Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte ut enkeltceller som er dårlige på Reva

Startet av kje, mandag 08. oktober 2018, klokken 09:47

« forrige - neste »

kje

Er det noen som har erfaring med å bytte ut enkeltceller som er dårlige på en Reva?

Jeg har forstått at det er 8 celler tilsammen. Hva om kun to av disse er dårlige, kan man bare bytte ut disse? De må vel ha omtrent samme kapasitet som de andre, så en mulighet er kanskje å ta fungerende celler fra en annen Reva?

Skrukke

Det går jo helt fint. Etter å holdt på med min en stund ser jeg at det Inderne har laget av overvåkningssystem og ladning er noen skikkelige batteridrepere. Ligger jo hele tiden og skjev belaster batteriene så du er dømt til at det ryker enkelt seller.
Om jeg skulle fortsatt å surre med de bly pakkene hadde jeg vurdert å koblet bort hele ems systemet, ulempen er at du må ha et voltmeter isteden for tankmålern.

kje


elektrolux

Problemet med "blybiler" er at alt for mange (2V ) celler skal lades i serie. Det fungerer i en 12V blokk, men når en seriekobler 6+ av disse er det stor tjangs for at noen har avvikende kapasitet.

De med best kapasitet vil holde spenningen i sjakk mens de dårlige blokkene vil få overspenning i et slikt oppsett, og dermed svekkes ytterligere. De med god kapasitet vil også svekkes siden de aldri blir fullt oppladet.

Vi har selv løst dette på vår egen blybil med egenutviklet Robortbox. Består av et spenningstyrt rele som kutter bilens originale lader når gjennomsnittspenning / 12V blokk er på ca 14V, og har uttak for X antall 12V ladere som  er aktive så lenge ladeledningen er tilkoblet.

Resultatet er betydelig økt levetid for batteriblokkene, Raskere lading opp til ca 80%, og toppballansering av hver blokk. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kje

#4
Sitat fra: elektrolux på søndag 14. oktober 2018, klokken 07:58
Vi har selv løst dette på vår egen blybil med egenutviklet Robortbox. Består av et spenningstyrt rele som kutter bilens originale lader når gjennomsnittspenning / 12V blokk er på ca 14V, og har uttak for X antall 12V ladere som  er aktive så lenge ladeledningen er tilkoblet.


Er dette greit å lage selv? Trenger man bare et relé og x antall 12V ladere?

Har du en oppskrift på hvordan den lages?

elektrolux

#5
Ja. Programerbart spenningstyrt rele finner du på alibaba, og alt monteres inn i en boks med stikk til 12V laderene. Problemet er om en av 12V laderene svikter uten at det blir oppdaget. Da får du en blokk som kan reversere ved kjøring.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA