Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke

Startet av Amatøren, mandag 08. oktober 2018, klokken 08:28

« forrige - neste »

PionerThink

Vi diskuterte temaene her på kontoret og det bunner vel ut i politikk og mangel på vilje hos de store produsentene. De har jo tross alt en fossil portefølje de tjener penger på!
Tesla har gjort en god jobb men har priser som ikke er oppnåelige for flertallet av elbilkjøpere. Ta også med at vi her på bjerget er i en særstilling når det gjelder lademuligheter for elbil. Se på storbyene nede i europa der det knapt er muligheter til å lade en elbil på gateplan. Dette gjelder også mange andre steder rundt om i verden hvor det knapt finner stikkontakt eller bensinstasjon for den saks skyld.
Når Leaf og de andre kom så hadde man rekkevidde på 10-15 mil som de klager på ingen vil kjøpe? Er det rart når man ikke kommer noe sted uten å ha hurtiglading i baklomma?
Først nå kommer BMW med en i3 som folk kan klare seg med rekkeviddemessig for "målgruppene" worldwide. Men de priser seg jo ut mtp at en familie ikke kan bruke den en gang!
Først nå kommer Kona/Niro men de klarer jo ikke(les vil ikke) lage nok biler, og sånn går no dagan....
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. oktober 2018, klokken 14:34
Ikke skyld på markedet for bilprodusentenes manglende evne til å produsere attraktive elbiler. Markedet er der, men man klarer ikke å ta markedet med elbiler som er dårligere og/eller dyrere enn de fossile konkurrentene.

Det er dette Tesla har skjønt fra første dag, og har fokusert målrettet på å gjøre elbilene mest mulig konkurransedyktige. Elbilene klarer ikke å slå fossilbilene på alle områder, så da er det også viktig å spille på styrkene til elektrisk drivlinje for å veie opp for ulempene, noe de store bilprodusentene ikke har vært veldig flinke på. Med sine enorme produksjonsapparat hadde de alle forutsetninger for å slå Tesla på ca alle områder. Men de valgte å ikke gjøre det. De hadde ikke tro på elbilen og turte ikke satse.

Nå begynner vi å se at de store bilprodusentene har endelig begynt å komme på banen. Men fortsatt er det et åpent spørsmål om det er nok. Jeg er f.eks ikke så sikker $30k er lav nok pris for innstegsversjonen av ID Neo. For $5k mer kan man få en Model 3, som altså er en større premiumbil med betydelig lengre rekkevidde og bedre ytelser og teknologi.

Men vi får se hva de endelige spesifikasjonene og prisen blir.


Faktum er at ingen bilprodusenter så langt har klart å lage elbiler som har gjennomslagskraft i det internasjonale markedet. Det største problemet er at batteriene blir for dyre. Denne ulempen blir gradvis mindre.


Nissan er blant de største bilprodusentene i verden og har levert Leaf siden 2012. De har enorme ressurser økonomisk og teknologisk (sammen med Renault). Til tross for dette er dagens Leaf bare en oppdatering av den originale Leaf'en fra 2012 med batterier med dobbelt kapasitet og bedre pakking (og i følge enkelte bedre utseende). Samme gjelder for Tesla Model S. Batterikapasitet har økt fra 85 kWh i 2012 til 100 kWh og bilen er fortsatt en bil for spesielt interesserte (unntatt i Norge der den er moms og avgiftsfri).


Heldigvis er det utvikling mot billigere og mer energitette batterier og volumet av spesielle elbilkomponenter stiger stadig slik at de blir billigere per enhet. En dag er elbiler ikke særlig dyrere enn fossilbiler og en vil få et vippepunkt. Jeg tror at vi når dette vippepunktet i løpet av fem år og da vil hele verden ha elbiler, men bare et fåtall vil få en!


Så langt har det ikke vært et marked for elbiler som koster ca det doble av tilsvarende fossilbiler (se for eksempel BMW i3 i andre land enn Norge). BMW trodde at det i hvert fall på verdensbasis var 100 til 200 tusen som var villige til å betale dobbelt pris for en unik bil. Det var det ikke selv om BMW gjorde så godt de kunne (sammen med Nissan, VW, Tesla etc).


På hvilken måte er Chevrolet Bolt  en "billig" bil? Den har jevnt over fått god kritikk på alle områder, kjører godt, godt utstyrt, god kvalitet på interiør og komponenter. Mange mener jo generelt at amerikanske biler er "billige", lite gedigne, ja selv Tesla skal lide av dette. Men det kan jo ikke være sant?


Betydelig lengre rekkevidde for Model 3 til $35.000 enn VW til $30.000? Gleder meg til å se Model 3 i Norge til pris av kr 295.000! Det vil være et godt kjøp!

Rollep

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 14:12
Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 07:07
Sitat fra: Mobileum på torsdag 11. oktober 2018, klokken 22:17
Trodde det var viktig å fremme muligheten for et bedre klima uansett hvem som bidrar, eller er det ikke så viktig lenger?
Bidra ja. Det VW og de fleste andre gjør er testing av begrensete serier for å debugge teknologien. De kjører enten høye priser (VW / BMW) eller lar være å produsere nok (Kia, Hyundai m.fl). Eller rett og slett lager biler med kritiske mangler (ingen DC lading, hallo MB og Renault).

Hadde de villet bidra så hadde de startet å bygge batterifabrikker eller forhandlet med batteriprodusenter for ti år siden, bygget ut ladenettverk og stått klar med attraktive elbiler for lenge siden.

De store produsentene er styrt av maksimering av profitt alene, og driter i miljøet. Det er kun krav fra myndigheter og forbrukernes kjøpsvilje som påvirker de. Ref lobbyvirksomheten deres for bl.a å ødelegge WLTP (som de delvis greide), og selvfølgelig alt juks som de har blitt tatt i.


I 2013 hadde Nissan en produksjonskapasitet på 250.000 Nissan Leaf (inklusive 50.000 eksemplarer i Sunderland, England). De endte opp med 47.000 eksemplarer i 2013, 60.000 i 2014 og 45.000 i 2017!


BMW hadde sitt første hele produksjonsår med i3 i 2014 med 16.000 eksemplarer, 25.000 i 2016 og 31.000 i 2017. Som vi vet er produksjonen av elbiler (foreløpig) en dråpe i havet i forhold fossilbiler (ca 90 millioner per år). Både Nissan og BMW er grenseløst skuffet over manglende salg.

Produsentene kunne naturligvis solgt bilene til halve prisen (av hva det kostet å lage dem) og dermed solgt noen millioner biler per år. Tror allikevel at det er bedre at VW (og andre store) går tungt inn når de har et attraktivt produkt å tilby, som sin nye ID-modell, større en Golf som vil bli presentert neste år og vil ha en pris på ca 250.000 i Tyskland (trolig lavere i Norge) og med rekkevidde på ca 30 mil.


Turfsurf (og andre med han) synes å mene at de store produsentene skulle ha tapt minimum 100.000 kr per bil på mange millioner (med 30% andel elbiler siste ti år, ca 70 millioner elbiler) elbiler siden ca 2010. Det hadde vært fint om det var sånn, men litt realitetsorientering hadde vært bedre enn å spre edder og galle over verdens bilindustri ut fra manglende innsikt.


Til tross for et katastrofalt sviktende marked for elbiler (på verdensbasis), har allikevel Tesla kjempet tappert og etter hvert svært vellykket takket være en femten år gammel plan. Vi har fått biler som Chevrolet Bolt, Hyundai Kona og Kia Niro, alle med et stort potensiale om det blir mulig å produsere dem i store antall. VW's nye e-Golf (ID) vil bli en sensasjon i 2020 og VW garanterer storskalaproduksjon etter hvert i motsetning til alle andre (med unntak av Tesla med Model 3 og etter hvert Y).
Endelig et fornuftig innlegg her, takk for det  :+1:

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Faktum er at ingen bilprodusenter så langt har klart å lage elbiler som har gjennomslagskraft i det internasjonale markedet. Det største problemet er at batteriene blir for dyre. Denne ulempen blir gradvis mindre.
Jo, Tesla Model S og Model X har slått gjennom på det internasjonale markedet. Tesla har regelmessig slått tilsvarende fossilbiler på salgstall i et antall markeder.

Men det er desverre bare Tesla som har fått det til hittil. De store bilprodusentene har ikke hatt tilstrekkelig  vilje/gjennomføringsevne.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Heldigvis er det utvikling mot billigere og mer energitette batterier og volumet av spesielle elbilkomponenter stiger stadig slik at de blir billigere per enhet. En dag er elbiler ikke særlig dyrere enn fossilbiler og en vil få et vippepunkt. Jeg tror at vi når dette vippepunktet i løpet av fem år og da vil hele verden ha elbiler, men bare et fåtall vil få en!
Er enig i at vi nærmer oss et vippepunkt. Men det er riktigere å se på det slik at vippepunktet er på forskjellige tidspunkt i forskjellige prissegmenter. I de dyrere segmententene når man vippepunktet tidligere, ettersom kostnaden av batteriene er en mindre andel av totalkostnaden. Vippepunktet er nå omkring $30-40.000. Billigere biler enn dette er fortsatt mest attraktive som fossilbil, mens over så er det elbilen som vil være best.

Men selv om vi har nådd vippepunktet i en del segmenter, så er det som du sier at ikke alle kan få en. Tesla har begrenset seg til å lage 100k S/X per år, og de andre bilprodusentene har ikke fulgt opp. Men nå kommer i hvert fall i-Pace/e-tron, som er i hvert fall en begynnelse.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Så langt har det ikke vært et marked for elbiler som koster ca det doble av tilsvarende fossilbiler (se for eksempel BMW i3 i andre land enn Norge). BMW trodde at det i hvert fall på verdensbasis var 100 til 200 tusen som var villige til å betale dobbelt pris for en unik bil. Det var det ikke selv om BMW gjorde så godt de kunne (sammen med Nissan, VW, Tesla etc).
Som jeg sa, man klarer ikke å ta markedet med elbiler som er dårligere og/eller dyrere enn de fossile konkurrentene. Dette vil jeg håpe at BMW, VW og Nissan nå har lært.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53På hvilken måte er Chevrolet Bolt  en "billig" bil? Den har jevnt over fått god kritikk på alle områder, kjører godt, godt utstyrt, god kvalitet på interiør og komponenter. Mange mener jo generelt at amerikanske biler er "billige", lite gedigne, ja selv Tesla skal lide av dette. Men det kan jo ikke være sant?
Kvaliteten har fått kritikk i stort sett alle anmeldelser jeg har lest. F.eks bakseter som ikke har polstring og er ukomfortable å sitte i.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Betydelig lengre rekkevidde for Model 3 til $35.000 enn VW til $30.000? Gleder meg til å se Model 3 i Norge til pris av kr 295.000! Det vil være et godt kjøp!
Ja, Model 3 vil være (og er) et godt kjøp. Etter all sannsynlighet vil Model 3 SR med 55 kWh og ekstremt lav luftmotstand ha betydelig lengre rekkevidde enn ID Neo med 48 kWh og mer normal luftmotstand. Vi vil nok se de første Model 3 SR i Norge i siste halvdel av 2019.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 10:35
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Faktum er at ingen bilprodusenter så langt har klart å lage elbiler som har gjennomslagskraft i det internasjonale markedet. Det største problemet er at batteriene blir for dyre. Denne ulempen blir gradvis mindre.
Jo, Tesla Model S og Model X har slått gjennom på det internasjonale markedet. Tesla har regelmessig slått tilsvarende fossilbiler på salgstall i et antall markeder.

Men det er desverre bare Tesla som har fått det til hittil. De store bilprodusentene har ikke hatt tilstrekkelig  vilje/gjennomføringsevne.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Heldigvis er det utvikling mot billigere og mer energitette batterier og volumet av spesielle elbilkomponenter stiger stadig slik at de blir billigere per enhet. En dag er elbiler ikke særlig dyrere enn fossilbiler og en vil få et vippepunkt. Jeg tror at vi når dette vippepunktet i løpet av fem år og da vil hele verden ha elbiler, men bare et fåtall vil få en!
Er enig i at vi nærmer oss et vippepunkt. Men det er riktigere å se på det slik at vippepunktet er på forskjellige tidspunkt i forskjellige prissegmenter. I de dyrere segmententene når man vippepunktet tidligere, ettersom kostnaden av batteriene er en mindre andel av totalkostnaden. Vippepunktet er nå omkring $30-40.000. Billigere biler enn dette er fortsatt mest attraktive som fossilbil, mens over så er det elbilen som vil være best.

Men selv om vi har nådd vippepunktet i en del segmenter, så er det som du sier at ikke alle kan få en. Tesla har begrenset seg til å lage 100k S/X per år, og de andre bilprodusentene har ikke fulgt opp. Men nå kommer i hvert fall i-Pace/e-tron, som er i hvert fall en begynnelse.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Så langt har det ikke vært et marked for elbiler som koster ca det doble av tilsvarende fossilbiler (se for eksempel BMW i3 i andre land enn Norge). BMW trodde at det i hvert fall på verdensbasis var 100 til 200 tusen som var villige til å betale dobbelt pris for en unik bil. Det var det ikke selv om BMW gjorde så godt de kunne (sammen med Nissan, VW, Tesla etc).
Som jeg sa, man klarer ikke å ta markedet med elbiler som er dårligere og/eller dyrere enn de fossile konkurrentene. Dette vil jeg håpe at BMW, VW og Nissan nå har lært.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53På hvilken måte er Chevrolet Bolt  en "billig" bil? Den har jevnt over fått god kritikk på alle områder, kjører godt, godt utstyrt, god kvalitet på interiør og komponenter. Mange mener jo generelt at amerikanske biler er "billige", lite gedigne, ja selv Tesla skal lide av dette. Men det kan jo ikke være sant?
Kvaliteten har fått kritikk i stort sett alle anmeldelser jeg har lest. F.eks bakseter som ikke har polstring og er ukomfortable å sitte i.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Betydelig lengre rekkevidde for Model 3 til $35.000 enn VW til $30.000? Gleder meg til å se Model 3 i Norge til pris av kr 295.000! Det vil være et godt kjøp!
Ja, Model 3 vil være (og er) et godt kjøp. Etter all sannsynlighet vil Model 3 SR med 55 kWh og ekstremt lav luftmotstand ha betydelig lengre rekkevidde enn ID Neo med 48 kWh og mer normal luftmotstand. Vi vil nok se de første Model 3 SR i Norge i siste halvdel av 2019.

Internasjonalt salg

For Model S har Tesla i USA en andel på 1,5 promille av bilsalget i 2017 (26.500 av 17,5 millioner). Av "premium" biler er andelen ca 2,7%. I Tesla's tredje største marked Tyskland (etter Norge) er andelen litt over en halv promille (2241 av 3.441.000). Eller ca tre ganger høyere enn Ferraris markedsandel. Å si at Model S og X har slått i gjennom på det internasjonale markedet, er å ta veldig hardt i!


Luksusbilen Genesis G80 (luksusmerket til Hyundai) solgte alene 16.200 i USA i 2017.


Dårligere biler

Det påstås at BMW, VW og Nissan lager elbiler som er dårligere enn de tilsvarende fossilbilene de lager. Dette er nytt for meg!

Chevrolet Volt

Får se i gjennom alle kritikkene jeg har lest om bilen og se om jeg husker fullstendig feil!


Påstand om betydelig lengre rekkevidde for Model 3 enn VW ID (sier Espen)

På Internett leser jeg at Model 3 SR har et batteri på 50 kWh og VW ID et på 48 kWh (om det er netto eller brutto vet jeg ikke). Disse er to ganske like biler, begge bygd hovedsakelig i stål og begge trolig med lav luftmotstand (slått fast for Model 3). VW-bilen er mindre og lettere (tror jeg). EPA rekkevidde er 350 km for Model 3 SR og 320 km WLTP for ID. Altså en forskjell på 7,2% så langt, hvilket jeg ikke vil kalle en "betydelig" forskjell. Endelige tall VW ID kan fort vise seg å være bedre!


Summa summarum, en del tvilsomme påstander fra Espen Hugaas Andersen. Mot normalt!


Vi er allikevel enige om lysende fremtid for elbiler og heier entusiastisk på denne teknologien!




Mobileum

Bra skrevet. En liten korreksjon. VW kommende bil vil hete Neo. Så lurer jeg på om Tesla SR i sin nåværende konfigurasjon i det hele tatt vil bli levert. Antar at man får en opsjonsliste med hyggelige priser, men som Tesla tjener godt på, og som potensielle kjøpere kommer til å velge. Opsjonene vil koste Tesla minimalt, men øke fortjenesten betraktelig. Tipper snittpris på mellom 400-450K.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Speeder

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 10:35
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:53Faktum er at ingen bilprodusenter så langt har klart å lage elbiler som har gjennomslagskraft i det internasjonale markedet. Det største problemet er at batteriene blir for dyre. Denne ulempen blir gradvis mindre.
Jo, Tesla Model S og Model X har slått gjennom på det internasjonale markedet. Tesla har regelmessig slått tilsvarende fossilbiler på salgstall i et antall markeder.

Men det er desverre bare Tesla som har fått det til hittil. De store bilprodusentene har ikke hatt tilstrekkelig  vilje/gjennomføringsevne.

For Model S har Tesla i USA en andel på 1,5 promille av bilsalget i 2017 (26.500 av 17,5 millioner). Av "premium" biler er andelen ca 2,7%.
Noget spesielt å sammenligne en enkelt modell mot alle andre samlet når man snakker om å slå igjennom i sitt segment.
Noen eksempler på enkeltmodeller:
BMW 7 serie 2017 i usa: 9.276
BMW 5 serie 2017 i usa: 40.658
Mercedes s klasse 2017 i usa: 15.888
Audi A5/S5 2017 i usa: 21.301
Kilde :
http://carsalesbase.com

Jeg vil si Tesla model S selger Meget bra i sitt segment.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Amoss

#67
Sitat fra: Mobileum på lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:35
Så lurer jeg på om Tesla SR i sin nåværende konfigurasjon i det hele tatt vil bli levert. Antar at man får en opsjonsliste med hyggelige priser, men som Tesla tjener godt på, og som potensielle kjøpere kommer til å velge. Opsjonene vil koste Tesla minimalt, men øke fortjenesten betraktelig. Tipper snittpris på mellom 400-450K.

Selvfølgelig vil også SR utgaven ha en opsjonsliste, og like selvfølgelig vil mange kjøpere velge noen opsjoner fra denne listen, og derved vil helt klart snittprisen være godt over "bare bone" prisen. Så så langt har du rett...

Men hva i alle dager har noe av dette noe å gjøre med at du tviler på at "Tesla SR i sin nåværende konfigurasjon i det hele tatt vil bli levert"?  Mener du at INGEN vil frivillig velge en Model 3 uten opsjoner?  Eller mener du at Tesla vil nekte deg å kjøpe bilen dersom du ikke legger til noen opsjoner? Eller er det noe annet du prøver å fortelle her?
Model S 85D

Mobileum

#68
Tror ikke den vil finnes til 35K USD, og hvis så skulle være tilfelle, så blir det lenge til.

Eller for å bruke dine egne ord: Tror det ikke før jeg ser det.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Internasjonalt salg

For Model S har Tesla i USA en andel på 1,5 promille av bilsalget i 2017 (26.500 av 17,5 millioner). Av "premium" biler er andelen ca 2,7%. I Tesla's tredje største marked Tyskland (etter Norge) er andelen litt over en halv promille (2241 av 3.441.000). Eller ca tre ganger høyere enn Ferraris markedsandel. Å si at Model S og X har slått i gjennom på det internasjonale markedet, er å ta veldig hardt i!
Tyskland er ikke Teslas tredje største marked. De største seks markedene er USA, Kina, Norge, Canada, Nederland og UK. Jeg tror kanskje Tyskland er det sjuende største markedet.

Se f.eks: http://europe.autonews.com/article/20180220/ANE/180219831/tesla-model-s-outsells-german-luxury-flagships-in-europe

Og: https://cleantechnica.com/2018/04/22/tesla-model-s-crushes-luxury-car-competition-in-usa/

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Luksusbilen Genesis G80 (luksusmerket til Hyundai) solgte alene 16.200 i USA i 2017.
Ja, og Model S solgte 27.060. Og koster ca det dobbelte. De er altså i helt forskjellige klasser.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Chevrolet Volt

Får se i gjennom alle kritikkene jeg har lest om bilen og se om jeg husker fullstendig feil!
Bolt. Ikke Volt.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Dårligere biler

Det påstås at BMW, VW og Nissan lager elbiler som er dårligere enn de tilsvarende fossilbilene de lager. Dette er nytt for meg!
I USA koster BMW i3 $45.000, BMW 320i koster $35.000. Hvilken hadde du valgt?

I USA koster e-Golf $30.500, Golf GTI koster $26.400. Hvilken hadde du valgt?

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Påstand om betydelig lengre rekkevidde for Model 3 enn VW ID (sier Espen)

På Internett leser jeg at Model 3 SR har et batteri på 50 kWh og VW ID et på 48 kWh (om det er netto eller brutto vet jeg ikke). Disse er to ganske like biler, begge bygd hovedsakelig i stål og begge trolig med lav luftmotstand (slått fast for Model 3). VW-bilen er mindre og lettere (tror jeg). EPA rekkevidde er 350 km for Model 3 SR og 320 km WLTP for ID. Altså en forskjell på 7,2% så langt, hvilket jeg ikke vil kalle en "betydelig" forskjell. Endelige tall VW ID kan fort vise seg å være bedre!
7,2% er ikke ubetydelig. Og det kan være mer, ettersom WLTP har vist seg å være mindre realistisk enn EPA. Og jeg tok også med forbeholdet om at vi får se hva de endelige tallene er: "vi får se hva de endelige spesifikasjonene og prisen blir."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Mobileum på lørdag 13. oktober 2018, klokken 18:17
Tror ikke den vil finnes til 35K USD, og hvis så skulle være tilfelle, så blir det lenge til.

Eller for å bruke dine egne ord: Tror det ikke før jeg ser det.

At det vil ta sin tid før vi ser en "ribbet" utgave på norske veier er det vel ingen som tviler på. Nøyaktig hvor lang tid kan vi sikkert diskutere opp og ned og i mente uten å bli noe klokere - før vi faktisk får se det ;) Men det vil nok være å se på veiene i USA en god stund før det...

Men da fikk vi altså slått fast at det du mente var du ikke hadde noen tro på at den modellen vil bli tilbudt i ribbet utgave - om du mener de ikke vil tilby "Standard Range" i det hele tatt eller om du forventer at det vil komme krav om noen av opsjonene (AWD?) for å få kjøpt den er fortsatt ukjent.

Vi har også fått slått fast at argumentene du brukte for å underbygge "troen" din overhode ikke hadde noe med hva du trodde å gjøre, og at du fortsatt ikke har kommet med noen argumenter for hvorfor du tror som du gjør. Men klart, det står deg fritt å tro akkurat hva du vil - i alle fall frem til  vi "ser det" :)
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mobileum på lørdag 13. oktober 2018, klokken 18:17Tror ikke den vil finnes til 35K USD, og hvis så skulle være tilfelle, så blir det lenge til.

Eller for å bruke dine egne ord: Tror det ikke før jeg ser det.
Jeg tenker at sannsynligvis kommer SR premium/AWD i Q1 2019, og så kommer helt ribbet SR nærmere sommeren 2019. Men vi får se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 18:47
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Internasjonalt salg

For Model S har Tesla i USA en andel på 1,5 promille av bilsalget i 2017 (26.500 av 17,5 millioner). Av "premium" biler er andelen ca 2,7%. I Tesla's tredje største marked Tyskland (etter Norge) er andelen litt over en halv promille (2241 av 3.441.000). Eller ca tre ganger høyere enn Ferraris markedsandel. Å si at Model S og X har slått i gjennom på det internasjonale markedet, er å ta veldig hardt i!
Tyskland er ikke Teslas tredje største marked. De største seks markedene er USA, Kina, Norge, Canada, Nederland og UK. Jeg tror kanskje Tyskland er det sjuende største markedet.

Se f.eks: http://europe.autonews.com/article/20180220/ANE/180219831/tesla-model-s-outsells-german-luxury-flagships-in-europe

Og: https://cleantechnica.com/2018/04/22/tesla-model-s-crushes-luxury-car-competition-in-usa/

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Luksusbilen Genesis G80 (luksusmerket til Hyundai) solgte alene 16.200 i USA i 2017.
Ja, og Model S solgte 27.060. Og koster ca det dobbelte. De er altså i helt forskjellige klasser.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Chevrolet Volt

Får se i gjennom alle kritikkene jeg har lest om bilen og se om jeg husker fullstendig feil!
Bolt. Ikke Volt.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Dårligere biler

Det påstås at BMW, VW og Nissan lager elbiler som er dårligere enn de tilsvarende fossilbilene de lager. Dette er nytt for meg!
I USA koster BMW i3 $45.000, BMW 320i koster $35.000. Hvilken hadde du valgt?

I USA koster e-Golf $30.500, Golf GTI koster $26.400. Hvilken hadde du valgt?

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:39Påstand om betydelig lengre rekkevidde for Model 3 enn VW ID (sier Espen)

På Internett leser jeg at Model 3 SR har et batteri på 50 kWh og VW ID et på 48 kWh (om det er netto eller brutto vet jeg ikke). Disse er to ganske like biler, begge bygd hovedsakelig i stål og begge trolig med lav luftmotstand (slått fast for Model 3). VW-bilen er mindre og lettere (tror jeg). EPA rekkevidde er 350 km for Model 3 SR og 320 km WLTP for ID. Altså en forskjell på 7,2% så langt, hvilket jeg ikke vil kalle en "betydelig" forskjell. Endelige tall VW ID kan fort vise seg å være bedre!
7,2% er ikke ubetydelig. Og det kan være mer, ettersom WLTP har vist seg å være mindre realistisk enn EPA. Og jeg tok også med forbeholdet om at vi får se hva de endelige tallene er: "vi får se hva de endelige spesifikasjonene og prisen blir."


Tyskland var tredje største marked for Model S i 2017 (eller trolig fjerde da tall ikke var oppgitt for Kina, se Wikipedia). Når jeg skrev dette, tenkte jeg på Model S, mens dine tall gjelder trolig alle de tre modellene i 2017.


Ja BMW i3 er dyr (unntatt i Norge) og det er derfor den ikke selges i store kvanta rundt i verden. Å påpeke at elbiler er dyre i forhold til fossilbiler, er litt som å slå inn åpne dører! Og grunnen til at de er dyre er ikke griske bilfabrikker, men at de faktisk er kostbare å produsere. Det trodde jeg de fleste av oss var enige om!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 21:32Tyskland var tredje største marked for Model S i 2017 (eller trolig fjerde da tall ikke var oppgitt for Kina, se Wikipedia). Når jeg skrev dette, tenkte jeg på Model S, mens dine tall gjelder trolig alle de tre modellene i 2017.
Så på 2017. Men det var S og X kombinert, ja.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 21:32Ja BMW i3 er dyr (unntatt i Norge) og det er derfor den ikke selges i store kvanta rundt i verden. Å påpeke at elbiler er dyre i forhold til fossilbiler, er litt som å slå inn åpne dører! Og grunnen til at de er dyre er ikke griske bilfabrikker, men at de faktisk er kostbare å produsere. Det trodde jeg de fleste av oss var enige om!
Poenget er at Tesla sørger for å lage biler som ikke er dyrere enn sine fossile konkurrenter. Model S og X har klart seg bra i konkurransen med tilsvarende prisede fossilbiler, og nå klarer Model 3 seg også bra sammenlignet med tilsvarende prisede fossilbiler. Sånn grovt sett koster BMW 3-serie $35-80k, mens Model 3 koster $35-80k. Den er også konkurransedyktig priset mot A4, C-klasse, osv.

Kan f.eks se på hvordan topputgaven klarer seg i drag race mot tilsvarende 3-serie:

https://www.youtube.com/watch?v=n7EFiqEyv_c

Eller hvordan den klarer seg på bane vs Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio:
https://www.motortrend.com/cars/alfa-romeo/giulia/2019/tesla-model-3-vs-jaguar-i-pace-vs-alfa-romeo-giulia/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SurSnasen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 13. oktober 2018, klokken 22:18
Poenget er at Tesla sørger for å lage biler som ikke er dyrere enn sine fossile konkurrenter. Model S og X har klart seg bra i konkurransen med tilsvarende prisede fossilbiler, og nå klarer Model 3 seg også bra sammenlignet med tilsvarende prisede fossilbiler. Sånn grovt sett koster BMW 3-serie $35-80k, mens Model 3 koster $35-80k. Den er også konkurransedyktig priset mot A4, C-klasse, osv.

Hvor får du tak i en Model 3 til 35000 USD? Hva er pr nå laveste pris man kan (i USA/Canada) kjøpe en Model 3 for?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA