velger å kjøpe i Sverige vet jeg ikke ennå, men jeg venter et tilbud fram min gamle forhandler. Ulempen er at man kan tape noen kroner på valutaen hvis jeg kansellerer reservasjonen, men det er til å leve med  ;)
Tidlig på 2000-tallet sparte man 100.000 kr på en Audi til 500.000 ink. avgifter. Nettoprisen på Audi i Sverige var så lav på grunn av konkurransen til Volvo at selv tyske forhandlere kjøpte biler i Sverige og fraktet dem tilbake til Tyskland. Men da var SEK ca 80 øre, og prisene er nok mer harmonisert i Europa nå.

Takk for tipset.

Hvilket forhandler har du valgt I Sverige?
Setter meg opp på liste der i morgen.
Stoler ikke helt på Møller når det kommer til prissetting av ekstra utstyr. De kan være grådige. Da har jeg iallefall en reell valg til Møller uansett.
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

Pingle

Sitat fra: TM på mandag 15. oktober 2018, klokken 18:37
Sitat fra: Pingle på mandag 15. oktober 2018, klokken 18:31
Så da mener dere at det bare er å sette seg på svensk venteliste?
Jeg har satt meg på reservasjonslisten i Sverige også. Har kjøpt mange nye Audi i Sverige tidligere. Om jeg velger å kjøpe i Sverige vet jeg ikke ennå, men jeg venter et tilbud fram min gamle forhandler. Ulempen er at man kan tape noen kroner på valutaen hvis jeg kansellerer reservasjonen, men det er til å leve med  ;)
Tidlig på 2000-tallet sparte man 100.000 kr på en Audi til 500.000 ink. avgifter. Nettoprisen på Audi i Sverige var så lav på grunn av konkurransen til Volvo at selv tyske forhandlere kjøpte biler i Sverige og fraktet dem tilbake til Tyskland. Men da var SEK ca 80 øre, og prisene er nok mer harmonisert i Europa nå.

Er det noen fallgruver?
Regner med at banken skal ha litt for å kjøpe i svensk valuta.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Trond.m


forzaman

Med utgangspunkt med svensk startpris på SEK 885.000, fratrukket svensk moms, kurs på 0,9 og med påslag for norsk mva., så blir svensk startpris i norske kroner ca. 796.500. Det er nesten NOK 150.000 mer en norsk startpris. Mener man at man da allikevel skal klare å få bilen billigere med kjøp i Sverige? Jeg klarer ikke å se at det regnestykket skal bli billigere enn norsk pris, selv med en del ekstrautstyr.

oll1954

Sitat fra: forzaman på mandag 15. oktober 2018, klokken 22:12
Med utgangspunkt med svensk startpris på SEK 885.000, fratrukket svensk moms, kurs på 0,9 og med påslag for norsk mva., så blir svensk startpris i norske kroner ca. 796.500. Det er nesten NOK 150.000 mer en norsk startpris. Mener man at man da allikevel skal klare å få bilen billigere med kjøp i Sverige? Jeg klarer ikke å se at det regnestykket skal bli billigere enn norsk pris, selv med en del ekstrautstyr.

Du får ikke påslag med norsk mva ved å importere elbil selv!
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

ToWalkOrDrive

Sitat fra: forzaman på mandag 15. oktober 2018, klokken 22:12
Med utgangspunkt med svensk startpris på SEK 885.000, fratrukket svensk moms, kurs på 0,9 og med påslag for norsk mva., så blir svensk startpris i norske kroner ca. 796.500. Det er nesten NOK 150.000 mer en norsk startpris. Mener man at man da allikevel skal klare å få bilen billigere med kjøp i Sverige? Jeg klarer ikke å se at det regnestykket skal bli billigere enn norsk pris, selv med en del ekstrautstyr.
Er ikke 885.000 med svensk mva? Da må du i så fall dele på 1,21 før du ganger med 0,9 for valuta...
Tesla Model Y                         2021-

Svolar

#42
637 200 kroner startpris  ???

eller i tyskland

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=267997495&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=ELECTRICITY&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=1900&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&searchId=3cfd2a01-553e-3a7a-20c0-ee464fc791c4

ca 638 000

´Der neue Audi e-tron 55 ab jetzt bei uns bestellbar.

S Line Exterieur,
Virtuelle Außenspiegel
Smart Matrix Beam´

Hvit med svarte skinnseter

Er dette en Launch model (edition one?) i Tyskland?

Pingle

Sitat fra: forzaman på mandag 15. oktober 2018, klokken 22:12
Med utgangspunkt med svensk startpris på SEK 885.000, fratrukket svensk moms, kurs på 0,9 og med påslag for norsk mva., så blir svensk startpris i norske kroner ca. 796.500. Det er nesten NOK 150.000 mer en norsk startpris. Mener man at man da allikevel skal klare å få bilen billigere med kjøp i Sverige? Jeg klarer ikke å se at det regnestykket skal bli billigere enn norsk pris, selv med en del ekstrautstyr.
Nå slipper man vel fortsatt mva for elbil i Norge, så da kommer man vel på ca 620k pluss regavgift og vrakpant. Mulig det er noen subsidier på elbiler i Sverige også?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

forzaman

Sitat fra: oll1954 på mandag 15. oktober 2018, klokken 22:41
Sitat fra: forzaman på mandag 15. oktober 2018, klokken 22:12
Med utgangspunkt med svensk startpris på SEK 885.000, fratrukket svensk moms, kurs på 0,9 og med påslag for norsk mva., så blir svensk startpris i norske kroner ca. 796.500. Det er nesten NOK 150.000 mer en norsk startpris. Mener man at man da allikevel skal klare å få bilen billigere med kjøp i Sverige? Jeg klarer ikke å se at det regnestykket skal bli billigere enn norsk pris, selv med en del ekstrautstyr.

Du får ikke påslag med norsk mva ved å importere elbil selv!

Du har selvfølgelig rett. En liten vesentlig detalj, som gjør startprisen litt mer konkurransedyktig.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. oktober 2018, klokken 22:43
Sitat fra: forzaman på mandag 15. oktober 2018, klokken 22:12
Med utgangspunkt med svensk startpris på SEK 885.000, fratrukket svensk moms, kurs på 0,9 og med påslag for norsk mva., så blir svensk startpris i norske kroner ca. 796.500. Det er nesten NOK 150.000 mer en norsk startpris. Mener man at man da allikevel skal klare å få bilen billigere med kjøp i Sverige? Jeg klarer ikke å se at det regnestykket skal bli billigere enn norsk pris, selv med en del ekstrautstyr.
Er ikke 885.000 med svensk mva? Da må du i så fall dele på 1,21 før du ganger med 0,9 for valuta...

Det er det som er gjort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA