Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppbevaring av NiMh-Buddy

Startet av RoadRunner, tirsdag 09. oktober 2018, klokken 08:33

« forrige - neste »

RoadRunner

Da er jeg blitt eier av en 2010 NiMh-buddy gått 50.000 km. Den har diverse defekter med bremser/dempere etc og motor må byttes, men 72v batterisystem ser tilsynelatende ok ut. Den har vært i daglig drift fram til forrige helg.
Den må settes på lager til over jul dvs. 3-5 måneder, siden jeg ikke har tid til å jobbe på den nå. Dette er et "fjernlager" og jeg regner ikke med aksess til kjøretøyet mer enn en gang i måneden. Har tilgang til 230v/10A på lagret.

Hvilket lade-regime bør jeg sette opp for at NiMh-cellene ikke skal dø/tape seg i denne tiden ?
Er det nok å sette inn ukes-timer med lading 1t i uka ? Og evt. en 12v vedlikeholdslader kontinuerlig på service-batteriet ?
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

buddies

Jeg har akkurat fått langladet opp en NiMh M9 som hadde stått et år. Batterier ok, men børster sitter så må bytte motor.

Har du noen tips ift brukt motor til salgs?

lastve

Hei dere.
Om noen av dere trenger børster så har jeg 8 stk nye. De ble kjøpt til Reva med Dc motor, men aldri montert. De er litt for lange og litt for tykke til Revaen, men det gikk fint å file til riktig mål med en flat fil. Jeg byttet børstene en gang før disse børstene og det fungerte flott på Reva motoren. (Jeg har Dc motor til Reva, men den er bare 48V)

Mvh
Lasse
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

RoadRunner

Sitat fra: RoadRunner på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 08:33
Hvilket lade-regime bør jeg sette opp for at NiMh-cellene ikke skal dø/tape seg i denne tiden ?
Jeg satte buddyen til lagring og plugget i strømmen - der sto den i ca 9 måneder. Batteriet virker fortsatt, men jeg har enda ikke fått skilt på den og vet ikke hvordan det står til med kapasiteten.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Da har jeg fått kjørt et par turer.
Kjørte 38km med div stopp underveis. Fikk Error 1 da jeg slo på tenningen igjen. 2 celler på siste rekka foran lå ca 0.1-0.2v under de andre.
Ladet opp ca 50Ah på den ene (doble) cellen oc ca 15 Ah på den andre.
Ny tur idag - kjørte ca 48km og fikk Error på displayet. Første av de overnevnte cellene ligger ca 0.05 - 0.1v under de andre, mens andre var nede på 0.4v
Lading på celle to igang. Spørs om disse 2x2 cellene sliter i det lange løp...
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA